6 najvećih okidača zbog kojih nam crijeva mogu krenuti naopako

Bolovi u trbuhu i napuhnutost često su posljedica vašeg načina hranjenja, spavanja i disanja

U POSLJEDNJE VRIJEME SAMO O ZDRAVOJ PROBAVI slušamo reklame. Postoje marketinške kampanje vrijedne milijardu dolara koje promoviraju suplemente probiotika. Probiotike dodaju u namirnice (čips s LGG bakterijama!), a i neke nedavno objavljene studije povezuju bolesna crijeva s toliko toga, od psihijatrijskih problema do raka. No evo male tajne koju niste čuli ni u kojoj reklami: neće vam tih nekoliko proizvoda pomoći da dovedete probavu u red – stvari su puno složenije.

Ama baš sve što jedete i puno toga što radite (čak i kako spavate) može utjecati na sastav biljne flore u vašem debelom crijevu. Pojedete li salatu bogatu vlaknima, u debelom crijevu pojavit će se korisni proizvodi razgradnje koji ubrzavaju probavu. Izbjegnete li zamalo sudar automobilom na putu s posla, vaše će tijelo lučiti hormone s kaskadnim učincima na mikrobe u crijevima i eto problema s probavom. Bakterije su poput voditelja ureda u vašem debelom crijevu, uključene su u baš sve što se tijekom dana događa u vama. Ništa ne ide kako treba ako ih naljutite. Ako vaša utroba nije sretna, nitko nije sretan. Postane li čangrizava, a to znate tako što osjetite vjetrove, napuhnutost, zatvor i opću nelagodu, ništa dobro iz toga neće izaći.

Stručnjaci počinju naslućivati da problemi s probavom postoje zbog relativno jednostavnoga koncepta: neravnoteže između štetnih i korisnih bakterija. “Crijeva sadrže trilijun različitih bakterija, koje imaju puno veću ulogu u funkcioniranju našeg tijela nego što smo to mislili”, kaže dr. Kara Gross Margolis, profesorica na Medicinskom centru Sveučilišta Columbia i glasnogovornica Američkog društva gastroenterologa.

Evo šest najvećih okidača zbog kojih nam crijeva mogu krenuti naopako.

 

OKIDAČI:

(SAMO) KAVA ZA DORUČAK
DORUČAK JE prema nekim istraživanjima nedavno izgubio titulu “najvažnijeg obroka u danu”, kao što smo dosad mislili. Ali vaš se trbuh s time ne slaže, kaže dr. sc. Jack Gilbert, profesor sa Sveučilišta Kalifornije u San Diegu i suosnivač istraživanja o ljudskom mikrobiomu. Za vaša su crijeva jutarnji zalogaji kritični. “Bakterije u vašim crijevima imaju svoj cirkadijani ritam”, kaže on. Njihova se ravnoteža mijenja dramatično tijekom dana. Na primjer, klice koje proizvode triptofan koji pomaže da se osjećate pospano najviše su aktivne navečer. Doručak bogat vlaknima hrani bakterije koje vam trebaju tijekom budnih sati, pa se one dijele i luče kemikalije potrebne da imate energiju tijekom dana. “Kad poremetite njihov cirkadijani ritam, može doći do veće proizvodnje kemijskih spojeva zbog kojih se osjećate tromo”, kaže Gilbert.

