7 zvijezda jeseni: superhrana za zdravlje cijelog tijela!

U ovo doba godine superhrana vam je doslovno pred nosom – sezonske namirnice u punoj snazi koje možete naći na svakom koraku

Maslina

Plod bogat antioksidansima (među ostalim, vitaminom E, koji je najvažniji antioksidans topiv u masnoći) jedna je od glavnih zvijezda od zdravstvenih djelatnika opjevanog mediteranskog načina prehrane. On je svoju blagotvornost pokazao i kod ljudi koji su pretrpjeli srčani udar: kod onih koji su se hranili “južnjački” stopa smrtnosti bila je upola niža nego u onih čija je prehrana bila “obična” malomasna. Kao što su pokazale nebrojene studije, jednostrukonezasićene masne kiseline iz maslinova ulja prava su blagodat za srce. Maslinovo ulje sprječava oksidaciju kolesterola te može sniziti razinu lošeg, a povećati razinu onog dobrog. Polifenoli koje sadrži djeluju protiv bakterije Helicobacter pylori, uzročnika čira na želucu. Pruža i zaštitu od raka debelog crijeva te pomaže u ublažavanju simptoma astme, osteoartritisa i reumatoidnog artritisa.

Bundeva

Tamnonarančasta je boja siguran znak: sve vrvi od vitamina A. U 100 g bundeve čak ga je 7384 mg, što znači da ta količina dva i pol puta (točnije, 246 posto) nadmašuje dnevno potrebnu dozu. Tu je i obilje drugih vitamina (B-skupine, C i E) i minerala (kalcij, kalij, fosfor, bakar). Ali i vode – koje sadrži čak 95 posto – pa je odličan diuretik i idealna namirnica za dijetnu prehranu (100 g ima samo 26 kcal). Usto, kako je bogata vlaknima, regulira i probavu. Na dugom su popisu hranjivih tvari i kriptoksantin, lutein i zeaksantin. Potonji je osobito važan za zdravlje očiju jer djeluje kao UV filtar te tako štiti retinu i makulu, koju čuva i od sa starenjem povezanih bolesti.

Grožđe

Koliko je bobica grožđa, toliko je u grožđu nutrijenata, moglo bi se reći. Čak ih je 600, od obilne količine vitamina C, B1 i B6 do fenola, od kojih se najviše pisalo o resveratrolu. On ne samo da djeluje protiv raka prostate, pluća i jetre, usporava starenje te smanjuje rizik Alzheimerove bolesti nego i sprječava nastanak proteina što izaziva stezanje krvnih žila, posljedica čega je smanjen dotok krvi do srca. Flavonoidi – koji sprječavaju začepljenje krvnih žila i oksidaciju LDL kolesterola – grožđu daje boju pa je ona pouzdan pokazatelj njegova udjela: što je boja intenzivnija, to je veća koncentracija flavonoida. Važno je znati da grožđe prije jela treba dobro oprati, a kako biste bili sigurni da ćete ukloniti sve ostatke pesticida, neko ga vrijeme ostavite u vodi kojoj ste dodali malo limunova soka ili bijelog octa.

Brokula

Kao i ostalo povrće iz porodice krstašica (kupus, kelj, prokulice, cvjetača), brokula sadrži indole, alkaloide koji mogu spriječiti rak. Toj je zdravoj obitelji zajedničko i to da njeni članovi obiluju vlaknima, antioksidansima, vitaminima i mineralima. Brojna su istraživanja pokazala da sulforafani koje sadrže štite od raka pluća, debelog crijeva i želuca te uništavaju bakteriju Helicobacter pylori, glavnog uzročnika čira na želucu. Uz njih se doista ne morate bojati starosti: osim što štite od bolesti, čuvaju i pamćenje pa zahvaljujući njima pod stare dane nećete biti smušeni starčići. Nema top-liste superzdravih namirnica bez brokule; zdjelica tog povrća (koja je “teška” samo 44 kcal) opskrbit će vas s 200 posto dnevno potrebne količine vitamina C, 90 posto dnevne doze vitamina A te osigurati po 10 posto tiamina, kalcija, fosfora, 8 posto željeza i 6 posto niacina.

Šipak

Šipak je oduvijek bio nešto posebno: u drevna vremena smatrao se voćem za bogove, a suvremena su istraživanja višestruko potvrdila njegov bogovski status – da je iznimno bogat antioksidansima (po čemu je prešišao čak i zeleni čaj), pa među ostalim štiti mozak, a vas od demencije. Sprječavajući oksidaciju kolesterola, održava zdravim kardiovaskularni sustav. Istraživanja upućuju i na njegovu djelotvornost u sprječavanju raka prostate i erekcijske disfunkcije. Sok od šipka koristan je u slučaju dijareje, a sjemenke pomažu ublažiti trbobolju. Šteta je što mnogi nerado jedu šipak jer ga smatraju problematičnim za čišćenje. No to uopće ne mora biti prljav posao: odrežite vrh na kojem je “kruna” i koru lagano zarežite na nekoliko mjesta. Zatim šipak uronite u zdjelu punu vode pa ga razlomite odvajajući sjemenke od membrane: sjemenke će potonuti na dno zdjele, a membrane i kore isplivati.

Cikla

Ljepota s pokrićem: iza lijepe boje, koja je ukrasila i brojne stolnjake i komade odjeće, stoji betacijanin, moćan borac protiv raka, usto i tvar koja djeluje detoksikacijski. Nekoliko je studija pokazalo da je cikla djelotvorna protiv raka debelog crijeva, a kako antioksidansi koje sadrži vežu kolesterol u probavnom traktu, pridonosi i zdravlju srca i krvožilnog sustava. Crveni je korijen bogat vitaminima A, B1, B2, B6 i C, kalijem i vlaknima. Vjerojatno bi rijetkima palo na pamet da jedu i ciklino lišće – bogato je kalijem, kalcijem i željezom, kojega sadrže čak više nego špinat (a upravo se kao on može i pripremiti).

Luk

Luk i njegova rodbina (češnjak, poriluk, ljutika, vlasac) sadrže sulfate koji jesu krivi za žestok miris, ali i zaslužni za zaštitu od nekih vrsta raka te srčanih bolesti. Te tvari pomažu jetri da se riješi toksičnih i kancerogenih uljeza. Osim što snizuje razinu kolesterola u krvi, alicin ubija bakterije, viruse i gljivice. Budući da opušta krvne žile, može sniziti krvni tlak. U isto vrijeme sprječava nastanak krvnih ugrušaka pa smanjuje i opasnost od moždanog i srčanog udara te koronarne bolesti srca. Kod dijabetičara pak pomaže održavati niske razine šećera u krvi. Luk je bogat kromom, mineralom u tragovima koji također pomaže u reguliranju šećera. Tu su još i antioksidansi, među ostalim vitamin C i kvercetin, te vitamini B-skupine. Prije uporabe narezani luk ostavite da odstoji oko 5 minuta: budući da alicin u luku nastaje od fitokemikalije aliuma, i to enzimatskom reakcijom koja se pokreće kad se luk reže ili gnječi, toliko je potrebno da se u njemu “probude” ljekovita svojstva.

Preporučujemo

Komentari

Fitness centri
▲ Povratak na vrh