Istina o mlijeku i njegovim zamjenama

Iracionalan strah od mlijeka je ludost, no jednako je suludo smatrati ga čarobnim eliksirom. Kao i u mnogim stvarima u životu, umjerenost je najbolji put

No prije no što potpuno izbacimo mlijeko iz prehrane i zamijenimo ga popularnim mliječnim alternativama, razmotrimo dobro staro kravlje mlijeko.

Najprije pozitivno: 250 ml punomasnog mlijeka sadrži gotovo 8 g bjelančevina i 149 kcal. Usporedbe radi, 120 g filea pilećih prsa sadrži 35 g bjelančevina i 186 kcal. Ista šalica mlijeka osigurava i 28 posto dnevno potrebnoga kalcija te 31 posto vitamina D. Zasićena masnoća iz mlijeka, čak i punomasnog, ne škodi nužno srcu. Studija koju je objavio European Journal of Nutrition ustanovila je da je za ljude s 55 i više godina koji svakodnevno popiju 120 ml punomasnog mlijeka 12 posto manja vjerojatnost kobnoga moždanog udara nego za one koji konzumiraju malomasne mliječne proizvode.

Čak i čokoladno mlijeko donosi koristi. U nedavnoj britanskoj studiji muškarci koji su ga popili 20 minuta nakon penjanja te ponovno uvečer 3 dana poslije osjećali su manje bolova u mišićima od onih koji su pili vodu. Kombinacija šećera i bjelančevina stanicama osigurava energiju potrebnu za adekvatnu obnovu mišićnoga tkiva, objašnjavaju znanstvenici.

Mlijeko i osteoporoza

Ali neki znanstvenici dovode u pitanje ostale pretpostavljene koristi konzumacije mlijeka. Primjerice, njegovu reputaciju izgradnje kostiju. “U zemljama s najnižom konzumacijom mlijeka i kalcija također su najniže stope obolijevanja od osteoporoze”, kaže dr. Mark Hyman, direktor Centra za funkcionalnu medicinu u Klinici Cleveland.

Ipak, USDA i dalje preporučuje 1000 mg kalcija na dan radi održavanja rada srca, mozga i mišića. No udio kalcija u mlijeku nije ništa osobito, dodaje dr. Hyman. U 236 ml mlijeka ima 276 mg kalcija; u 85 g sardina – 325 mg. Zdjelica kuhane brokule sadrži ga 201 mg. Tri šalice kuhanoga kelja osigurat će podjednaku količinu kalcija kao šalica mlijeka. A za zdrave kosti? Jedite ribu: 3 ili više porcija masne ribe tjedno pomoglo je sudionicima studije održati gustoću kostiju unatoč starenju, navodi American Journal of Clinical Nutrition.

Mlijeko nije eliksir za mršavljenje

Još jedna ukorijenjena zabluda: da je mlijeko eliksir za mršavljenje. Da, mlijeko sadrži masnoće i bjelančevine, koji daju osjećaj sitosti, kaže Alissa Rumsey s Akademije prehrane i dijetetike. No studija u International Journal of Obesity pokazala je da samo ispijanje više mlijeka ne sprječava debljanje. Ljudi su ostajali vitkiji jedino kad su mlijekom zamijenili gazirane napitke ili voćne sokove.

Sa svime umjereno

Neki tvrde kako konzumiranje mlijeka druge životinje nije prirodno te da s godinama izaziva zdravstvene probleme. No zaključak je ovaj: “Iracionalan strah od mlijeka je ludost, no jednako je suludo smatrati ga čarobnim eliksirom”, kaže dr. J. Bruce German, profesor prehrambenih znanosti i tehnologije na Sveučilištu Kalifornije u Davisu. Ispijanje šalice-dvije na dan lak je način unosa ključnih hranjivih tvari kao što je vitamin D. No i druge namirnice, kao što su riba i jaja, također sadrže vitamin D. Primjerice, 3 jaja sadrže jednaku količinu tog vitamina kao i šalica punomasnog mlijeka.

Alternativna mlijeka rade se od orašastih plodova, žitarica… Bademi – jednako kao soja, riža, konoplja melju se te im se dodaju voda i vitamini. Budući da je proizvod često bljutav, proizvođači dodaju arome i sladila. Naravno, i kravlje mlijeko sadrži šećer, no on je u obliku laktoze, koji razinu šećera u krvi ne podiže toliko brzo kao saharoza – vrstu koju ćete vjerojatno unijeti prerađenim namirnicama kakva je biljno mlijeko. Stoga čitajte nutritivne podatke te popis sastojaka na ambalaži,  savjetuje dr. Christopher Gardner, koji se na Stanfordu bavi proučavanjem prehrane. Biljna mlijeka znatno se razlikuju kako od kravljeg mlijeka tako i međusobno. Zato prije kupnje proučite tablicu na ovoj stranici. Ukratko: promislite prije nego što nešto popijete.

Preporučujemo

Komentari

Fitness centri
▲ Povratak na vrh