Paleo prehrana – 5 važnih lekcija

Paleo f(x) u teksaškom Austinu mjesto je gdje pokret nekad ukorijenjen u davnoj prošlosti sada lovi i skuplja tragove za sljedeću etapu ljudske evolucije

Kad sam izašao iz hotela, imao sam samo nejasnu predodžbu o tome gdje da nađem Paleo f(x). No sve što sam trebao učiniti bilo je slijediti rijeku žena koje su izgledale dovoljno snažno da mi mogu poput čipsa prelomiti prsnu kost te bradatih muškaraca koji su djelovali kao da bi ih rado to istrenirali.

Budući da pišem o fitnessu, naviknuo sam se biti u blizini izvanredno zdravih ljudi. No to nije ono što sam očekivao u Austinu, u Teksasu, na najvećem svjetskom okupljanju entuzijasta paleo prehrane – ljudi koji preuzimaju navike iz daleke prošlosti kako bi izbjegli bolesti suvremene civilizacije kao što su pretilost i srčane bolesti. Mladolikost i vitalnost 3000 sudionika bili su samo prvo iznenađenje. Bit će ih još – stvari koje su otkrili treneri, kuhari, liječnici i tko god da je doveo devu. Svi oni imali su nešto zajedničko: nezasitnu glad za najnovijim informacijama o fitnessu, prehrani, mršavljenju i zdravlju. Ovo je pet ključnih   ideja koje valja zapamtiti s ta tri divlja dana.

1.ONO SI ŠTO NE JEDEŠ

Dr. Arthur De Vany, umirovljeni profesor Sveučilišta Kalifornije u Irvineu, na korak je do 80. rođendana, no izgleda mnogo mlađe. Sedamdesetih godina prošlog stoljeća razvio je vlastitu verziju paleo dijete – kameno doba prehrane – i jedan je od njenih najkarizmatičnijih zagovaratelja. “Moja se prehrana nije promijenila 40 godina”, kaže. “Prvi sastojak je ništa.” To zapravo nije baš ništa: može pojesti pureći batak ili komad dinje za doručak te steak i salatu za večeru. No upravo onih 8 sati bez hrane, tvrdi De Vany, najviše usporava njegov biološki sat.

Kad se jede, pokreće se lučenje inzulina, koji – među ostalim funkcijama – organizmu pomaže skladištiti ugljikohidrate, masnoće i bjelančevine. No kad je tijelo u fazi pohranjivanja, ne može učinkovito razgraditi stare ili nefunkcionalne bjelančevine koje zatrpavaju naše stanice. Za to, objašnjava De Vany, upotrebljavamo klasu bjelančevina poznatu kao FOXO (od engl. Forkhead box O). One u staničnom metabolizmu djeluju kao sudac, porota i egzekutor kad je riječ o tome koje će bjelančevine živjeti, a koje umrijeti u procesu poznatom kao autofagocitoza (ili autofagija) – stanice jedu druge stanice za dobrobit organizma (odnosno nas). “Starenje je oštećenje koje nije ‘popravljeno’”, kaže De Vany. Mnogo te štete nanosimo sami kad jedemo previše i prečesto, s premalo vremena između obroka za oporavak stanica. Očito je rješenje jesti manje hrane u manje obroka. No kako da to uspijemo?

2.JEDI MANJE NATRPAVŠI SE VIŠE

Menno Henselmans iz Bayesian Bodybuildinga nizozemski je trener koji ima manje tjelesne masnoće nego figura od čačkalica. Njegova se prezentacija usredotočila na to kako jesti manje bez brojenja kalorija. Najbolji način svladavanja gladi: jesti hranu koja je zasitnija i prakticirati osviješteno jedenje. Prvi korak: uživajte u hrani i nemojte jesti ispred televizora ili kompjutora. Henselmansovo iznenađenje: ne možete samo jesti više bjelančevina i očekivati da ćete jesti manje svega ostaloga. Kaže kako bjelančevine, ako premašite preporučen unos (1,5 do 2 grama po kilogramu ciljane tjelesne težine na dan), nisu uvijek zasitnije nego ugljikohidrati ili masnoće. Dobra je taktika jesti obroke koji vam napune želudac kako biste aktivirali osjećaj sitosti bez mnogo kalorija. Juha puna povrća bogatog vlaknima dobar je primjer. Važnu ulogu ima i konzistencija: što je nešto gušće, to će biti zasitnije, čak i ako je kalorijska vrijednost jednaka. Primjer: zdjela mladog sira više će vas zasititi nego čaša mlijeka.

