Uzrokuje li hrana pečena na roštilju rak?

Evo što kažu stručnjaci o zdravstvenim posljedicama konzumacije hrane pripremljene na žaru.

Toplo vrijeme je stiglo, a s njim i upozorenja: „Roštiljanje uzrokuje rak. Ako pojedete jedno pougljenjeno pileće krilce, jednako je kao da ste popušili cijelu šteku cigareta! Pljeskavice kuhajte na pari ako ne želite da vam djeca ostanu bez oca, u beznađu i vječnoj oskudici!”

Iako je točno da su nedavna istraživanja otkrila povezanost između konzumiranja hrane s roštilja i povećanog rizika za nastanak raka prostate i gušterače, reakcije na istraživanja su ipak pretjerana.

Da, priprema hrana na visokoj temperaturi može stvoriti potencijalno kancerogene tvari, pod nazivom heterociklički amini (HCA) i policiklički aromatski ugljikovodici (PAH). U studijama provedenim na životinjama potvrđeno je da su ove gadne tvari uzrokovale rak, no opširne studije na ljudima je gotovo nemoguće provesti.

Osim toga, tražiti od muškarca da prestane roštiljati je isto kao da tražite od Jamesa Bonda da spusti koktel. Što bi dakle trebao učiniti muškarac koji se brine za svoje zdravlje, boji se raka, a ujedno voli roštilj?

Savjet br. 1: Smanjite jačinu vatre

“Većina poveznica između razvoja raka i roštiljanja odnosi se na meso, točnije na meso koje je pougljenilo ili je pečeno na vrlo visokoj temperaturi“, kaže dr. Phillip Gray, asistent na odjelu onkološke radiologije Medicinskog fakulteta Harvard.

U suštini, ako spaljujete svoje pljeskavice, pileća prsa, filete lososa ili bilo što drugo što se može peći na roštilju, sve dok ne nalikuju na drveni ugljen, riskirate svoje zdravlje.

„Ja sam ovisan o roštilju“, kaže Gray. „Kad god sam u mogućnosti, pečem iznad indirektne vatre. Niska temperatura i polako pečenje omogućavaju razvoj prirodnog okusa namirnice bez da ona pougljeni.“

Dakle, ako inače volite jače pečene pljeskavice i odreske, pokušajte se prebaciti na srednje pečeno meso.

Kako bi se izbjegle bolesti koje se prenose hranom, američko Ministarstvo poljoprivrede predlaže obradu mljevenog mesa dok mu unutarnja temperatura ne dosegne 71 stupanj, dok je za crveno meso idealna temperatura 62 stupnja. “Ova pravila su namjerno konzervativna“, kaže Gray. Kupnjom kvalitetnog mesa i pravilnom obradom možete smanjiti rizik od oboljenja tijekom večere.

Savjet br. 2: Marinirajte

Antioksidans polifenol koji štiti od razvoja bolesti, a nalazi se u marinadi, mogao bi smanjiti rizik od kancerogenih naslaga koje se stvaraju tijekom roštiljanja za 88 posto, prema Institutu znanosti o hrani u Kanzasu.

Za to su zaslužni pojedini sastojci marinade poput ružmarina, kurkume i svježeg češnjaka koji mogu spriječiti razvoj HCA.

Bonus: Marinirano meso je ukusnije.

Savjet br. 3: Jedite povrće

“Kod voće i povrća pečenog na roštilju ne stvaraju se PAH i HAC“, kaže Brian St.Pierre, direktor Performance Nutrition na Precision Nutrition.

Osim toga, voće i povrće može pomoći u sprečavanju apsorpcije PAH i HAC – i pomažu jetri da se riješi već postojećih, kaže St.Pierre.

S roštilja su odlične šparoge, crvena paprika, tikvice, bundeva, patlidžan, klipovi kukuruza, mahune, mrkva, luk, salata, radič i gljive.

Od voća isprobajte ananas, breskve, jagode, šljive, banane, lubenicu, nektarine i kivi.

I ne, kečap ne spada u povrće.

Savjet br. 4: Stanite uz vjetar

Dugotrajno stajanje pokraj rošilja također povećava rizik od zdravstvenih opasnosti.

Kineska studija iz 2015.g. otkrila je da su ljudi koji su bili izloženi isparavanju rošilja jedan sat dnevno, imali veći rizik za razvoj raka od onih koji nisu bili izloženi.

Znanstvenici su otkrili da su pare dospjele u organizam sudionika studije udisanjem ali i kroz kožu.

„Ja držim svoj roštilj pola metra udaljen od vanjskog stola na kojem jedemo“, kaže Gray. „Ovo nije strogo pravilo. Ponavljam, ako pečete pametno, bit će i manje dima.“

Preporučujemo

Komentari

Fitness centri
▲ Povratak na vrh