Kako vam dobra glazba može popraviti sva područja života

Svi smo čuli da je glazba zvonka radost. Ali ona je i opak stimulans za trening, seks, posao...

Za izgradnju mišića: Rokajte rock

Pomognite si hard rock hitovima kako biste maksimalizirali masu dok podižete velike utege. Hard rock potiče vašu nadbubrežnu žlijezdu na otpuštanje adrenalina, a to će vam poboljšati izvedbu prilikom vježbi snage, kao i u natjecateljskim sportovima.

Koncept je stariji od Micka Jaggera. “Ljudi se tisućama godina stimuliraju glazbom”, kaže dr. Karen Burland, predavačica glazbene psihologije na Sveučilištu Leeds. “Generali su glazbom razbuđivali i palili ratnike prije bitke.” Sad znanstvenici točno znaju kako to djeluje: “Takozvani anapestički ritam u rocku i rapu je stimulus koji agresivno počne i završava”, kaže dr. John Diamond, liječnik s Instituta za glazbu i zdravlje. “Vaši se mišići opuštaju kad nema zvuka i postanu napeti kad se vrati.” To opetovano potiče vašu nadbubrežnu žlijezdu. Dakle, bilo da gledate Brucea Dickinsona kako tuče Hallowed Be Thy Name bilo da se pripremate za rad s utezima, budite spremni biti veći zbog rocka.

Za manje bolova: Fizijatrova električna glazba

Pravi ritmovi mogu vam ubrzati oporavak nakon ozljede. Elektronička glazba može uklanjati bolove jednako moćno poput nekih suplemenata, s obzirom na to da ritmične i relaksirajuće melodije mijenjaju aktivnost autonomnog živčanog sustava, onaj dio odgovoran za kontrolu srčane frekvencije.

Prema istraživanju objavljenom u časopisu The Journal of Pain (slučajno ili ne, postoji terapija prilikom koje zapisujete u dnevnik koliko vas boli), spori ritmovi uzrokuju snižavanje krvnog tlaka i otkucaja srca te tako smanjuju mišićnu napetost. Trebat će vam melodije koje imaju 80 bpm ili manje. Pokušajte s Only This Moment od Röyksoppa ili pak nakon treninga upalite svoj set glazbe sastavljen s pomoću aplikacija koje analiziraju bpm kao što je Cadence.

Za kreativnost: Kolektivna inspiracija

Neka vam se moždani valovi poklope s novom glazbom kako biste bolje lateralno razmišljali. Pokušavate li na poslu zaobići neki problem, pustite pravu stvar za svoj tip ličnosti i možete učinkovitije pristupiti desnoj polutki mozga, za koju neki tvrde da barem simbolično više barata inovativnim mislima.

“Introverti će biti najkreativniji kad slušaju glazbu koju poznaju otprije”, kaže dr. Vicky Williamson, psihologinja glazbe s Koledža Goldsmith Sveučilišta u Londonu. “Ekstroverti, s druge strane, više koristi imaju od novootkrivanja glazbe, onih pjesama koje dosad nisu čuli, ali koje izvode glazbenici koji im se otprije sviđaju.” S četvrt stoljeća otkvačenog hip-hopa i iznenađujućim suradnjama s drugim glazbenicima, američki trio De La Soul vjerojatno će vam potaknuti lateralno razmišljanje.

Za poboljšanje raspoloženja: Sreća na plesnom podiju

Napunite se hormonima sreće uz klasične hit-izvođače. “Popularni” bendovi možda nisu vaši favoriti (ili se barem pretvarate da nisu), ali hitovi koje znate potaknut će sustav nagrađivanja u vašemu mozgu, pa čak i tijekom turobnog putovanja na posao nakon godišnjeg odmora. “Kad slušate glazbu koja vaš um vraća u neka druga vremena, ona vam smanji tjeskobu”, kaže dr. Williamson. “Slično je (ali suprotnog predznaka) s odgovorom ‘borba ili bijeg’ u vašem autonomnom živčanom sustavu. Vaš mozak otpušta dopamin, hormon nagrađivanja, zbog kojeg očigledno budete sretniji.” Samo nemojte previše puta tražiti bis.

