Što je to ‘psihički znoj’ i kako ćete izbjeći neugode zbog njega?

Već vam je dosta toga da vas stres pretvori u slanu lokvu? Trebate početi upotrebljavati najbolji antiperspirans: svoj um.

Osam zdravih muškaraca u hlačicama i majici, u prosjeku starih 26 godina, pokriveno je senzorima, s njih strše žice, kao da su marionete koje je netko pustio na pauzu. I dok povezanih očiju sjede zajedno u tišini, čekaju da počne psihičko mučenje u trajanju od 10 minuta.

Ti su dečki dio pokusa o znojenju. Većinom je ljudski znoj onaj “toplinske” vrste, vlaga koju osjećate tijekom treninga ili vrućega ljetnog dana. No psihički je znoj onaj koji vam orosi čelo kad vas šef prozove na sastanku, onaj koji vam ovlaži dlanove pa ih morate otrati o traperice prije prvog spoja. Zato su ti ljudi pokusni kunići.

Dakle, kakvo mučenje može u laboratoriju pobuditi nervozni znoj? Od vas traže da pred gomilom održite govor? Trebate se skinuti do gola pred skupinom prezgodnih znanstvenica? Ne.

“Dijeljenje, množenje, zbrajanje, oduzimanje”, kaže autor istraživanja, dr. Nigel Taylor sa Sveučilišta Wollongong u Australiji koji već 20 godina proučava ljudsko znojenje. Dečki trebaju rješavati računske zadatke, uglavnom jednostavne zadatke, kaže Taylor. “One zadatke koje svatko može riješiti.” Kad ga se suoči s računanjem “1654+73=”, svaki muškarac počne se znojiti.

Sa znojenjem smo u kompliciranoj vezi. U teretani ili na sportskom terenu dobrodošao je u velikim količinama, ne samo radi fiziološke funkcije hlađenja organizma nego i zbog toga što nam poručuje nešto o razini utreniranosti, iscrpljenosti i kompetitivnosti. Natopljena majica nagrada je za uloženi trud, dokaz da ste dali sve od sebe. Samo jedan sat požrtvovnog treninga može rezultirati litrom i pol opipljivog dokaza da ste ostavili srce na terenu.

No psihičko znojenje, perspiracija zbog nervoze, nešto je posve drugo. Tjelesni je to odgovor koji pokušavamo izbjeći ili, ako ne možemo, prikriti. Men’s Health anketirao je gotovo 800 likova i njih 73 posto kazalo je da bi voljeli znojiti se manje. I naše bolje polovice to bi voljele: od 970 anketiranih žena, njih 84 posto iskazalo je da im je fuj kad se dečko usafta na spoju.

“Kad se znojite mimo svoje volje, kao da vas tijelo izdaje”, kaže dr. Carisa Perry-Parrish, psihologica na Centru za hiperhidroze Sveučilišta Johns Hopkins u Baltimoreu. Želimo ostaviti dojam samopouzdanja, kadli naša tijela vrište: ‘Poludjet ću od napetosti!’ A onda ne samo da se znojimo jer smo pod stresom već smo i pod stresom jer se znojimo, kaže Perry-Parrish. I eto ti ga vraga, u muškom WC-u izvodite akrobacije kako biste električnim sušilom za ruke posušili pazuhe.

Kako biste smanjili znojenje, prvi je korak da razumijete uzroke. Imate dvije vrste žlijezda znojnica, apokrine i ekrine. Apokrine se uglavnom nalaze oko vaših pazuha i genitalija te proizvode gušći, ljepljiviji znoj s proteinima i lipidima. Ekrine žlijezde znojnice na cijeloj su koži tijela i proizvode otopinu koja se uglavnom sastoji od vode i soli. Znanstvenici su prije mislili da su ekrine žlijezde aktivirane samo onda kada trebamo hlađenje, dočim apokrine rade u slučajevima mentalnih stresova. Međutim, Taylor je s kolegama serijom precizno provedenih pokusa nedavno ustanovio kako ekrine žlijezde mogu proizvesti obje vrste znoja, kao i da ih sve kontrolira jedan jedini neuroprijenosnik, acetilkolin. To znači da, bez obzira na to trčite li 8-kilometarsku utrku ili možda pokušavate zaključiti poslovni projekt vrijedan 5 milijuna eura, radit će obje vrste žlijezda. Iako su ljepljivi, vlažni dlanovi očit znak, psihički znoj može biti fenomen vidljiv po cijelome tijelu.

I to otkriće potkrepljuje jednu evolucijsku teoriju zašto se ljudi pod stresom znoje: ako naša koža postane skliska u situacijama “borba ili bijeg”, predatorima ćemo lakše iskliznuti iz šapa. Drugo objašnjenje, koje nudi dr. sc. Daniel Lieberman, evolucijski biolog sa Sveučilišta Harvard, kaže kako bi nam znoj mogao pomoći da brže klisnemo na sigurno. Većina sisavaca, pa i naši preteče iz kojih smo evoluirali, imaju znojnice na šapama.

