Kako ubrati najbolje komade

Najbolje i najhranjivije voće i povrće uopće nije teško naći – ako znate što trebate gledati.

Ono najbolje nije uvijek i najljepše, upravo nesavršenosti mogu biti privlačne, iznenaditi zadovoljstvom koje otkrivaju. Usput budi rečeno, govorimo o hrani. Previše onoga što se prodaje nije uzgojeno da bi imalo okus – nego da bi moglo podnijeti transport. Oblici i boje gotovo su savršeni, ali od okusa nema ni O. Takva hrana u hladnjaku može stajati tjednima – a najčešće i stoji jer baš i ne mami da je se pojede.

Da se izrazimo slikovito: kad je o voću i povrću riječ, želite zdravu seosku djevojku, a ne “plastičnu” pornozvijezdu. Kad krenete u kupnju, nabrusite sva osjetila. Vid: Prvorazredno voće i povrće najčešće je nepravilna oblika, a ima i mrljice. Dodir: Najsvježiji su teški, jedri plodovi s napetom kožom. Miris: Doslovno možete nanjušiti je li što zrelo: npr. zrele rajčice mirišu po stabljici; agrumi pak ne smiju mirisati po plijesni. Voće i povrće kupujte kad mu je sezona: tada je ne samo najbolje nego i najjeftinije.

Kako kupiti najbolje, savjetuje Aliza Green, autorica knjige Field Guide to Produce.

Narančasto upućuje na hranu bogatu karotenoidima. Vitamin A iz mrkve jača imunitet, a vitamin C iz agruma zdravlje usne šupljine. Žuto voće kao što su limun i ananas bogato je vitaminom C koji pospješuje zacjeljivanje rana i štiti od slobodnih radikala. Zeleno povrće bogato je magnezijem, koji štiti kosti. Povrće kao što su prokulice sadrži vitamin K, važan za zgrušavanje krvi. Plavo i ljubičasto voće i povrće kao što su grožđe, borovnice i kupus, sadrži antocijanine koji stanice štite od oksidacijskog stresa. Crveno pokazuje da se voće i povrće može boriti protiv raka zahvaljujući antocijaninima. Kalij iz rajčica kontrolira tlak, a vitamin A iz paprika osigurava zdravlje očiju.

Patlidžan

Treba “imati težinu” te napetu sjajnu kožu. Kad ga stisnete, mora biti elastičan, a ne mekan. Usto, traži se sjajnozelena peteljka. Najbolji je u kolovozu i rujnu.

Čuvanje: Na hladnom – ne u hladnjaku – do 3 dana. Patlidžani su osjetljivi i ne mogu se dugo čuvati. Korist: Sadrži tvari djelotvorne protiv slobodnih radikala.

Kruške

Moraju fino mirisati te biti meke blizu peteljke. Smeđe mrlje su OK. Najbolje su od kolovoza do ožujka.

Čuvanje: Ako su zelene, stavite ih papirnatu vrećicu i ostavite na sobnoj temperaturi. Korist: Vlakana i vitamin C – ako ih jedete s korom.

Šampinjoni

Birajte one kojima su klobuci čvrsto zatvoreni i savršeno bijeli. Ako su se klobuci “rascvjetali”, odmah ih pojedite. Najbolji su od rujna do ožujka.

Čuvanje: Stavite ih na ravnu površinu, prekrijte vlažnim papirnatim ubrusom i držite u hladnjaku 3 do 5 dana. Korist: Polisaharidi koje sadrže “pumpaju” imunološki sustav i bore se protiv tumora.

Paprike

Moraju biti “teške” u ruci te jarkih boja i jarkozelene peteljke. Na koži ne smije biti nabora i tragova kvarenja. Najbolje su cijele godine.

Čuvanje: U odjeljku za povrće u hladnjaku mogu stajati do 2 tjedna. Korist: Krcate su antioksidansima, osobito vitaminom C.

Borovnice

Napeta kožica i ravnomjerna boja ono je što se traži, kao i “maglica” na bobicama. Najbolje su od svibnja do listopada.

Čuvanje: Neoprane stavite u posudu koja se hermetički zatvara i držite u hladnjaku 5 do 7 dana. Korist: Sadrži više antioksidansa nego većina ostalog voća.