NEDOVOLJNO VLAKANA
UJUTRO JAJA, za užinu sendvič s puretinom i sirom, a navečer sushi. Jasno, to zvuči kao sasvim zdrav jelovnik. Ali gdje su tu vlakna? (Voće, povrće, posebno grahorice?) Svakog dana trebate unijeti 38 grama, a u jelovniku koji ste zamislili nema ih gotovo nimalo. “Dobre bakterije jedu vlakna, to im dođe poput wheya. Kad imaju vlakna, onda proizvode masne kiseline kratkih lanaca koje sprječavaju upalu te pomažu da živčani završeci u vašim crijevima pokreću stvari dalje”, kaže Gilbert. Bez vlakana, očekuje vas usporavanje i zastoj prometa u crijevima. Zatvor dovodi do napuhnutosti jer sadržaj crijeva dobije više vremena za fermentaciju pa time i za proizvodnju plina.
A možda ste kratki i s bakterijama koje pomažu popraviti raspoloženje. Ne samo da se u vašim crijevima proizvede 95 posto serotonina koji sadrži vaše tijelo nego najnovija istraživanja povezuju depresiju s niskim količinama dviju tipova bakterija u crijevima. Znanstvenici još ne znaju kako nahraniti i uzgojiti te dvije sorte, pa zbog toga nije loše držati se mantre “trebate još vlakana”, s obzirom na to da je riječ o više-manje univerzalnoj hrani za crijevne bakterije.

BESKORISNE MASNOĆE
KAD SE NAKRCATE šećerom i nezdravim masnoćama, primjerice krafnama ili cheeseburgerom, hranite bakterije koje ne pomažu vašem tijelu. One potom luče kemijske spojeve koji vode do upale, a ona može potaknuti proljeve, napuhnutost i zatvor.
Stalna prehrana tim masnoćama usto remeti ključni posao koji imaju stijenke vaših crijeva. Normalno, one su obložene slojem sluzi. Sve te nezdrave masnoće mogu stanjiti taj zaštitni omotač, pa bakterije dođu sasvim do stijenke crijeva, objašnjava Gilbert. Zbog toga se pokrene vaš imunosni sustav te vam pospješi kronične probleme, kao što su koronarna i šećerna bolest.

PREBRZO HRANJENJE
PLINOVE MOŽE uzrokovati hrana koju jedete i zrak koji progutate kad jedete brzo. Neke vrste škroba i šećera, a često su to oni koji su dobri za vas, kao na primjer oni u grahoricama, brokuli i luku, zbog toga budu loše probavljeni. Dakle, dospiju do debelog crijeva a da ih se potpuno ne probavi. Bakterije onda dobiju nešto više za jelo, ali zato vjerojatnije proizvedu plinove (kod nekih je to očitije nego kod drugih).
Jasno, plinovi mogu nastati i žvakanjem kauguma i konzumacijom gaziranih napitaka. Ako ste stvarno naduti, razmislite o nekom od bezreceptnih lijekova protiv plinova. Oni djeluju tako što smanjuju površinsku napetost zračnih mjehurića u vašem sustavu, pa se oni rastope.

ŽIVCI
“KAD STE napeti ili nervozni, možete disati brže i gutati više zraka, što vam širi crijeva pa osjećate nadutost”, kaže savjetnica Men’s Healtha za gastroenterologiju, dr. Felice Schnoll-Sussman s Medicinskog fakulteta Weill Cornell u New Yorku. “Trbušna stijenka može vam biti napetija, što utječe na pokretljivost crijeva.” Smanjite tenziju kako god možete: dubokim udasima, ili pauzom od posla, ili serijom sklekova.

PREMALO SPAVANJA
PROPUSTITE LI noćni konak, možete dobiti zatvor ili vjetrove sljedećeg jutra. Vaš probavni sustav treba čvrsto spavanje koliko i vi. “Kad se dovoljno ne odmorite tijekom noći, vaše tijelo nema dovoljno vremena da probavi sve što ste pojeli tijekom dana”, objašnjava dr. Schnoll-Sussman. Pustite crijevima da rade treću smjenu, a vi ne dežurajte.

KAD PROBLEMI S CRIJEVIMA NE PROLAZE
KATKAD se problemi s probavom ne mogu riješiti usvajanjem nekoliko zdravih navika. Ako vaš problem prati gubitak tjelesne težine, krvava stolica ili povraćanje, ili ustanovite da ne možete zbog trbobolje obavljati dnevne aktivnosti, posjetite svog liječnika kako biste provjerili imate li neku bolest koja treba intenzivnije praćenje, kao što je sindrom iritabilnih crijeva, ili pak neka od upalnih bolesti.

 

Preporučujemo

Komentari

Fitness centri
▲ Povratak na vrh