Pokažite prst vremenu

Otkrijte najnovije znanstvene tajne kako da nikad ne ostarite.

Ne razmišljaju samo žene o starenju kad se pogledaju u ogledalu. LeBron James dramio je o gubitku kose na Twitteru. Simon Cowell priznaje da redovito odlazi na injekcije botoxa. A frizura Donalda Trumpa svakodnevno nasmijava javnost. No doista, bitno je ono što imate u sebi – srce, pluća, mozak – barem kad je riječ o premoći na košarkaškom terenu, pobjedi u X factoru ili vladanju poslovnim svijetom.

Na nesreću, iako živimo dulje nego ikad prije, razdoblje života kad smo dovoljno zdravi da možemo doista uživati u životu, a ne samo vrzmati se oko doma zdravlja, trgovine i televizora, nije se nešto rastegnulo. “Velik dio propadanja koje doživimo dok starimo nije nužno sastavnica starenja. Ono je posljedica naših očekivanja i našeg svjetonazora”, kaže dr. sc. Ellen Langer, profesorica socijalne psihologije na Sveučilištu Harvard koja proučava starenje. “Očekujemo da ćemo se raspasti, pa si zato i dopustimo raspadanje.”

No što ako odlučite zauvijek imati 35 godina? Nova znanstvena istraživanja kažu da možete vratiti vrijeme i ne dopustiti mu da vas dalje čerupa. Čitajte naše upute, one su poput botoxa za vaš mozak i boje za kosu na vašem DNK.

Vaš mozak

Šteta: Samo vaši najjači neuroni prežive vaše dvadesete – a žestice i drugi poroci nisu jedini krivci za to. Istraživanje objavljeno u časopisu Proceedings of the National Academy of Sciences kazalo je da se negdje oko dobi od 25 godina ljudski mozak polako počinje skvrčavati. Zajedno s njim, polako bi se mogle smanjivati i vaše mentalne sposobnosti. Kako vašemu mozgu počinje opadati veličina, tako njegova bijela tvar postaje sve manje učinkovita u prenošenju podražaja među neuronima, kaže dr. sc. Deborah Little, profesorica psihijatrije na Sveučilištu Texas A&M. Učinak: vaša radna memorija – kratkoročna sposobnost razumijevanja, prosuđivanja i zadržavanja informacija – može s vremenom slabjeti.

Hmmm… gdje li sam ono stavio čašicu jegera?

U rikverc: Igranje lopticama može pomoći vašem mozgu da odskoči kao da je nov. Ljudi koji su u britanskom istraživanju 2009. šest tjedana žonglirali popravili su strukturnu cjelovitost bijele tvari. Nije čak ni bilo bitno jesu li im loptice ispadale ili ne: korist je bila povezana s vremenom provedenim u vježbanju, ne s vještinom. Koji je razlog? Vježbanje nove vještine možda potiče formiranje mijelina, bijele tvari koja pomaže u provođenju impulsa među neuronima, kažu znanstvenici. Počnite s kaskadom od tri loptice – bila je to osnovna vještina koju su ispitanici učili. (Pogledajte na YouTubeu video majstora žonglera Jasona Garfielda “Juggle 3 Balls”.) Bavite se time barem pola sata na dan, pet dana u tjednu. Ili pokušajte neku drugu igru koja kombinira učenje s tjelovježbom, kao što je streljaštvo, surfanje ili kuglanje, kaže autor istraživanja, dr. Jan Scholz.

Vaša pluća

Šteta: Čak i da nikad niste pipnuli cigaretu i čak da se uvijek pazite da ne budete pasivni pušač, moguće je da vam je funkcija pluća opala, i to prije nego što otpušete 40 svjećica s torte. Iako su vaša pluća u punom naponu s otprilike 25, tek sredinom 30-ih starenje kreće većom brzinom. Vaše alveole – sitne prozračne vrećice u plućima koje omogućuju kisiku ulazak u krvotok i ugljikovom dioksidu izlazak iz njega – počinju gubiti svoju površinu, kažu znanstvenici sa Sveučilišta Georgetown. Time pluća postaju manje učinkovita u izmjeni plinova. Posljedica: možete sve teže disati tijekom tjelovježbe.

U rikverc: Nemojte brisati brkove od mlijeka – oni su znak mladosti. Istraživanje objavljeno 2010. u časopisu Journal of the American College of Nutrition pokazalo je da ljudi koji svaki dan iskape dvije porcije nemasnih mliječnih proizvoda, bilo da je riječ o obranom mlijeku, bilo o jogurtu ili posnom siru, imaju manje znakova oštećenja pluća zbog bolesti. Zahvalite to D-vitaminu u mliječnim proizvodima: taj moćni vitamin može pomoći u poboljšavanju funkcije pluća, kažu znanstvenici. Usto, mlijeko je krcato A-vitaminom, za koji se misli da potiče gene povezane s proizvodnjom novoga plućnog tkiva, kaže dr. sc. Matthew Hind, znanstvenik i liječnik iz bolnice London’s Royal Bromton koji je proučavao učinak A-vitamina na životinjama. Jedite dvije do tri porcije mliječnih proizvoda na dan i riješili ste osiguravanje dnevne doze ta dva korisna vitamina.

