Spavanje cijele noći je prilično novi izum, naši preci su imali drugačije navike

Što sve možete naučiti od naših predaka ako imate problema sa spavanjem.

Dovoljno sna je presudni faktor za vaše psiho-fizičko zdravlje. San pomaže u reguliranju kilaže i kontroli stresa, ali i poboljšava pamćenje, koncentraciju i raspoloženje. Uglavnom, nema sumnje da je san dobar za vas, a većina stručnjaka preporučuje barem osam sati neprekidnog sna svake noći.

Usprkos svemu tome, način na koji spavamo se drastično promijenio u posljednjih 200 godina. Štoviše, naši preci uopće nisu spavali cijele noći. Neki naučnici tvrde kako su spavali u dvije odvojene smjene. Časopis Science of Us upućuje na povjesničara Rogera Ekircha koji kaže kako u ranoj fazi moderne Europe i Sjeverne Amerike postoje obrasci koji ukazuju na to da su ljudi spavali u “mrtvoj” i “jutarnjoj” smjeni.

Ovakav obrazac je dosljedan kod ljudi u različitim kulturama, uključujući Brazil, Nigeriju i dijelove Srednje Amerike, zbog čega Ekirch vjeruje kako je ovo vjerojatno bio univerzalni model spavanja.

Što se promijenilo? Kao i kod ostalih stvari, “kriva” je tehnologija. Onog trenutka kada je rasvjeta postala dostupna praktički svima, ljudi su malo pomalo počeli shvaćati da stvari koje prije nisu mogli obaviti u mraku, sada mogu odraditi i nakon zalaska sunca. Shodno tome, svi su odlazili u krevet sve kasnije i kasnije. S vremenom se vrijeme između dva termina kada su ranije spavali smanjivao, pa je nakon nekog vremena postalo jednostavnije spavati u jednom dužem periodu, i to po noći.

Ne slažu se svi s tvrdnjama Rogera Ekircha, ali ako ste njegov istomišljenik, onda se prisjetite ove priče sljedeći put kada se probudite usred noći i ne možete ponovo zaspati. Možda ste samo više u kontaktu sa svojim prirodnim ritmom od ostalih.

Komentari

▲ Povratak na vrh