Pobijedite u poslovnoj utakmici

Kaže se da ekipa igra onako kako trenira. Svaki trener sa svojom službom postavlja način igre koji želi da igrači primijene na terenu. Taktika i strategija uvježbavaju se na treninzima.

Jedan od razloga sveopće fascinacije sportom nesumnjivo su i lekcije koje možemo naučiti na sportskom terenu. Sport je metafora života, a posao dio života, stoga se sportska iskustva lako mogu prevesti na jezik poslovnog svijeta. U krajnjoj liniji, i svaki je naš poslovni pothvat utakmica koju ne želimo izgubiti. Slijedi sedam pitanja na koja svaki poduzetnik željan uspjeha mora imati odgovor.

1. Imate li jasnu viziju onoga što želite? Vidite li sebe kao da ste to već postigli?

U sportu i u poslu sve počinje idejom. Ideja o postignuću zgoditka, o uspješnoj realizaciji poslovnog projekta koji će nam donijeti materijalnu dobit i osobno zadovoljstvo motivira nas da uložimo mnogo energije, truda, rada i emocija u posao. Uspješni ljudi kažu kako su od početka imali viziju, sliku krajnjeg cilja u glavi i to im je pomoglo da ustraju kad je bilo teško. Sportaš sebe zamišlja s medaljom oko vrata, vidi mnoštvo ljudi koji ga radosno dočekuju, svoju obitelj i prijatelje, sve do te mjere da može doslovce osjetiti tu situaciju. Takvi ljudi znaju da će se prije ili poslije to i dogoditi. Slična su i iskustva poslovnih ljudi: prije uspjeha oni su godinama unaprijed “vidjeli” sliku sebe i svog tima u slavljeničkom ambijentu. Na njih ne utječu kritika ni obeshrabrivanje drugih, kao ni to što im drugi govore da takve stvari nisu moguće i da se one događaju samo nekome drugome. Oni znaju da uspjeh pripada njima. Savjet “to se tako ne radi” ne vrijedi za njih.

Arnold Schwarzenegger je navodno još dok je živio u malome selu u Austriji svima govorio da će biti planetarno popularan, što je kod sumještana izazivalo podsmijeh. Nalazili su stotine razloga zašto to nije moguće: zbog mjesta rođenja, podrijetla, nepoznavanja jezika, pa čak i prezimena. Kako bi u Hollywoodu zaposlili glumca koji loše govori engleski, s takvim naglaskom i koji se tako preziva? Kad ga pitaju koja je tajna njegova uspjeha, on kaže da je recept uvijek isti, da se pokazao dobrim i zato ga uvijek iznova primjenjuje. Taj recept glasi: zamisli da si to već postigao, osjeti da si već “tamo”, ponašaj si kao da si sve to već osvojio. Na taj je način osvojio titulu Mister Universum, a zatim i sve ostalo. Naravno da je potrebno ispuniti i sve ostale preduvjete, među ostalim i marljivo raditi. No, on smatra da je presudno saživjeti se sa svojim snom i održavati ga živim.

2. Jeste li svjesni da granice postavljate sami sebi? Koliko si često govorite “to se ne može”?

Tom Dempsey rodio se s pola desnog stopala i deformiranom rukom. Bez obzira na to, uporno je radio na tome da se ostvari njegov san da igra ragbi. Za svoj je tim postigao ključni poen koji im je donio pobjedu. I ne samo to. Pogodak koji je zabio izveden je s do tada najveće udaljenosti. Nevjerojatno zvuči da je taj poen zapravo zabila osoba s takvim oštećenjima. Tom kaže da sve duguje roditeljima koji su ga odgajali kao “normalno” dijete koje može sve što mogu i drugi. Ključno je bilo to što on sebe nije ograničavao, već si je postavljao visoku ljestvicu zahtjeva. “To se ne može” za njega nije vrijedilo.

Bitna je to pouka za rukovoditelje koji, među ostalim, na svoje zaposlenike trebaju prenijeti određene vrijednosti i načela kojima bi mogli unaprijediti poslovne procese i potaknuti veću učinkovitost. Što ćete odgovoriti zaposleniku koji smatra da se nešto ne može? Kako ćete ga podučiti da su ograničenja često samo u našim glavama? Primjeri iz sporta gdje ljudska volja i želja za nadilaženjem granica ruše sve takozvane barijere materijalan su dokaz da stvari postaju moguće kad ih na taj način promatramo. Dakle, konkurencija koja posluje dulje od nas ili je bolje umrežena, koja ima više novca i bolju tehnologiju, više iskustva… ili, pak, kriza, nisu više prepreke, već postaju mogućnosti i prilike. Kad je David pobijedio Golijata, učinio je to tehnikom koja je nadmašila snagu i moć protivnika. Priča kaže da je i uloga vjere bila značajna.

