Što vaš izmet govori o vašem zdravlju

Zagrijte stolac i u kratkoj školici naučite sve o stolici.

Seks danas nije ni približno toliko privatna tjelesna funkcija koliko je to defekacija. Primjerice, sigurno ste ne jednom automobilom prošli kraj tipa koji je stao kraj ceste žuboriti, no kladimo se da je jedini tip kojeg ste vidjeli kako čuči uz automobil bio neki koji je mijenjao probušenu gumu.

Ne, pražnjenje crijeva najbolje je obaviti u velikoj tajnosti. Uđete u kupaonicu (nedajbože u javni WC), zaključate vrata, zvukove pokušate što više utišati, a potom toaletnim papirom i osvježivačima zraka pokušavate eliminirati svaki trag onoga što se upravo dogodilo. Kao da ste počinili zločin. Zapravo, i jeste: uništili ste dokaz.

Žurite li pustiti vodu, gubite jedinstvenu prigodu procijeniti svoje zdravlje. Od boje do konzistencije, komadi na dnu školjke su poput soca koji čeka da vam netko gata iz njega predviđajući možebitno bolesti kao što su Crohnova bolest, sindrom iritabilnih crijeva ili pak rak debelog crijeva.

Ako vam sve to zvuči i izgleda poput sranja, vrijeme je da zagrijete stolac i u kratkoj školicu naučite sve o stolici.

1. lekcija: Redovitost je vrlina
Možda se i sami pitate jesu li vaše navike u nužniku normalne. Pa, evo što znanost o tome veli: japanski znanstvenici zaključili su da ondje gdje i kralj ide pješice prosječno zdravo odraslo muško ide otprilike jednom na dan. No ključno je ovo “prosječno”. Istina je da, što se učestalosti tiče, nema tu idealnog broja. Svačije debelo crijevo giba se svojim ritmom, što znači da je normalno i zdravo prazniti se od triput dnevno do triput tjedno, kaže gastroenterolog mr. sc. Richard J. Saad, dr. med., docent medicine na Sveučilištu Michigan. Trebate se zabrinuti ako vaš rektalni sat iznenada poremeti desetljećima ustaljen ritam pa umjesto triput tjedno krenete ići triput dnevno, kaže dr. Saad. “Nemojte ignorirati iznenadne promjene u peristaltici crijeva, bilo da je riječ o njenu broju ili njenoj formi.”

Ah, da, oblik izmeta. Dr. Saad proveo je istraživanja koja kažu da najzdraviji izmet sliči glatkoj kobasici. “Katkad može biti malo tvrđi, tada vjerojatno ima i raspukline na površini, a katkad može biti mekana, poluformirana lokva”, kaže. Sve tvrđe ili mekše od toga može biti znak da se nešto poremetilo. Iako odmaci od forme (ili učestalosti) mogu biti simptom nečeg jednostavnog kao što je zatvor, mogu naslutiti i da je katkad riječ o nečem ozbiljnijem, kao što je sindrom iritabilnog crijeva, Crohnova bolest ili ileus, pa čak i rak želuca ili debelog crijeva, kaže dr. T. Lee Baumann, liječnik iz Alabame i autor knjige Clearing The Air: Art of the Bowel Movement.

Popravite ocjenu: Zavirite u keramiku. Je li to što vidite tvrdo? Jeste li posljednji put bili ondje prije nekoliko dana, a prije bi bilo nakon nekoliko sati? Tada trebate uza svaki obrok popiti dodatnu čašu vode. Prema novom istraživanju objavljenom u časopisu American Journal of Gastroenterology, zatvor najbolje predviđa unos tekućine. Osobe koje piju manje vode vjerojatnije će patiti od zatvora u usporedbi s onima koje je piju više. Pomaže i dodati u prehranu netopiva vlakna, kaže dr. Baumann. Vaše tijelo ne može razgraditi taj tip hrane, pa on prođe kroz probavni kanal i omekša stolicu. Zapravo, britansko istraživanje pokazalo je da dodavanje 3,5 grama mekinja u svakodnevnu prehranu može za samo 2 tjedna smanjiti zatvor i poboljšati druge aspekte probave.

Eh, muči li vas suprotno: proizvodite li previše mekih fleka umjesto kranjskih te idete li na WC češće nego ikad prije, progutajte dozu nekog od topivih vlakana koja se mogu kupiti u ljekarnama. “Topiva vlakna apsorbiraju vodu i postaju poput gela koji putuje kroz vaš sustav”, kaže dr. Baumann. Posljedak: tvrđa i manje učestala stolica.

Ako ni te prilagodbe ne dovedu do promjena? Tada se trebate javiti svom liječniku obiteljske medicine. Pogotovo ako u školjki vidite tanke vrpce ili su vam kobasice tanke poput olovčica – riječ je o mogućem znaku opstrukcije crijeva ili raku debelog crijeva.

2. lekcija: Nemojte ignorirati bol u riti
Neki dijelovi vašeg tijela, kao što je srce, mogu razviti probleme a da ne bude simptoma. S vašom stražnjicom stvar je potpuno različita: kad nešto nije u redu, znat ćete to svaki put kad je koristite. “Vaš anus i donji dio analnoga kanala među najosjetljivijim su dijelovima vašeg tijela”, kaže dr. Saad, “zato što trebaju osjetiti plinove, tekućine i krutine te odabrati kad mogu proći dalje, a kad ne.”

Popravite ocjenu: Osjećaji svrbeža, peckanja ili žarenja mogu značiti da ste sinoć jeli previše ljute hrane. Ali kad nije krivac ajvar, najvjerojatniji su krivac hemoroidi: nabreknute vene u anusu i stražnjem crijevu. Vene se mogu upaliti zbog zatvora, napora prilikom boravka u zahodu, pa i zbog previše sjedenja tijekom dana, kaže dr. Saad. Slijedite prvu lekciju i potom upalu sanirajte čepićima za hemoroide Preparation H. Čepići su bolji od krema, kaže dr. Saad, s obzirom na to da je analni kanal u vašem tijelu, a, hm, teško je dosegnuti duboko kremom.