Brokula

Čvrste peteljke i čvrsto zatvoreni “cvjetići” zeleni ili lagano ljubičasti upućuju na svježinu. Ignorirajte one sa žutilom – bit će gorke. Najbolja je od listopada do travnja.

Čuvanje: Držite je u vrećici u hladnjaku do tjedan dana. Korist: Sulforafan, tvar iznimno djelotvorna protiv raka.

Šparoge

Stabljike moraju biti “živahno” zelene, a pupoljci vući na ljubičasto te biti čvrsto zatvoreni. One tanke su osobito slatke i meke. Najbolje su od veljače do lipnja.

Čuvanje: Odrežite drvenaste krajeve pa stabljike uronite u malo vode, a preko vrhova prebacite plastičnu vrećicu. Skuhajte za najviše nekoliko dana. Korist: Folati iz šparoga štite srce.

Rajčice

Birajte one koje imaju “težinu” i lijepu boju, a nemaju nabore i ostala oštećenja na koži.
Najbolje su od lipnja do rujna.

Čuvanje: Nikad u hladnjaku! Hladnoća im uništava okus i teksturu. Držite ih na sobnoj temperaturi, ali izbjegavajte izravno sunce. Mogu stajati do tjedan dana. Korist: Likopen koji sadrže važan je za zdravu prostatu.

Grožđe

Čvrste bobe, bez nabora, koje se čvrsto drže peteljki – koje također moraju djelovati “živahno”, a ne sasušeno. Ako je na njima “maglica”, trajat će dulje. Bijelo grožđe koje vuče na žuto je najslađe.
Najbolje je od svibnja do listopad.

Čuvanje: U hladnjaku će, neoprano i u plitkoj zdjeli, biti dobro tjedan dana. Korist: Sadrži resveratrol koji može spriječiti kardiovaskularne bolesti.

Salata

Hrskavi listovi bez smeđih rubova i tragova “hrđe” upućuju na dobar izbor. Najbolja je cijele godine.

Čuvanje: U plastičnoj vrećici u hladnjaku se može čuvati 5 do 7 dana. Korist: Vitamin K – važan je za zgrušavanje krvi i zdrave kosti.

Breskve

Dobre breskve lijepo mirišu, a boja “pozadine” je žuta ili krem, bez zelenila. Taman je za jelo kad se da “elastično” stisnuti po “šavovima”. Najbolje su od lipnja do listopada.

Čuvanje: Nezrele ostavite na sobnoj temperaturi. Izbjegavajte ih držati u hladnjaku; ondje stavite samo one jako zrele, ali ih što prije pojedite. Korist: Lista je duga: beta-karoten, vitamin C, vlakna, kalij.

Jagode

Jarka crvena boja sve do peteljke, plodovi bez oštećenja i specifičan miris odlike su najboljih jagoda. Najbolje su od svibnja do rujna.

Čuvanje: Raspoređene u jedan sloj na papirnatom ubrusu, držite ih u dobro zatvorenoj posudi i pojedite što prije. Perite ih netom prije jela. Korist: Imaju više vitamina C od većine bobica.

Lubenica

Površina ploda mora biti ravnomjerna, bez udubljenja i oštećenja. Kad kuckate ili lupkate po njemu, zvuk mora biti šupalj. Najbolja je od lipnja do kolovoza.

Čuvanje: Cijelu čuvajte u hladnjaku do tjedan dana kako se ne bi sasušila i postala vlaknasta. Korist: Citrulin, aminokiselina iz lubenica, može poboljšati krvotok.

Maline

Čvrste i suhe su najbolje. Moraju imati lijep oblik i ujednačenu intenzivnu boju.
Najbolje su od svibnja do rujna

Čuvanje: Neoprane ih poslažite u jednom redu na papirnati ubrus pa pokrijte drugim, lagano navlaženim. Držite ih 2-3 dana. Korist: Sadrže više vlakana – 8 g po zdjelici – od većine ostalih bobica.

Mahune

Trebaju djelovati elastično i imati baršunastu, no glatku površinu. Kad ih se lagano savije, moraju puknuti. Najbolje su od lipnja do listopada.

Čuvanje: Stavite ih u vrećicu, no nemojte je zatvoriti, pa u hladnjak. Mogu stajati tjedan dana.
Korist: Vlakna (gotovo 4 g po zdjelici), povezana s brojnim zdravstvenim blagodatima.

Komentari

▲ Povratak na vrh