Tko vas deblja?

Oni koji su s vama tijekom jela – bilo za stolom, bilo na ekranu – imaju važnu ulogu u tome dobivate li hranjive tvari ili kilograme.

Pozvani ste na ručak s još jednom osobom. Toj su osobi istraživači rekli što i koliko treba jesti, ali vi to niste znali. Na kraju obroka, postavljaju vam ovo pitanje: “Zašto ste odlučili pojesti ovoliko koliko ste pojeli?” Ako vaš odgovor glasi “Pojeo sam što sam htio” ili “Jeo sam dok nisam bio sit”, niste toliko intuitivni koliko mislite da jeste.

“Ispitanici iz naše studije pretpostavljali su da jedu slobodnom voljom”, kaže dr. Sarah-Jeanne Salvy sa Sveučilišta Južne Kalifornije. “Nisu shvatili da je na njih utjecalo ono što su jeli drugi ljudi.”

I druge stvari iz društva i okoliša mogu vas nagnati da jedete više. Dio razloga vaše prijemčivosti, objašnjava dr. Salvy, leži u tome da se preko prehrambenih navika možete prilagoditi društvu i dati sliku sebe. To se podsvjesno odvija 24 sati na dan 7 dana u tjednu i može utjecati na gotovo svaku odluku vezanu uz hranu. “Kad ste na autopilotu i jedete bezumno, to je opasna stvar”, upozorava dr. Brian Wansink, glasoviti profesor sa Sveučilišta Cornell kojem je mršavljenje predmet znanstvenog zanimanja. Na sreću, moguće je zadržati kontrolu, i to nad svakim obrokom.

1. Opasna zona: S frendovima u baru

Svakako, vi ste svoj čovjek, razuman i prehrambeno osviješten – samo ne u blizini svojih kompića. Prema britanskom istraživanju, muškarci mogu unijeti čak 20 posto više kalorija kad jedu s prijateljima istoga spola nego kad objeduju sami. Stvar je u tome što čine drugi, objašnjava dr. Salvy. “Ako je vaša ekipa navalila na pržena krilca i nachos, vjerojatno ćete i vi učiniti isto.” Usto, muškarci su skloni natjecanju – čak i u tamanjenju krilaca. “Nitko u grupi ne želi biti onaj spori, pa svi nastoje držati korak”, kaže dr. Chris Mohr, sportski nutricionist.

Izbjegnite: Prije nego što se konobar uopće pojavi, spomenite da želite salatu s piletinom s roštilja. Neki će vas frendovi zbog toga zezati; drugi će razmisliti o tome da vam se pridruže. “Kad svoju odluku da jedete zdravo učinite javnom, napravili ste prvi korak u promjeni svog ponašanja – a možda i momaka oko sebe”, ističe dr. Salvy. Umjesto da bezumno trpate hranu u sebe, frendovima pomažete da zastanu i razmisle prije nego što naruče pet XXXL porcija prženih krilaca i vagon nachosa.

2. Opasna zona: Izlazak na spoj

Oduprite se mužjačkom nagonu da naručite steak od 0,75 kg. Studijom Sveučilišta Pennsylvanije u Indiani ustanovljeno je da su muškarci koji su večerali u ženskom društvu u prosjeku naručili hranu “tešku” 1141 kcal, dok su na večeri s kompićima hranom unijeli 900 kcal. “Muškaci u blizini žena pokušavaju dokazati svoju muškost kupovanjem više kalorija”, navodi dr. Marci D. Cottingham, autorica studije.

Izbjegnite: Naručite mozgom, a ne testosteronom. Primjerice, u lokalu Ruth’s Chris Steak House jelo Petite Filet bez maslaca sadrži 340 kcal, dok Cowboy Ribeye ima 1690 kcal. Naravno da ste vi kauboj, ali pokušajte s curkom podijeliti predjelo te dodati salatu. “Ima nečeg senzualnog u dijeljenju hrane”, kaže Dawn Jackson Blatner, autorica The Flexitarian Diet. A nikad ne škodi biti romantičan: ljudi koji jedu u restoranima s prigušenim svjetlima i ugodnom laganom glazbom obično unesu manje kalorija nego oni koji svoj obrok konzumiraju pod blještavim svjetlom, tipičnim za brojne franšizne restorane, navodi se u studiji koju je objavio Psychological Reports.