3.TRČI PRAZAN (ALI DIŽI PUN)

Druga je loša stvar učestalog jedenja to što svojim tijelima dajemo manje prilike da za energiju iskoriste pohranjeno salo, kaže dr. Mike T. Nelson, fiziolog tjelovježbe. Njegova je prezentacija obećala da će sudionike pretvoriti u “zvijeri koje tope salo”. Nelson preporučuje kardio niskog intenziteta na prazan želudac, najbolje odmah nakon ustajanja. Počnite 30-minutnim hodanjem ili joggiranjem. Nova studija o kojoj je izvijestio časopis Sports Medicine navodi kako kardio na prazan želudac sagorijeva više sala nego onaj izveden bez posta.

4.NEGATIVNO ZA POZITIVNE REZULTATE

Najveći izazov na skupu Paleo f(x), sa 100 govornika i 230 izlagača, jest dokučiti gdje je u svakom trenutku najbolje biti. Svaki izbor isključuje sve ostale, a da ne spominjemo mogućnost da naletite na nekoga u labirintu štandova i vježbališta. Eto, primjerice, pratim demonstraciju brazilskog jiujitsua kadli ugledam dr. Jonathana Mikea, znanstvenika koji se bavi tjelovježbom. Propustio bih njegovu prezentaciju ekscentričnog treninga (poznatog i kao negativ(c)i ili faza spuštanja) jer je bila u isto vrijeme kad i De Vanyjev govor. (Igrom slučaja, De Vany je veliki zagovaratelj negativa).  Mike me nagovara da iskušam ARX mašinu, koju trener Chris Bever opisuje kao “čarobnu šipku koja postaje onoliko teška koliko je to potrebno” na ekscentričnom dijelu svakog ponavljanja. Osjećajući da mi se mišići naprežu i gledajući kako se tresu, uviđam koliko teški negativ(c)i mogu biti. Korist je, objašnjava Mike, to što negativ(c)i aktiviraju više satelitskih stanica u vašim mišićima, vodeći do većih mišića i više snage. Dodatna mišićna vlakna angažiraju se za veće težine tijekom treninga s otporom. “Ekscentričnom komponentom možete manipulirati bilo kojom vježbom”, dodaje, iako je to najlakše postići spravama za donji dio tijela. Jedan je primjer tehnika 2/1: relativno težak uteg podignite objema nogama pa potom polako spustite jednom nogom.

5.PRIHVATI NOVO DOK NE POSTANE STARO

Na predavanju naslovljenom “Napredno hakiranje mozga za kognitivno funkcioniranje”, Ben Greenfield, koji trenira sportove sportove izdržljivosti te je savjetnik za ljudsku izvedbu, prolazi zapanjujuću zbirku tehnologije, kemijskih tvari i postupaka koji vas mogu učiniti pametnijima – ako imate sve vrijeme ovoga svijeta da ih iskušate. No njegov je najjednostavniji savjet: tražite novinu. Paleo f(x) je, ako ništa drugo, trodnevna proslava novog, pod pokroviteljstvom pokreta duboko ukorijenjenog u vremenu kad je “hakiranje mozga” bilo nešto što se radilo tupim predmetom. (Sljedeće će se godine naziv promijeniti u Health f(x), možda zbog tog razloga.) A ništa nije bilo novije od mog susreta sa skotnom devom. Sjećate se stare šale da je deva konj koji je dizajnirao komitet? Pokažite mi komitet koji bi bio dovoljno pametan da bioinženjerstvom stvori životinju tešku pola tone koja ne samo da može dugo preživjeti u pustinji bez hrane i vode nego i manjim, slabijim bićima kao što smo mi pomaže preživjeti stvarajući jedinstveno mlijeko bogato probioticima.

Zahvaljujući losangeleskoj tvrtki Desert Farm s mrežom farmi deva diljem SAD-a, kušao sam ga prvi put. I to nije bila jedina prehrambena novina koju sam okusio taj vikend: na tanjuru mi se našao ne samo jerky od vepra nego i meso svake životinje za koju se uvjerljivo tvrdilo da je pasla travu i nije dobivala hormone. No ništa mi nije tako pasalo kao pola litre devina mlijeka, koje je bilo laganije i slađe nego što sam očekivao, i bez okusa koji ostaje u ustima. No kako pola litre stoji 18 dolara, to nije nešto što si mogu priuštiti, kao i mnogo drugih stvari koje sam vidio ili kušao. No dobio sam priliku zamisliti budućnost s obiljem mogućnosti. A to me inspiriralo da iskušam nešto novo svaki dan – ili što je češće moguće.

Preporučujemo

Komentari

Fitness centri
▲ Povratak na vrh