6 loših stvari koje se dogode kada previše spavate

Nije samo manjak sna opasan.

Liječnici se slažu: Kvalitetan san je ključan za zdravlje. Nije vam potreban samo kako bi ostali fokusirani i oprezni tijekom dana, već i pomaže tijelu da se napuni energijom i oporavi. Čak bi mogao smanjiti rizik za razvoj svega, od dijabetesa do preuranjene smrti.

No je li moguće da možete dobiti previše ove dobre stvari? Definitivno, tvrde stručnjaci.

“Pojedinci koji spavaju više od 10 sati dnevno, lošijeg su zdravlja od onih koji spavaju 7 do 8 sati“, kaže dr. Susan Redline, profesorica medicine spavanja na Harvardu.

Gotovo 30 posto odraslih nalazi se u skupini “dugih spavača“. Dugo spavanje postaje češće kako starimo, ali nije potpuno jasno je li to znak bolesti i možete li se od toga razboliti.

“Smatra se da je dugo spavanje pokazatelj prikrivenih zdravstvenih problema“, kaže dr. Redline. No dr. Michael Irwin, profesor psihijatrije i bihevioralne znanosti na medicinskom fakultetu David Green pri UCLA, kaže kako predugo spavanje može uzrokovati bolest.

Zato što je “dugo“ spavanje – što je više od 8 sati – obično loše spavanje.

“Zapravo se radi o grupi ljudi koja dugo vremena provodi u krevetu“, kaže dr. Irwin koji ističe da ovi ljudi ne spavaju cijelo vrijeme dubokim snom.

Zaključak? Predugo spavanje je jednako štetno kao i premalo sna. Donosimo neke od problema s kojima biste se mogli suočiti ako redovite pretjerate.

Povećan rizik od razvoja bolesti srca

Bolest srca je već sada glavni uzročnik smrti u Americi, a spavanje duže od 8 sati može povećati povećati šanse za umiranje od bolesti srca za 34 posto.

Povećan rizik od debljine

Mnoge su studije pokazale da su ljudi koji nedovoljno spavaju obično zdraviji, ali postoji i poveznica između predugog spavanja i pretilosti.

Iako se ne radi o jednostavnom slučaju uzroka i posljedice, definitivno postoji povezanost.

“Ono što znamo jest da što su ljudi deblji, to je veća šansa da će duže spavati. Ako dugo spavate imate veću šansu postati pretili.“

Jedna od teorija je da je razlog u premalo tjelovježbe.

“Ljudi koji dugo spavaju imaju kraće periode budnosti kada mogu biti aktivni“, kaže dr. Redline.

Drugim riječima, što duže spavate, to se manje krećete – i sagorijevate manje kalorija.

Mogućnost razvoja dijabetesa

Predugo spavanje može povisiti razinu šećera u krvi (jednako kao i manjak sna).

To nisu slatki snovi kakve priželjkujete: Visoka razina glukoze u krvi može povećati rizik za razvoj dijabetesa tipa 2.

Sjedilački način života – i pretilost – vjerojatni su uzročnici povećanja rizika.

Lošija koncentracija

Ne možete se koncentrirati? Okrivite za to vrijeme koje provedete pod plahtama.

Kronično dugo spavanje može postarati vaš mozak za gotovo dvije godine i tako vam otežati obavljanje svakodnevnih zadataka, nalaže istraživanje objavljeno u Journal of the American Geriatrics Society.

Dr. Irwin kaže da je činjenica kako ljudi koji dugo spavaju obično imaju problema s osnovnim mentalnim funkcijama, što je vjerojatno povezano s čestim buđenjem noću.

Ako se često budite vjerojatno ne dobivate dovoljnu količinu dubokog sna koji vam je potreban za oporavak.

Povećan rizik od preuranjene smrti

Zastrašujuće je ali istinito: velik broj epidemioloških istraživanja pokazao je da ljudi koji dugo spavaju imaju veći rizik od preuranjene smrti. Nitko ne zna zašto je to tako, ali upalni procesi vjerojatno u tome igraju veliku ulogu, kaže dr. Irwin.

Osim toga, imate veću šansu umrijeti mladi ako imate probleme poput dijabetesa i bolesti srca – koji su povezani s previše (ili premalo) sna.

Problemi sa raspoloženjem

Depresija i spavanje su kao lonac i poklopac. Često ljudi koji imaju neki oblik depresije duže spavaju. A duže spavanje može pogoršati depresiju.

Važno je naglasiti da loš osjećaj može biti privremen i nisu svi koji previše spavaju i osjećaju se loše klinički depresivni. U nekim slučajevima skraćivanje vremena spavanja može biti dovoljno za poboljšanje raspoloženja, kaže dr. Irwin.

Komentari

▲ Povratak na vrh