Od prvaša do lovaša

Novac je prvi na (dugom) popisu problema prosječnog Hrvata. Zašto onda ne učimo svoju djecu financijskoj disciplini?

Evo što znamo o djeci koja shvaćaju koncept novca: manje su opsjednuta materijalnim i imaju više samopouzdanja. “Istraživanja pokazuju da je djeci samopouzdanje poraslo za 6 posto nakon što su shvatila osnovne principe vođenja financija”, kaže dr. Tim Kasser, profesor psihologije koji u Knoxu poučava o materijalnim vrijednostima i ciljevima.

Ne očekujte da će u osnovnoj ili srednjoj školi vaš klinac učiti o novcu, stoga je na vama da njoj ili njemu objasnite osnove financija. “I počnite što prije”, savjetuje dr. David Walsh, autor knjige Smart Parenting, Smarter Kids. “Novčane su vještine također vrsta inteligencije, stoga ih je – poput stranih jezika ili kritičkog razmišljanja – najbolje usvajati dok se mozak vašeg djeteta još razvija”, kaže dr. Walsh.

Od 3. do 5. godine – Pokažite im novac

Da biste pokazali djeci kako se novac ne pojavljuje u novčaniku nekom čarolijom, komentirajte s njima o novčanim transakcijama dok ih obavljate, savjetuje Nathan Dungan, autor knjige Prodigal Sons and Material Girls. Tu i tamo dajte klincu novac da ga proslijedi teti na blagajni.

Dodatna vrijednost: Neka vaše dijete na tri staklenke nalijepi ceduljice s riječima “Štedi”, “Dijeli” i “Potroši” te u njih ubacuje sitniš, predlaže Dungan. Potom neka raspravlja što će učiniti s kojom staklenkom.

Od 6. do 8. godine – Dajte im džeparac

“Ne pretjerujte s iznosom”, savjetuje Dungan – nemojte im dati više od 5 kuna po godini starosti. Kad im dajete novac, pitajte ih kako ga planiraju potrošiti. “Razmišljajte o tome kao o eksperimentu u kojem vaše dijete uči kako postupati s novcem”, kaže Dungan. I sjetite se da se i na pogreškama uči.

Dodatna vrijednost: Otvorite im štedni račun. Svakoga mjeseca otiđite s djetetom u banku i stavite na račun nešto novca – dajte klincu da sudjeluje u razgovoru sa službenicom u banci.

Od 9. do 11. godine – Napravite financijski plan

Djeca su u tim godinama već sposobna planirati, tvrdi dr. Walsh. Stoga ih možete upoznati s internetskim bankarstvom i pokušati pronaći neki oblik dugoročne štednje samo za njih.

Dodatna vrijednost: Dopustite im da sudjeluju pri odabiru oblika štednje. Neka malo surfaju netom i pokušaju usporediti koristi koje štedišama pružaju različite banke. Neka pokušaju odrediti koji im je oblik financijskih usluga najprihvatljiviji.

Od 12. godine nadalje – Pronađite svom klincu posao

Košnja trave ili babysitting ne samo da vašu djecu uče da su sposobna zarađivati, posao pozitivno utječe na njihovo samopouzdanje, tvrdi dr. Walsh. Smanjite im džeparac kako biste ih potaknuli da obavljanjem poslova više zarade.

Dodatna vrijednost: Dungan predlaže da u kuhinji ostavite staklenku u koju ćete ubacivati ceduljice s poslovima koje treba obaviti i točnim iznosom koji će vaše dijete zaraditi obavi li taj posao. Kad vaš klinac zatreba novac, znat će kako ga zaraditi.

Od 16. godine nadalje – Naučite ih držati se budžeta

Ne želite plaćati silan novac svaki put kad vaše dijete osjeti potrebu pokupovati pola Zare ili InterSporta, stoga ih naučite da planiraju, savjetuje dr. Walsh. Počnite s olovkom i papirom, a poslije ih možete naučiti koristiti se aplikacijama.

Dodatna vrijednost: Nabavite jednostavan kompjutorski program (po mogućnosti besplatan) s pomoću kojeg vaše dijete može voditi računa o tjednom, mjesečnom i godišnjem budžetu. Neka se igra brojkama i tako se uči financijskoj odgovornosti.

Komentari

▲ Povratak na vrh