Ako se i nakon pet dana trzate, odvucite rit k liječniku. Raspitajte se trebaju li vam pretrage ili odlazak privatniku. I nemojte to odgađati: možda imate oštećenje sluznice analnoga kanala koje je nastalo prolaskom tvrdog fecesa ili zbog naprezanja. A bol može biti i znak Crohnove bolesti. Ta autoimuna bolest može potaknuti stvaranje malih pukotina u debelom crijevu koja mogu dosegnuti i do kože u blizini čmara, što uzrokuje bol i krvarenje.

3. lekcija: Koje god da je boje, treba biti smeđe
Premda su malene varijacije u nijansi sasvim u redu, bilo koja boja koja nije iz spektra smeđe treba vas potaknuti na razmišljanje. U najboljem slučaju, nešto što ste pojeli ofarbalo je sve. Cikla, špinat, rabarbara i hrana koja sadrži umjetna bojila mogu biti razlog zašto vam izmet izgleda poput dječjih tempera. Na nesreću, nije uvijek lako predvidjeti koje bi boje trebalo biti to što iziđe. “Nakon što se hrana pomiješa s enzimima u želučanom soku i žuči, drastično se može promijeniti boja hrane”, kaže dr. Baumann. Ako ne možete povezati to što vidite s ičim što ste jeli, možda je odgovoran lijek, kao što su antacidi ili antibiotici. Najgore što vam se može dogoditi? Možda imate Crohnovu bolest, ulcerozni kolitis ili rak debelog crijeva, kaže dr. Saad.

Popravite ocjenu: Dvije boje nikad ne želite vidjeti ni u školjci ni na papiru: crnu i crvenu. Obje mogu značiti krv. Prvo pokušajte isključiti hranu, lijekove i hemoroide, a potom pomno pratite događa li se to ponovno tijekom nekoliko sljedećih tjedana. “Ako se dogodi češće od jednom ili su zamjetni i neki drugi simptomi, kao što su bol u stražnjem crijevu ili promjena učestalosti, javite se liječniku”, kaže dr. Saad. Najprije obiđite liječnika obiteljske medicine koji vas po potrebi može uputiti gastroenterologu. Trebali biste posjetiti liječnika i ako je boja jako svijetla, gotovo bijela. To bi moglo značiti začepljenje žučnih vodova, što može dovesti do infekcije koja ugrožava život ili do kronične bolesti jetre.

4. lekcija: Vjerojatno sve radite krivo
Moderan se zahod toliko jednostavno koristi da se čak i mačku može naučiti kako da skoči na rub školjke i tu se isprazni. A što se tiče naših kolega iz sorte Homo sapiens, većina zauzima pogrešan položaj. U japanskom istraživanju pokazalo se da osobe koje tijekom pražnjenja čučnu s koljenima prema prsima zapravo izravnaju rektalni kanal i bolje očiste njegov sadržaj od onih koji stopala drže ukopana na podu. To je bitno ako se napinjete dok sjedite na zahodu jer vam previše napora u tom procesu može povećati rizik od hemoroida, divertikuloze, pa i moždanog udara. “Glavni manevar uključen u defekaciju zove se Valsavin manevar, kad pritisnete svoj abdomen prema crijevima te zatvorite dušnik”, kaže dr. Baumann. “Ako tlak bude prejak, mogu nastati moždani udari i krvarenja u mozak.”

Popravite ocjenu: Premda je poza s koljenima gore možda optimalna za defekaciju, sasvim sigurno će vam se činiti čudna. Zato biste, ako nemate problema s time, trebali sve raditi po starom. (Možete uza školjku držati 10 centimetara visok steper ili kutiju te ih podmetnuti pod stopala tijekom sjedanja na školjku.) Ako se ipak trebate naprezati koju sekundu prije negoli dovršite posao, pobrinite se da često plitko dišete ne biste li rasteretili dušnik”, kaže dr. Baumann.

5. lekcija: Ne odgađajte neizbježno
Osim ako već ne nosite SimBex, možda nemate druge nego ignorirati nagon. I premda vam se čini da je sve što radite stezanje guzova i skretanje misli s onog što osjećate, u vašem se tijelu događa puno više toga nego što ste uopće svjesni. “Zadržavate li zastoj u pokretima crijeva, vaš rektum vraća sadržaj u sigmoidno crijevo”, kaže dr. Baumann. “Kad se jednom to dogodi, debelo crijevo reaktivira proces izvlačenja tekućine iz sadržaja crijeva i stolica se (još više) stvrdne.” To znači da ćete se na posljetku morati napeti, što vam povećava rizik od hemoroida, oguljotina analnoga kanala te divertikuloze crijeva.

Popravite ocjenu: Kad priroda zove, nemojte je više ostaviti na čekanju, obavite to prvom zgodom. “Nemojte da vam ignoriranje nagona za pražnjenjem postane navika jer bi vam to tijekom vremena moglo stvoriti probleme s crijevnom peristaltikom”, kaže dr. Saad. Jednom kad ste pronašli mjesto gdje ćete rasteretiti svoja crijeva, raskomotite se i vježbajte strpljenje. “Možda će trebati nekoliko minuta dok gravitacija i živčani završeci potegnu sadržaj vašega stražnjeg crijeva u vaš rektum, a potom i van”, kaže dr. Baumann. Neke se stvari ne smiju požurivati jer su previše važne.

Komentari

▲ Povratak na vrh