Vaš DNK

Šteta: Vašim je stanicama osovina starenja stvarna i trenutačna prijetnja, kaže dr. Ronald DePinho koji vodi centar za rak MD Anderson na Sveučilištu Texas. Osovina počinje posebnim dijelovima DNK koji se zovu telomere i vršci su svih kromosoma, štite ih od mutacija kad se stanice dijele. Problem s telomerama jest taj da se počinju skraćivati i postaju krhke kako vi starite. Jednom kad se skrate ispod kritične razine, vaše se stanice više ne mogu dijeliti i počinju propadati. Istodobno i mitohondriji, elektrane unutar stanica, počinju gubiti energiju.

U rikverc: Telomere se mogu obnoviti. Nešto kao extreme makeover, samo na staničnoj razini. U nedavno provedenom istraživanju dr. DePinho sa svojim je kolegama uspio u glodavaca obrnuti proces starenja tako što je obnovio njihove oštećene telomere. Mali krzneni junaci iznenada su imali manje znakova oštećenja DNK, učinkovitije mitohondrije i zdravije organe! I premda je potrebno još istraživanja, čini se da i ljudi mogu požeti sve te učinke, kaže dr. DePinho.

Na sreću, i vi biste mogli obnoviti svoje telomere. U objavljenom istraživanju sa Sveučilišta Kalifornije, osobe koje su tijekom 3 mjeseca istraživanja redovito meditirale imale su aktivniji enzim telomerazu koji pomaže u očuvanju telomera. Počnite s deset minuta meditiranja prije doručka, preporučuje dr. sc. Alfred W. Kaszniak, profesor psihologije, neurologije i psihijatrije na Sveučilištu Arizona. “Pronađite udobno mjesto na kojemu možete uspravno sjesti, biti opušteni i budni”, kaže. “Potom se usredotočite ili na osjećaj prolaska zraka kroz vaše nosnice ili na podizanje i spuštanje trbuha netom iznad pupka. Brojite pri svakom izdahu od 1 do 10.”

Vaše srce

Šteta: Kucnut će čas i vašemu srcu. Negdje oko dobi od 40 godina elastin, savitljiv protein u aorti, s vremenom se zamjenjuje kolagenom, tvrđim i vlaknastijim proteinom. Kao posljedak, vaše srce više ne može tako učinkovito pumpati krv, kaže dr. Joao Lima, voditelj srčano-žilnog snimanja u Bolnici Johns Hopkins. “Usto, u vašim četrdesetima tijelo počinje zamjenjivati miocite, mišićne stanice srca, ožiljkastim tkivom, pa se i srce smanji”, kaže dr. Lima. To srce sili da radi teže, što može povećati rizik od srčanog udara.

U rikverc: Svaka minuta provedena na trkaćoj stazi pomaže u održavanju srca mladim. Održavajući srčani mišić i arterije elastičnima i usporavajući srčanu frekvenciju u mirovanju, tjelovježba remeti proces starenja krvožilnog sustava, kaže dr. Lima. Intervalni treninzi najbolji su za ukupnu tjelesnu spremu, no stalan tempo može biti najpovoljniji za zdravlje srca. U novom istraživanju objavljenom u International Journal of Cardiology muškarci koji su tri dana u tjednu pola sata proveli na traci za trčanje pokazali su obnovljenu fleksibilnost arterija, popravljenu cirkulaciju i povećane razine progenitorskih stanica koštane srži koje popravljaju stijenke arterija. S druge strane, novo britansko istraživanje pokazalo je da i intervalni trening poboljšava elastičnost arterija, ali ne utječe na obnovu arterija stanicama koštane srži.

Vaše kosti

Šteta: Dok vaša koža poručuje da ste mladi, unutrašnjost vaših kostiju već je potrošena. Nedavno je istraživanje na klinici Mayo pokazalo da debljina trabekula – spužvastoga potpornog materijala u kostima – od 24. do 48. rođendana kod muškaraca opadne za 30 posto. A onda, negdje oko dobi od 65 godina, kosti počnu odbacivati još mineralnih sastojaka zbog kojih su bile tvrde, što dovodi do još bržeg propadanja, kaže dr. sc. Bahram Arjmandi, pročelnik zavoda za prehranu, nutricionizam i kineziologiju Sveučilišta Florida State.

U rikverc: Jedite što i vaša baka. “Suhe šljive najučinkovitije od sveg voća zaustavljaju gubitak kosti i pomažu u očuvanju koštane mase”, kaže Arjmandi. Njegovo istraživanje pokazalo je da muškarci koji u prehranu dodaju suhe šljive mogu popraviti gustoću kostiju za 11 posto. “Suhe šljive sadrže jedinstvene polifenole s antioksidacijskim svojstvima koji se bore s osteoporozom. Usto, čini se da suhe šljive povećavaju količinu magnezija u kostima”, dodaje. A više magnezija znači jače, gušće kosti. Bit će vam dosta tri suhe šljive na dan. Pojedite ih uz čašu vode: prehrambena vlakna i alkohol u tragovima mogu vas dehidrirati. (Pokušajte narezati šljive na kockice pa ih dodati u zobenu kašu.) Radi dodatne zaštite, pojedite dvije srednje velike jabuke ili šalicu svježih borovnica – oba voća potpomažu u obnovi kostiju tako što smanjuju količinu kalcija koji se izgubi urinom, kaže Arjmandi.

Preporučujemo

Komentari

Fitness centri
▲ Povratak na vrh