3. Opasna zona: Sam, pred televizorom

Jedenje uz istodobno gledanje TV-a može za liniju biti čak i opasnije od jedenja u baru s kompićima. Na Umass Amhersu provedena je studija koja je pokazala da se jedenjem pred TV ekranom unos visokokalorične hrane može povećati do 71 posto. Još i gore: “Vaš mozak podsvjesno povezuje hranu s vremenom pred ekranom, pa se može dogoditi da istrenirate sami sebe da kad sjednete na kauč, počnete žudjeti za jelom”, kaže D. Jackson Blatner. Vrlo brzo hranu ćete u sebe trpati zbog navike, a ne gladi.

Izbjegnite: Prvo i osnovno, ugasite sve to što vam odvlači pozornost. A potom uživajte u hrani; to jača osjećaj sitosti, kaže dr. Mohr. I nikad nemojte jesti iz posuda u kojima ste gotovu hranu donijeli kući – jedite iz pravih tanjura. Na Cornellu su otkrili da kad jedu s papirnatih tanjura i piju iz plastičnih čaša, ljudi imaju osjećaj da samo usput grickaju – stoga je veća vjerojatnost da će poslije toga poželjeti “pravi obrok”. Ako već morate grickati pred televizorom, neka su vam nadohvat ruke pistacije. “Otvaranje ljuske i čišćenje ploda usporava vas te ostavlja vizualni podsjetnik koliko ste toga već pojeli”, kaže dr. Mohr.

4. Opasna zona: Kod kuće s obitelji

Hm, pa nimalo se opasnim ne čini biti kod kuće: sami kuhate i poslužujete, jedete za stolom te spremate ostatke. No ništa od toga ne pomaže ako lako posežete za repetama. Studija Sveučilišta Cornell pokazala je da su ispitanici koji su posude za posluživanje stavili sa strane pojeli 35 posto manje nego oni koji su hranu stavili na stol, nadohvat ruke. Što manje napora ulažemo, to manje pratimo koliko jedemo.

Izbjegnite: Posude s hranom ostavite na kuhinjskom elementu; stavite li ih na stol, uzimanje repeta bit će prelako, upozorava D. Jackson Blatner. Osim toga, dogovorite se sami sa sobom da ćete jesti samo ono što vam je na tanjuru (drugim riječima, maknite pipke s tanjura svoje supruge i djece). Naposljetku, nastojte obroke organizirati tako da se najzdravija hrana posluži prva. Da, uvijek je mudro najprije poslužiti salatu. Studijom na Sveučilištu Leedsa ustanovljeno je da su osobe na dijeti koje su obrok započele salatom unijele oko 20 posto manje kalorija nego one koje su na početku gricnule zapečeni kruh s češnjakom.

5. Opasna zona: Na društvenom događaju

Pred frendovima možete jasno reći što mislite, ali neke situacije zahtijevaju više suptilnosti. Zapravo, zdrava prehrana u društvu se može činiti čudnom, gotovo nenormalnom. Od sudionika studije Sveučilišta Scrantona zatraženo je da ocijene osobine ljudi koji su za doručak jeli ili pitu ili zobene pahuljice. One koji su jeli pitu doživjeli su zabavnijima i manje dosadnima. “Pokazivanjem više samokontrole nego drugi – čak i ako je posrijedi samo odabir zdrave hrane – može povećati mogućnost sukoba”, kaže dr. Julie Exline, psihologica sa Sveučilišta Case Western Reserve.

Izbjegnite: Ljudi koji nastoje udovoljiti drugima moraju biti osobito svjesni opasnosti, upozorava dr. Exline. “Moglo bi se dogoditi da pojedete više nego što biste inače učinili kako bi se drugi osjećali ugodnije.” Iskušajte ovu taktiku s mamcem: pohvalite hranu, istaknite kako sve predivno izgleda, a za to vrijeme na tanjur stavljajte zdravu hranu kao što je povrće i zdravi izvori bjelančevina. Ostavljat ćete dojam da uživate, a ne brojite kalorije.

Preporučujemo

Komentari

Fitness centri
▲ Povratak na vrh