3. Jeste li svjesni svojih snaga i unutarnjih potencijala? Možete li usmjeravati svoje emocije? Vjerujete li u sebe, svoj tim i svoj projekt?

“Krenuli smo dobro, nakon toga smo promašili, a protivnik je iskoristio poklonjenu šansu. No, mi smo se vratili i u 80. minuti zabili.” Ovakve sportske priče nisu rijetke. Padovi u utakmici nisu razlog zašto gubimo, već je razlog to što se ne “vraćamo u utakmicu”. U tom trenutku važno je znati riješiti se negativnih misli i emocija, odnosno smoći unutarnju snagu i iščupati se “iz crne rupe”. Koliko ste nevjerojatnih utakmica gledali kada je momčad koja je gubila preokrenula rezultat, često i u zadnjim minutama? Ne odustajte od cilja koji ste postavili, činite sve što je potrebno kako biste ga postigli i ne gubite vjeru.

Zabili smo dva sjajna gola na početku. (…) Uplašio sam se kad smo izjednačili. Neopravdani strah se pojavio (…) ali kad sam pogledao Briegelove noge, znao sam da možemo do kraja. Pobjeda će doći. (…) Pogledao sam Burrua i rekao: “Hajde! Hajde, ispuhani su (…) Krenimo i završit ćemo s njima prije produžetka!” I tako je i bilo. – izvadak iz knjige Diega Armanda Maradone Zovem se El Diego. Emocija straha koju je Maradona doživio bila je normalna ljudska reakcija. No, umjesto da joj se preda, on je s vjerom nastavio dalje, bio je siguran da će pobjeda doći ako se nastavi truditi. Njegov stav nedvojbeno je ohrabrio njegove suigrače i pobjeda je došla. Emocije se među ljudima šire poput virusa, kada smo toga svjesni, možemo odlučiti koju ćemo emociju prenijeti svom timu. Odgovornost prenošenja poticajnih emocija nije samo na rukovoditeljima, odnosno sportskim trenerima, nego i na suigračima.

Svaki projekt i poslovna faza tvrtke imaju svoje uspone i padove. Početna euforija može splasnuti zbog iznenadnih teškoća na tržištu ili unutar same organizacije. Način na koji ćemo reagirati na trenutačan neuspjeh odredit će daljnji tijek situacije: hoćemo li se fokusirati na vlastite sposobnosti i rješenja ili ćemo pokleknuti pod teretom problema i naizglednih prepreka? Hoćemo li ustrajati?

4. Jeste li ustrajni? Možete li nastaviti dalje i držati se svog cilja i onda kad vas drugi obeshrabre i odbiju?

Prije prve medalje ili osvojenog prvenstva sportaš vježba nekoliko sati na dan dugi niz godina. Što to motivira sportaša da utroši tisuće i tisuće sati svoga života naporno radeći? Naravno, uspjeh ne dolazi preko noći. To vrijedi i za poslovni svijet. Često je potrebno naporno raditi tijekom niza godina kako bi naš projekt doživio uspjeh kojem smo se nadali. Možda imamo odličan projekt u koji vjerujemo i želimo naći investitora te već dulje vrijeme doživljavamo odbijanja i negativne komentare. Sve nas to može obeshrabriti, no ne bi nas trebalo zaustaviti u naumu da ostvarimo svoj san. Dok vježba, sportaš u mislima vidi medalju i postolje. To ga ohrabruje da nastavi predano raditi.

Silvester Stallone bio je u teškoj financijskog situaciji kada je napisao scenarij za Rockyja. Trebao mu je novac, no bilo mu je važnije da bude glavni glumac u filmu nego da dobije veliki honorar za scenarij. Ustrajao je u svom zahtjevu, bez obzira na odbijanja i negativne komentare kako nije prikladan za tu ulogu, da bi na koncu film osvajao nagrade, a on bio nominiran za najboljega glumca jednog od najpoznatijih filmova svih vremena koji je gledatelje osvojio mnogim životnim poukama.