“Zamislite da ste malena, krznena životinja koja trčkara po Africi i opazite kako se grabežljivac spušta zgrabiti vas”, kaže Lieberman. “Vlažne šape pomoći će vam da se dohvatite drveta ili stijene, tako što će nastati maleni vakuumi.” Kao što vam lizanje prsta pomaže okrenuti stranicu u knjizi, tako vam vlažni dlanovi pomažu da se ne pustite biti plijen.

Nervozno znojenje možda nam je pomoglo da spasimo svoj klan. U istraživanju na američkim vojnicima znanstvenici su prikupili znoj u vrijeme dvaju zadataka: trčanja na traci i prvog spuštanja padobranom. Zasebne skupine dobrovoljaca spojene su potom na uređaje koji očitavaju rad mozga te ih se pitalo neka ponjuše prikupljeni znoj. Ništa se zanimljivo nije dogodilo kad su vojnici njuškali znoj iz teretane. Međutim, znoj padobranaca potaknuo je rad mozga u onim regijama koje su povezane s pozornošću: doslovno su mogli nanjušiti strah. Drugim riječima, svojim znojenjem mogli smo druge upozoriti da je u zraku neka nevolja.

I zapravo, znoj vašeg tijela može ljudima oko vas signalizirati kakvog ste zdravlja, kaže dr.sc. Pamela Dalton, znanstvenica sa Centra za kemiju osjetila Monell u Philadelphiji. Sam znoj kao takav nema miris, no on ulazi u interakciju s bakterijama koje žive na vašoj koži i zbog te kombinacije nastane miris tijela. No vaš se miris može promijeniti dok se borite s nekom bolesti: istraživanje objavljeno u časopisu Psychological Science pokazalo je da ljudi mogu otkriti razliku u mirisu tijela kad se netko razboli. Znanstvenici misle da bolesne osobe luče drukčije kemijske signale jer ti signali aktiviraju imunosni sustav. Tako specifični miris može druge upozoriti neka se ne približavaju.

Marketing je potkraj 1800-ih počeo oglašavati antiperspiranse namijenjene ženama, no na početku se nisu trudili muškima nuditi zaštitu. Većina muškaraca tada je smatrala kako je njihov znoj, pa i prateći smrad, znak njihove muževnosti. Kad su se muškarci s težačkih i fizikalnih poslova 30-ih godina prošlog stoljeća okrenuli uredskom radu, oglašivači su u tome vidjeli priliku.

“U slučaju da ste ratar koji radi na vjetru, nitko ne haje ako ste znojni i prljavi”, kaže dr. sc. Cari Casteel, doktorica povijesti sa Sveučilišta Auburn koja proučava nevjerojatnu temu: marketing antiperspiransa i dezodoransa. “Ali ako ste cijelog dana u uredu, vjerojatno ste podložni ideji da to ljudi primjećuju.”

Prvi oglasi za muške antiperspiranse postavili su temelj za znojnu borbu koju i danas osjećamo. Jedan iz listopada 1938. tipičan je, prodaje staklenku gela Odorono Ice tako što pokazuje istog tipa u dva različita scenarija: na prvom izgleda sportski i drži reket u ruci, a u drugom stoji u uredu s komadom papira. “Ispravno u svlačionici”, kaže oglas, “ali sasvim pogrešno tu.” Dr. Casteel kaže da su oglasi desetljećima to poručivali, umećući u ljudske umove ideju da postoje neke situacije u kojima se nikad ne bismo trebali znojiti.

Ipak, kontroliranje orošavanja puno je složeniji pothvat od kupnje najskupljeg antiperspiransa u obližnjoj parfumeriji – čak ni to neće vas spasiti od nervoznog znoja cijelog tijela. Pa što možete napraviti? Većina ljudi najbolje što može učiniti u rješavanju nervoznog znoja jest pozabaviti se samim uzrokom nervoze, kaže Perry-Parrish. Ona svoje bolesnike prvo zatraži da se prisjete posljednjeg navrata kad im je znoj curio pretjerano i uzrokovao im nelagodu: što su radili i što su mislili kad su slapovi počeli? I evo ključnog pitanja, kaže Perry-Parrish: “Jeste li radili nešto stvarno neugodno ili samo u svojim mislima preuveličali neugodnost?”

I najčešće dobije odgovor da zamišljamo katastrofu, čak i onda kad sve ide apsolutno sjajno. Kad se to dogodi, vaš um kaže vašem tijelu nek počne sa znojenjem. Njezin savjet za sljedeći put kad se to dogodi: razmotrite situaciju. Kako reagiraju drugi oko vas? Ako nitko od njih ne pokazuje nezadovoljstvo ili nelagodu, čini se da ste pod nepotrebnim stresom i da se znojite zbog sitnice.

To je vježba za mozak, no možete u njoj ponavljanjem postati sve bolji. Vjerojatno bi pomogla onim dečkima u znojnom pokusu. Umjesto da se brinu što će zbrljati nekoliko jednostavnih aritmetičkih zadataka, mogli bi se udaljiti jedan korak, shvatiti da su ulozi vrlo niski te zamijetiti kako se i drugi jednako napinju oko računanja. Hladna glava i perspektiva: tako ćemo svi poraziti nervozno preznojavanje. Matematika za osnovnu školu.

Preporučujemo

Komentari

Fitness centri
▲ Povratak na vrh