Sam svoj psihijatar

Suočite se s malim emocionalnim problemima prije nego što postanu veliki teret koji će vam sabotirati život.

Kada ste prvi put pali s bicikla, mama vam je zalijepila flaster i poljubila vas da bol brže prođe. Vjerojatno vas je tješila i kad su vam se stariji dečki smijali zbog smiješne frizure i prevelike bratove odjeće.

Način na koji proživljavamo prve traume u životu znatno utječe na izgradnju našega karaktera. Zbog toga je emocionalna potpora koju smo dobivali tijekom djetinjstva od presudne važnosti.

“Iako ormarić s lijekovima i flasterima za tretiranje fizičkih ozljeda ima svaka obitelj, to često nije slučaj s manjim psihičkim ‘ozljedama’ kojima smo svakodnevno izloženi”, objašnjava Guy Winch u knjizi Emotional First Aid.

Izostanak psihološke podrške i ignoriranje emocionalnih problema može uzrokovati nastanak kliničke depresije. Predstavljamo vam vodič za učinkovito rješavanje emocionalnih problema kako ne biste morali ići “psihiću”.

Odbijanje

Najčešći slučaj

1. Djevojka koja vam se sviđa ne želi izaći s vama.
2. Djevojka/žena redovito ignorira vaše signale za akciju u krevetu.
3. Šef vam uredno minira sve izglede za napredovanje.

Zašto nas to boli: Mozak na isti način reagira na emocionalno odbijanje i na fizičku bol. Odbijanje ima snažnu pozadinu u našoj evoluciji. Nekada je isključivanje pojedinca iz grupe koja dijeli sklonište i hranu podrazumijevalo smrtnu presudu.

Opasnost: “Odbijanje izaziva rane i ogrebotine na našoj emocionalnoj koži”, smatra Winch. Neuzvraćene emocije izazivaju u nama erupcije bijesa, slabe nam samopouzdanje i osjećaj pripadnosti zajednici u kojoj živimo.

Kako si pomoći?

1. Kada vam je najteže, nemojte još i sami sebe “cipelariti” i dodatno se omalovažavati. Možda jednostavno niste njezin tip. Možda na poslu ne odgovarate profilu traženog zaposlenika. Veliki su izgleda da ta “odbijanja nemaju nikakve veze s vašim nedostacima”, upozorava Winch.

2. Potražite oslonac u svom najčvršćem emocionalnom odnosu kako biste obnovili narušen osjećaj pripadnosti.

Krivnja

Najčešći slučaj

Osjećaj koji imate kada mislite da ste iznevjerili sve oko sebe jer…
1. Zaboravili ste tatin rođendan.
2. Upucavali ste se sestri svoje djevojke.
3. U jednoj noći spiskali ste svu plaću na pokeru.

Zašto nas to boli: Prirodno smo “programirani” da želimo živjeti u harmoničnom odnosu s našim najbližima. Već na samu naznaku da smo ugrozili taj odnos javlja se osjećaj krivnje.

Opasnost: Krivnja može prerasti u žaljenje i sram. “Kad se to dogodi, ne samo da osuđujemo postupke koji su nas doveli do toga nego i počnemo osuđivati sebe kao osobu, što može rezultirati depresijom i niskim samopoštovanjem”, objašnjava Winch.

Kako si pomoći?

1. Naučite čemu služi riječ “oprosti”. To znači da znate saslušati drugu stranu i uvažiti tuđe osjećaje. Tako ćete razviti empatiju i potruditi se da sljedeći put učinite sve kako ponovno ne bi došlo do slične situacije.

2. Oprostite sami sebi. “Naučite si popustiti i priznajte da ste se dovoljno grizli zbog nekog događaja”, upozorava Winch.

Podbačaj/neuspjeh

Najčešći slučaj

1. Nikome se nije svidjela vaša prezentacija na poslu.
2. Promašili ste prazan gol na kvartovskoj tekmi.

Zašto nas to boli: “Podbačaji su emocionalni ekvivalent prehladama. Svi se možemo njima zaraziti i kod svakog izazivaju grozan osjećaj”, objašnjava Winch. Zbog podbačaja se osjećamo nedoraslima, što je većini muškaraca nepodnošljiv osjećaj.

Opasnost: “Sve je gotovo, ništa ne mogu učiniti kako treba.” Nastavite li tako demotivirati i deprimirati sami sebe, otvarate vrata novim neuspjesima.

Kako si pomoći?

1. Obuzdate li svoju tjeskobu, smanjit ćete vjerojatnost neuspjeha, što potvrđuju i istraživanja. Osobe koje u grču rješavaju testove inteligencije postižu i do 15 bodova slabije rezultate. “Osjećaj tjeskobe nastaje kada zbog stresa u presudnim situacijama počnemo previše analizirati problem. To odvlači pozornost dijela mozga zaduženog za automatsko rješavanje zadataka”, objašnjava Winch.

2. Počnite razmišljati o neuspjehu kao o koraku prema uspjehu. Thomas Edison napravio je tisuću žarulja dok mu nije proradila prva. Jednom je prilikom izjavio da zna napraviti tisuću različitih žarulja koje ne rade.

Komentari

▲ Povratak na vrh