“U pojedinom trenutku tijelo ima ograničenu zalihu takvog osjećaja sreće, pa je bolje potaknuti ga 15-minutnim šubovima nekoliko puta tjedno”, kaže Williamson.

Za mršavljenje: Slow-food glazbeni gurmani

Utišajte svoju glad s pomoću glazbene podloge koja uklanja kalorije. Fast-food franšize uložile su jako puno novca u istraživanja kako glazba utječe na konzumaciju hrane. Može se reći da je to najbolje proučen dio psihologije glazbe. “Povezanost je prilično jednostavna: brza glazba, brzi zalogaji”, kaže dr. Burland. Ideja je da na takvim mjestima u što manje vremena (da ne zauzimate nekom drugome stol) pojedete što više hrane. A ako želite smanjiti unos i pobrinuti se da vas ručak dugo zasiti, trebat ćete zakočiti ritmove iz zvučnika. Istraživanje sa Sveučilišta Cornell kaže da nježna, polagana glazba u kombinaciji s mekšom rasvjetom ljude navodi da pojedu 174 kalorije manje tijekom obroka. A i više uživaju u obroku. Molim, dodajte mi organski neslani kečap. Hvala.

Za izdržljivost: Šator za ljubitelje dance ritma

Najbolja aerobna tjelovježba: prije trčanja navijte dance hitove. Osim kad je riječ o konzumaciji feel-good supstancija, čini se da su ljubitelji basova na tragu nečega što im doista ubrzava ritam srca. Nedavno je istraživanje pokazalo da slušanje vedre glazbe širi arterije i uzrokuje bolju elastičnog unutarnjeg omotača vaših krvnih žila, pa to popravlja vašu kardiovaskularnu izvedbu.

“Otkrili smo širenje promjera krvnih žila za 26 posto”, kaže Michael Miller, voditelj Centra za preventivnu kardiologiju Sveučilišta Maryland. “Takve otprilike rezultate dobijete uzimanjem statina.” Glazbeni lijek uzmite 20 minuta prije sljedećeg aerobnog treninga kako bi vam krv bolje procirkulirala prije početka. Samo, nemojte koristiti one narukvice koje sjaje u mraku.

Za produktivnost u uredu: Idite u backstage

Želite li zaraditi komplimente kolega, upoznajte se s članovima bendova za koje još nitko nije čuo. Nije poenta u tome koga poznajete – poenta je da znate tko će biti hit. U uredskoj kantini izazvat ćete više divljenja pričama gdje neko novo ime i vi pijete pivo nakon koncerta nego da nabavite najnoviji i najskuplji mobitel.

Nije to samo stvar taštine: istraživanje objavljeno u časopisu Reality Mining pokazalo je da osjećaj kohezije koji kolege dobivaju kad dijele informacije među sobom značajno poboljšava produktivnost kao i zadovoljstvo poslom. A ništa ne pričinja veće zadovoljstvo od toga da kolega nakon razgovora s vama sjedne za računalo i na YouTubeu potraži mjuzu koju ste mu vi otkrili.

Za otpuštanje stresa: Chill-out zona jer sad je bilo dosta

Polaganim jamanjem snizite tlak. Nestali su vam frendovi, baterija na telefonu je mrtva i, da budemo iskreni, dosta vam je da vam drobe ljudi koje više nikad nećete vidjeti. Čini se kao da je riječ o bilo kojem petku navečer, bilo koje godine. Ako je tako, treba vam relaksacija putem glazbenog mixa, savjetuje Lyz Cooper iz Britanske akademije za terapiju glazbom.

“Ritam koji počinje pri 60 bpm pa se polako spušta do 50 bpm smirit će vam rad srca”, kaže. “Pjesma treba biti duga barem 6 minuta da bi proces usporenja frekvencije srca uspio.” Melodije koje se ponavljaju prenaporne su, treba vam nova kompozicija kako bi to bilo učinkovito cijelo vrijeme. Zgrabite slušalice, pronađite mirno mjesto i na nekoliko se minuta isključite iz festivala modernog života.

Preporučujemo

Komentari

Fitness centri
▲ Povratak na vrh