 5. OK, imate tvrtku. Ali imate li tim?

Mnogi uspješni ljudi kažu kako ništa nisu postigli sami. Tim je skupina ljudi koji su vođeni istim ciljem i međusobno se dopunjuju upravo kroz individualne razlike. Različiti karakteri, načini razmišljanja, osobnosti članova vašeg tima donijet će uspjeh vašoj tvrtki ako se stvori međusobna kohezija i jedinstvo djelovanja.

Nogometna reprezentacija Njemačke upravo je timskom igrom, očitom posebice pred vratima, pokazala koliko je važno da svi članovi tima rade svoj posao u skladu s ulogom koju imaju. Oni nemaju neku posebnu zvijezdu na čijim leđima stoji odgovornost za rezultat, oni su svi jednako važni i jednako odgovorni. Svatko zna koja je njegova uloga, akcije su uvježbane, svi imaju isti cilj. Nijedan pojedinac nije važniji od tima. Snaga tima je u jedinstvu tima. Pogledajte film Montevideo, Bog te video (prvi dio) i zapazite niz situacija kroz koje se kalila ekipa koja je jedna od rijetkih što je ikad na svjetskom nogometnom prvenstvu pobijedila Brazil. Iako je u timu imala dva briljantna igrača, uspjeh je ipak postigao tim.

6. Tko je važniji – napad ili obrana?

U ekipnom sportu glavne su faze igre napad i obrana. Napadače se uglavnom doživljava kao osobe odgovorne za rezultat. Hvaljeni su kad zabijaju, kudimo ih kad promašuju. Rezultat često sagledavamo samo iz jednoga kuta. Sportska je statistika vrlo zanimljiva i zabavno je baviti se njenom interpretacijom. Primjerice, u odbojci osoba koja igra poziciju primača-napadača istovremeno igra i napad i obranu. Statistika će pokazati koliko je bodova imala u napadu, no koliko je pridonijela u obrani nije uvijek vidljivo. Mnogi izvrsni primači-napadači, žrtvujući se za ekipu, naporno rade u obrani, zanemarujući pritom važnost osobnih bodova. Obrambeni i vezni igrači u nogometu odrađuju golem dio posla u zaštiti svog gola i prosljeđivanju lopte suigračima koji će zabiti i pokupiti slavu.

Na isti način u tvrtki djeluju prodaja i ostale službe – npr. računovodstvo i nabava. Prodaja napadajući “zarađuje za kruh”, a računovodstvo, nabava i ostale službe čuvaju leđa i srce firme. Rukovoditelji trebaju jednako cijeniti doprinos svih dijelova organizacije i koordinirati njihov rad na putu do zajedničkog cilja. Taj će ih cilj pomiriti u situacijama kada dođe do napetosti zbog razlike u individualnim interesima. Tada treba znati podrediti sve interese zajedničkom interesu organizacije – a to je uspjeh u poslovnoj utakmici.

7. Kakav je vaš tim u tehničkom, taktičkom i psihološkom smislu?

Kaže se da ekipa igra onako kako trenira. Svaki trener sa svojom službom postavlja način igre koji želi da igrači primijene na terenu. Taktika i strategija uvježbavaju se na treninzima. Do 1. lige igrači uglavnom usavrše tehnički dio i dalje rade samo na nijansama.

Upitajte se zato kakav je vaš tim:

u tehničkom smislu: koliko su vaši ljudi svladali tehniku igre, tj. koja je razina njihovih stručnih znanja i vještina, koja znanja imaju, a koja još moraju steći

u taktičkom smislu: razumije li vaš tim misiju, viziju i ciljeve tvrtke, poznaje li strategiju konkurencije i klijenata

u mentalnoj i tjelesnoj formi: vjeruje li vaš tim u sebe, proizvod svoje tvrtke i svoje kolege? Zna li kako se treba nositi sa stresnim situacijama i pritiscima, usponima i padovima? Jesu li vaši zaposlenici “fit” u mentalnom i tjelesnom smislu?

Odgovorite li na gornjih sedam pitanja iskreno i poduzmete korake u skladu s njima, pobjeda na sportskom i poslovnom terenu teško vam može izmaknuti.

Komentari

▲ Povratak na vrh