Je li tijelu doista potreban detox nakon blagdana?

Praznici su vam uneredili životni stil? Nemojte se resetirati mazohističkim detoksom – umjesto toga postupno usvojite doživotne zdrave navike

Pitanje svih pitanja, nakon blagdana i obilja hrane i pića koje smo unijeli u sebe, jest – treba li našem organizmu uistinu čišćenje? Odgovor je vrlo jednostavan – da!
“Svakodnevno smo izloženi stotinama tisuća toksina što dolaze iz unutarnjih izvora kao što su upale te sintetičkih materijala poput BPA iz plastike”, kaže dr. Susan Payrovi sa Sveučilišta Stanford. No je li vaše tijelo toliko natrpano toksinima, osobito nakon prazničnog ludila, da mu je potrebna pomoć u čišćenju? Ne baš. Iako mnoge tvrtke tvrde da njihovi proizvodi nude najnovije i najbolje načine ispiranja vašeg sustava, naučit ćete tajnu svemoćne stvari koja to čini najbolje. Ime joj je – vaša jetra.
“Evolucijski, pravi smo sretnici jer jetra ima milijune enzima i procesa da nam pomogne u detoksikaciji i neprestano radi prekovremeno kako bi održavala naše zdravlje”, kaže dr. Christopher Hoyte, voditelj toksikološke klinike na Medicinskoj školi Sveučilišta Colorado. Ipak, neki sumnjaju da jetra može sama obaviti taj zadatak. Neke tvrtke tvrde da će detoksikacija povećati učinkovitost tog organa. Istraživanja to baš ne ohrabruju, a mi smo testirali niz metoda i proizvoda kako bismo vidjeli ispunjava li koji ono što obećava.

 

ČIŠĆENJE SOKOVIMA

ŠTO JE TO? Veći dio tjedna konzumira se samo potpuno usitnjeno bilje; to bi trebalo pomoći tijelu da se riješi toksina, apsorbira hranjive tvari i osigura mentalnu jasnoću.
ŠTO KAŽE ZNANOST? Žene koje su 2015. nekoliko dana bile na detoksu vodom s limunom i unosile 400 kcal dnevno smršavjele su. No svaki kilogram nije samo salo. “Kad ste na niskokaloričnoj dijeti, 25 do 30 posto svakoga izgubljenog kilograma dolazi od mišića”, kaže dr. sc. Brad Schoenfeld, stručnjak za trening za tjelesnu kompoziciju.
ZAPAMTITE – Voće i povrće pomaže u u borbi protiv bolesti, od raka do srčanih bolesti. Ali zdravstveno djelovanje njihova ispijanja kao jedinog izvora hrane manje je poznato. Vlakna osigurajte pravom hranom.

DETOKS-SUPLEMENTI

ŠTO JE TO? Kapsule ispunjene biljem obično sadrže velike doze vlakana. Uobičajeno obećanje: bilje pospješuje detoksikaciju i eliminaciju (da, preko kakice) iz vašeg organizma.
ŠTO KAŽE ZNANOST? Uobičajen dodatak prehrani u detoks-obitelji je sikavica: tvari iz te biljke mogu povećati antioksidacijsku aktivnost i umanjiti upalu u jetri – ali kod životinja. Studije na ljudima, naime, nisu potvrdile to djelovanje. Sama po sebi, sikavica je sigurna, ali ostali sastojci u suplementima mogu interferirati s vašim lijekovima.
ZAPAMTITE – Zdrava, cjelovita prehrana dovoljna je potpora jetri. Časopis Nutrients 2017. objavio je studiju u kojoj su pretili ljudi prehranom sa smanjenim kalorijama, a povećanom količinom voća poboljšali svoje markere funkcije jetre.

 

DETOKSIKACIJSKA DIJETA

ŠTO JE TO? Ova vrsta programa ima malo kalorija i ugljikohidrata, a puno ograničenja. Dr. Hymanov 10-dnevni detoks je obećavao da neće biti žudnje za hranom.
ŠTO KAŽE ZNANOST? Postoje dokazi da se ograničavanjem određenih vrsta hrane može smanjiti žudnja za tom hranom, no nije realistično kazati da možete ostvariti doživotne promjene. Biranje cjelovite umjesto prerađene hrane dio je zdrave prehrane, ali prevelike restrikcije nisu, ističe dr. sc. Karin Kratina, nutricionistička terapeutica.
ZAPAMTITE – “Neki ljudi postanu zainteresiraniji upravo za hranu za koju si govore da je ne smiju jesti”, upozorava dr. Kratina. I ne izbacujte voće, osim ako vam to ne odredi liječnik. Voće sadrži vlakna i druge važne hranjive tvari što štite od bolesti.

POVREMENI POST

ŠTO JE TO? Odabrali smo dan posta koji slijede barem dva dana normalne prehrane.
Tvrdnje: mladolikiji izgled, više energije, a manje bolova i zdravstvenih tegoba.
ŠTO KAŽE ZNANOST? Istina, povremeni post može potaknuti kratkotrajni gubitak težine, ali nije dokazano da je imalo učinkovitiji od jednostavnog smanjenja kalorija svaki dan. Usto, ako često trenirate utezima i pokušavate se držati prehrane za izgrađivanje mišića, post može unos bjelančevina učiniti još većim izazovom, kaže Schoenfeld.
ZAPAMTITE – Post će neizbježno dovesti do gubitka težine, no to možete postići i izbacivanjem slatkiša. U ovom je stvar: treniranjem sebe da ne jedete, možete si pomoći da razlikujete stvarnu i emocijama izazvanu glad. Plus, post je vježba za vašu volju.

Preporučujemo

Komentari

Fitness centri
▲ Povratak na vrh