Ljetna superhrana

Zrele su rajčice tako ukusne da se mogu jesti bez ikakvog dodatka. No vrlo ih se jednostavno može učiniti ukusnijim – i zdravijim.

Ljetna rajčica mora biti sočna i slatko-kiselkasta. Napeti crveni plodovi iz kojih se cijedi sok kad ih se prereže, a usta pune neopisivim okusom kad ih se zagrize, do koljena će potući ono što nam se prodaje u supermarketima u hladnom dijelu godine.

“Zimske se rajčice često beru zelene te dozrijevaju umjetno, tretiranjem plinom etilenom”, objašnjava Barry Estabrook, autor Tomatolanda. A to i te kako ima utjecaj: španjolski su znanstvenici ustanovili da rajčice dozrele na grani sadrže više likopena, vitamina C te fenola i flavonoida nego one ubrane zelene.

A spomenute tvari omogućuju niz zdravstvenih koristi. U Finskoj provedena studija pokazala je da je kod ljudi koji unose najviše likopena najmanji rizik od moždanog udara. Japanski su znanstvenici ustanovili da tvar iz rajčica može pomoći razgraditi lipide u krvotoku, a time smanjiti rizik krvožilnih bolesti. A, prema metaanalizama Royal Victoria Hospital i Sveučilišta McGill, česta konzumacija rajčica može poboljšati i zdravlje prostate. Uz savjete Andrewa Feinberga, chefa i suvlasnika restorana Franny’s u newyorškom Brooklynu te autora Franny’s: Simple Seasonal Italian, i okus i zdravstvene moći rajčica čak možete podići na još višu razinu.

1. lekcija: Odaberite najbolje

Pitate se ima li među sortama razlike u udjelu antioksidansa? Ima: Journal of the Science of Food and Agriculture objavio je studiju kojom je ustanovljeno da sorte New Girl, Jet Star, Fantastic i First Lady sadrže jedan i pol put više antioksidansa nego po njihovu udjelu najniže rangirane vrste. Da bi sirove rajčice bile još ukusnije, kušajte jednostavnu marinadu. “Sol tu nije samo začin nego i pomaže da rajčice otpuste nešto od svoje vlažnosti te da im tekstura bude čvršća”, objašnjava Feinberg.

2. lekcija: Sljubite s maslinovim uljem 

Kratko pirjanje na tavi slabi kiselost rajčica, omogućujući da njihov sladak okus dođe do punog izražaja. Od toga nemaju korist samo okusni pupoljci nego i cijelo tijelo: australska je studija pokazala da se kuhanjem rajčica s maslinovim uljem može dramatično povećati bioiskoristivost likopena. (To znači da ga organizam može više apsorbirati.) Potrebno ih je kuhati samo nekoliko minuta. “Ljetne su rajčice toliko zrele da čim ih se stavi u tavu, odmah se počnu topiti u umak”, kaže Feinberg.

3. lekcija: Sporim pečenjem do mekoće

Iako se ljeti pećnica uglavnom nevoljko uključuje, nema boljeg razloga da se to ipak učini. “Pečenje je odličan način da se iz rajčica izvuče dubok, ‘zemljan’ okus”, kaže Feinberg. “U biti ih gotovo dehidrirate, izvlačeći nešto od njihove tekućine kako bi se intenzivirala slatkoća.” Rajčice će pritom zadržati nešto svojih sokova te postati, kako kaže Feinberg, “male bombe pune okusa”. Nutritivni im je profil dojmljiv: talijanska je studija pokazala da se kuhanjem cherry rajčica povećava iskoristivost naringenina i klorogenske kiseline, dva snažna antioksidansa. Ovu mješavinu od pečenih rajčica naslažite na crostine ili je prelijte maslinovim uljem i držite u hladnjaku te po potrebi dodajte tjestenini, omletima ili sendvičima.

Preporučujemo

Komentari

Fitness centri
▲ Povratak na vrh