Pruža li ‘slatka’ osveta željenu satisfakciju?

Naudili su vam i jedini način da doživite zadovoljštinu jest da ih prisilite da vam to plate. Prije nego što izbijete oko ili zub koje su vam dužni, shvatite što vas obuzima i kako se možete obuzdati

Znanstvenici su otkrili da osveta potpiruje, umjesto da umanjuje, žrtvin osjećaj da je žrtva. Oni koji dobiju priliku osvetiti se“, kaže dr. sc. Timothy Wilson, profesor psihologije sa Sveučilišta u Virginiji, „i poslije razmišljaju kako je lik bio kreten. Oni koji nisu imali mogućnost osvetiti se pronađu poslije druge načine kako si smanjiti štetu te idu dalje.” Odnosno, kako je Francis Bacon prije više od tri stoljeća ranije zamijetio: „Muškarcu koji proučava osvetu rane ostaju svježe, a inače bi zarasle i bile dobro.” 

Znanstvenika dr. sc. Marija Gollwitzera, profesora socijalne psihologije na Sveučilištu Philipps u Marburgu u Njemačkoj ne čudi to da se nakon osvete rijetko osjećamo onako kako mislimo da ćemo se osjećati. Njegova „radna hipoteza“ kaže da osveta ima složeniju, funkcionalnu svrhu, a ne samo da ujednači patnju. Nije njen smisao toliko u tome da se kazne prošli grijesi koliko u tome da se u ponašanje prijestupnika usadi pozitivna promjena prema onima kojima je naudio. U nizu pokusa od 2009. do 2015. Gollwitzer je s kolegama pokazao da, kako bi osveta „funkcionirala“, moraju postojati tri komponente.

„U pravome trenutku razina odmazde poklopi se s razinom inicijalne provokacije te počinitelj štete ‘nauči’ kako je njegovo ponašanje bilo pogrešno“, kaže Gollwitzer. „Samo i jedino tad osvetnici osjećaju zadovoljstvo i bivaju trijumfalni oko svoje odmazde.“ Koliko se to često događa da se sve te komponente poklope, procijenite sami.

Zato ako vas je neki kreten neoprezno pretekao na cesti ili vas je kolega istisnuo s isplativog projekta, od čega god patili, koristite ove alate da biste si pomogli da se udaljite (pješice ili autom) od osvete:

1# Imajte energije za razmišljanje

Vaš mozak teži 2 posto težine vašeg tijela, no koristi 20 posto kalorija koje tijelo potroši. MPFC (medijalna prefrontalna kora), koji kontrolira emocije, posebno je proždrljiv, kaže dr. sc. Brad Bushman sa Sveučilišta Ohio State. Ako osjećate kako ideja da se osvetite počinje biti neodoljiva, popijte čašu soka od naranče kako biste mozgu, poglavito MPFC-u, poslali šub glukoze.

2# Odgodite, opustite se, skrenite pozornost

Mnogi muški pokušavaju izvjetriti ljutnju katarzom, kao što je psovanje. Poštedite psa, mater i Isusove čavle. Bushman kaže da ugađanjem svojoj agresivnosti samo hranite vatru osvete u sebi. On predlaže tri stvari da se smirite: brojite do 100 (odgodite reakciju), dišite duboko i meditirajte (opustite se) i potom rješavajte križaljku ili čitajte nešto napeto (skrenite pozornost).

3# Ljutnju otjerajte radošću

“Nemoguće je istovremeno osjećati nespojive emocije”, kaže Bushman. Gladite li psa, pomažete li prijatelju oko zadatka ili pak ljubite li ženu, ubijate ljutnju. “Istraživanja već 40 godina pokazuju da empatija, humor i blaga seksualna uzbuđenost mogu smanjiti gnjev”, dodaje psihologinja dr. sc. Arlene Stillwell.

4# Samo se pogledajte

Pitajte stranca je li vaša ljutnja primjerena i kazat će da nije. No čak je i bolje biti stranac u toj ulozi: postanite muha na zidu, savjetuje Bushman, i pogledajte se nepristranim očima. To pomaže da iz jednadžbe uklonite emocije i pokazuje da osveta ne donosi zadovoljstvo.

Preporučujemo

Komentari

Fitness centri
▲ Povratak na vrh