Pobijedite upale hranom

Ne morate nužno odmah posegnuti za lijekovima. Neke namirnice mogu jednako tako pozitivno djelovati na smanjenje upala.

Govoreći o zdravlju, riječ “upala” postala je gotovo jednako nepoželjna kao i neka po život opasna bolest. No, upale su zapravo normalan dio funkcioniranja svakog zdravog organizma. One su odgovor našeg imunološkog sustava na “uljeze” u našem tijelu i prvi su korak k ozdravljenju. Ali što kad se upale “otmu” kontroli? Kao kod recimo reumatoidnog artritisa? Tada upala može oštetiti tijelo. Stručnjaci čak vjeruju da su upale odgovorne za pretilost, bolesti srca, pa čak i rak.

I dok na pojavu upale u tijelu mogu utjecati brojni uzroci, pojedine namirnice mogu pomoći smanjiti upalu i ojačati imunološki sustav. Dodajte ih u svoju prehranu već danas.

Soja

Istraživanja su pokazala kako izoflavoni, spojevi koji se javljaju u soji, a koje tijelo pretvara u spoj nalik na estrogen, mogu smanjiti razinu C-reaktivnog proteina (CRP) koji se pojavljuje kad je u tijelu neka upala. Sojini izoflavoni čak su pomogli smanjiti negativne posljedice upale na kostima i srcu kod miševa. Pokušajte u svoju prehranu uvrstiti više tofua, sojinog mlijeka i same kuhane soje, a izbjegavajte industrijski prerađenu soju.

Orašasti plodovi

Kako biste u tijelo unijeli dovoljno zdravih masnoća koje će pomoći u borbi protiv upale, posegnite za orašastim plodovima. Bademi su bogati vlaknima, kalcijem i vitaminom E, a orasi imaju visok udio jedne vrste omega-3 masne kiseline. Svi orašasti plodovi bogati su antioksidansima koji će pomoći vašem tijelu obraniti se od upale i sanirati nastalu štetu. Uvrstite li ih u svoju prehranu, prve znakove smanjenja upale možete vidjeti već za šest tjedana.

Tamnozeleno lisnato povrće

Tamnozeleno lisnato povrće poput špinata, blitve, kelja i brokule bogato je vitaminom E koji je ključan za zaštitu tijela od upale. Također, bogato je kalcijem, željezom i flavonoidima.

Rajčice

Pune likopena, rajčice su izvrsne za smanjenje upale u plućima, ali i ostatku tijela. Zanimljivo je da kuhane rajčice imaju još više likopena od sirovih. Čak i ispijanje soka od rajčice (kao u Bloody Mary, ali bez votke), može povoljno utjecati na smanjenje upale. Međutim, osobe koje boluju od artritisa trebale bi biti oprezne kod konzumacije rajčica, jer bi kod nekih mogle pogoršati simptome.

Crveni i bijeli luk

Postoji jako dobar razlog zašto se ove “smrdljive” namirnice smatra prvacima u borbi protiv upala. Organosumporni spojevi koji nastaju u bijelom luku (češnjaku) usporavaju proizvodnju supstanci odgovornih za poticanje upala u tijelu. Kvercetin, flavonoid iz crvenog luka, pomaže ublažiti upalu kod artritisa. Kako biste iskoristili ono najbolje iz češnjaka, konzumirajte ga sirovog, a prilikom odabira crvenog luka birajte onaj koji ima crvenu ili žutu ljusku.

Višnja

Ova omiljena ljetna voćka sadrži viši udio protuupalnih supstanci od bilo koje druge hrane. Istraživanja su pokazala kako sok od višnje može smanjiti upalu u krvnim žilama za do 50 posto. Njene su prednosti prepoznali i profesionalni sportaši koji je konzumiraju kako bi se što prije oporavili nakon ekstremnih napora i smanjili bol u mišićima. Stručnjaci vjeruju da bi samo jedna i pol čaša svježih višanja ili soka od višanja dnevno, mogla pozitivno utjecati na smanjenje upale u tijelu. I da, višnje moraju biti kisele. One slatke nemaju isti učinak.

Đumbir i kurkuma

Iako u hrvatskoj kuhinji đumbir i kurkuma baš i nisu uobičajeni kao u Aziji, studije su pokazale kako imaju izuzetno protuupalno djelovanje. Kurkuma, začin koji se često koristi u curryju, pomaže neutralizirati spoj NF-kappa B koji je odgovoran za aktivaciju upale u tijelu. Đumbir pak može smanjiti upalu u želucu i probavnom sustavu.

Bobice

Sve voće može djelovati protuupalno zbog visokog udjela vlakana i antioksidansa, ali bobičasto voće ima posebno jaka protuupalna svojstva. Istraživanja su pokazala da crveni ekstrakt iz maline može spriječiti pojavu artritisa kod životinja. Borovnice mogu zaštiti od pojave upalnih bolesti probavnog sustava, ali i sniziti krvni tlak i smanjiti rizik od srčanog udara. Jagode su posebno blagotvorne za žene jer snižavaju razine CRP-a.

Masne ribe

Da, i ribe mogu biti masne. Losos, tuna, sardina i skuša ubrajaju se u masne ribe jer su bogate omega-3 masnim kiselinama, koje pomažu smanjiti upalu. Pokušajte konzumirati ribu što češće, barem nekoliko puta tjedno i to pečenu ili kuhanu. Istraživanje provedeno 2009. godine pokazalo je da su muškarci koji su konzumirali ribu svakodnevno, smanjili rizik za obolijevanje od bolesti krvožilnog sustava za čak 23 posto. Ako niste ljubitelj ribe, u ljekarnama potražite proizvode na bazi ribljeg ulja.

Cikla

Njena crvena boja garantira da je prepuna antioksidansa. Cikla ne samo da smanjuje upalu već i štiti od raka i srčanih bolesti zbog velikog udjela vlakana, folata i biljnih pigmenata betalaina.

Maslinovo ulje

Mediterancima ne moramo posebno objašnjavati sve prednosti maslinovog ulja. No, za one ostale, treba ponoviti kako su brojne studije pokazale da je mediteranska prehrana, temeljena na maslinovom ulju, najzdraviji oblik prehrane – pogotovo kad se govori o smanjenju rizika od bolesti srca i krvožilnog sustava. Oleokantal, razlog za onaj tipični okus koji ostaje u ustima nakon konzumacije maslinova ulja, ima jednak učinak kao ibuprofen. Vitamin E iz maslina (pa onda i maslinovog ulja) pokazao se kao ključan sastojak za bolje funkcioniranje pluća. Zato, prebacite se na maslinovo ulje.

Cjelovite žitarice

Konzumirate li većinu svojih žitarica kao cjelovite žitarice, a ne prerađene, smanjit ćete rizik od upale u svom tijelu. Naime, cjelovite žitarice bogate su vlaknima, a ona su pak povezana s niskom razinom CRP-a u krvi. No, oprez! Nisu svi proizvodi koji se hvale “cjelovitim žitaricama” zaista zdravi. Obratite pozornost na sastav i pazite da je udio vlakana 10 puta veći od udjela ugljikohidrata.

Komentari

▲ Povratak na vrh