Novi ekstremni trend: 100 posto mesožderska dijeta

Oni koji je slijede tvrde da kad u prehrani istrijebite biljke, lakše mršavite, brže gradite mišiće te čak mijenjate tijek kroničnih bolesti. No pita li se dijetetičare, imaju ozbiljne prigovore u vezi s gotovo svime

Ovo je priča o ljudskim mesožderima – ljudima koji vjeruju da je najbolja prehrana ona koja se sastoji samo od mesa. Nema kruha ni krumpira. Nema salate. Sigurno nema kelja. Samo životinjsko meso. Ili, u slučaju zloglasnoga kanadskog psihologa Jordana B. Petersona i njegove kćeri, Mikhaile, samo govedina, sol, voda i katkad čaša bourbona.

“Znam kako apsurdno to zvuči”, kaže Mikhaila. Ali tako je počela mesožderska dijeta, s ljudima poput nje koji su zaključili da standardne prehrambene preporuke kod njih ne funkcioniraju. Mikhaila isključivo mesnoj prehrani daje zasluge za olakšavanje autoimunih tegoba, umora i depresije. Njezin otac tvrdi da je smršavio više od 20 kg otkad je počeo pratiti prehranu svoje kćeri. Kaže da se sad osjeća sjajno, unatoč tome što je ta dijeta “vraški dosadna”, te je postao njen javni zagovornik.

Kada tu isključivo mesnu prehranu spomenete onima koji jedu sve ili samo biljke, njihova je reakcija negdje između nevjerice i bijesa. Razumljivo: razina na vašem bljuvometru skoči kad raznorazni celebrityji promoviraju kakav čudesan lijek, a ovaj Jordana Petersona zvuči kao prvorazredno sr***. Na kraju krajeva, ako se vegane uvriježilo doživljavati povezane sa zaštitom okoliša, širenjem naprednih ideja, ljevicom i suosjećanjem, mesožderi su sigurno na suprotnoj strani, zar ne?

To zvuči kao dijeta-parodija za krkane koji niječu klimatske promjene, promiču uporabu fosilnih goriva i nošenje oružja te toksičnu muškost. U vremenu u kojem živimo ništa ne stoji samo za sebe. I, na uvrnut način, ovo je također priča o znanosti i ideologiji, ugljikohidratima i masnoćama te vječno mutnoj granici između zdravog skepticizma i teorije zavjere.

Uspon mesoždera

POSTOJI LI tip koji personificira mesožderski životni stil, to je Shawn Baker, 52-godišnji bivši ortopedski kirurg iz Albuquerquea. On je zvijer: 195 cm visok powerlifter koji igra rugby te na dan pojede oko 2 kg odrezaka. U svojoj posvećenosti mesnoj prehrani postao je nešto poput vođe prehrambeno razočaranih. Na njegovim profilima na društvenim mrežama česte su litanije u prilog mesu prošarane vulgarnostima.

“Oni koji su prije 10 godina postali mesožderi učinili su to jer su bili kronično bolesni”, kaže. “Bili su vegetarijanci ili vegani. Uzimali su raznorazne lijekove. Ovo je bila jedina stvar koja je kod njih djelovala.” Baker prodaje knjige i planove prehrane onima koji žele postati isključivi mesožderi. Tijelo mu je isklesano kao junaku iz stripa. Možda ga zato ljudi slušaju – unatoč činjenici da je 2017. izgubio liječničku licenciju zbog nekompetentnosti i “neprijavljivanja štetnog djelovanja”, kako navodi liječnička komisija Novog Meksika. Valja reći da Baker govori kako isključivo mesna prehrana nije za svakoga i ističe da bi oni koji su zainteresirani za to da je iskušaju trebali provesti vlastito istraživanje.

Tom mesožderskom plemenu u povezivanju pomaže internet, odredište na kojemu se obično pronalaze ljudi u skladu sa svojim nišnim interesima. Kompjutorska znanstvenica L. Amber O’Hearn revno piše blogove o toj temi na empiri.catagline joj je “Jedite meso. Ne premalo. Uglavnom masno.” (To je zgodan spin na savjet Michaela Pollana iz njegove knjige objavljene 2008. In Defense of Food: “Jedite hranu. Ne previše. Većinom biljke.”) No mesožderska se zajednica doista okuplja na Redditu, na forumima kao što je /r/zerocarb (koji ima oko 74.000 pretplatnika) i /r/carnivore (4800 pretplatnika). Ondje mesožderi pomažu jedni drugima rješavati probleme kao što su konstipacija i pravilna hidratacija te dijele priče o uspješnom mršavljenju i uklanjanju sindroma iritabilnog crijeva. Zanimljivo, neki od njih navode da su prije bili vegani, da su iskušali različite eliminacijske dijete zbog bolesti ili upornog debljanja.

“Mesožderska dijeta” bila je, prema Googleu, jedna od najčešćih pretraga u vezi s dijetom, a trend se počeo zahuktavati prošlog ljeta, nakon što je Jordan Peterson gostovao na podcastu Joe Rogan Experience. Jedan je od slušatelja bio 29-godišnji Luke Irving, član /r/zerocarb, instruktor plivanja i bivši osobni trener. “Prije no što sam postao mesožder, smatrao sam se relativno zdravim”, kaže. “Mnogo sam vježbao te se raznoliko hranio cjelovitim žitaricama, povrćem, voćem i krtim mesom. U osnovi sam svoj stari način prehrane okrenuo naglavačke.”

Irving kaže da se slušanjem Petersonove priče razbuktalo njegovo zanimanje za mesoždersku dijetu jer je bila u suprotnosti s tradicionalnim prehrambenim smjernicama koje je učio i slijedio cijeli odrasli život. Priznaje da iako se njegov životni stil smatrao zdravim, nije se osjećao dobro, upućujući među tegobama na blagu depresiju, tjeskobu i napuhnutost.

Iako su neki mesožderi poput Irvinga sve nemesne namirnice izbacili preko noći, drugi najprije iskušaju ketogenu dijetu. “Keto” dijeta sadrži vrlo malo ugljikohidrata te mnogo masnoća, a izvorno je zamišljena za tretman u slučajevima epilepsije u djece. Nedavno je u fitness zajednici zadobila kultnu sljedbu.

Kad mu se uskrate ugljikohidrati, organizam umjesto glikogena kao izvor energije troši ketone, koji se dobivaju razgradnjom masnoća. Mnogi na keto dijeti smršave, a njeni zagovornici tvrde da olakšava simptome niza stanja, uključujući Alzheimerovu bolest i dijabetes tipa 2. Ali nema znanstvenoga konsenzusa koji bi podržao te tvrdnje. Keto donosi značajne rizike – manjak hranjivih tvari i poremećaj u prehrani – i teško ga je održati.

Irving je potpuno prešao na meso lanjskog listopada i kaže kako je doživio većinom pozitivne promjene. Smršavio je. Bolje se osjeća dok vježba. Osjeća manje društvene anksioznosti. No u protekla je dva mjeseca nekoliko puta bio bolestan, sa simptomima prehlade, te kaže kako nije siguran je li ta nova boležljivost dio “faze prilagodbe” ili nešto drugo.

Njegov tipičan dan prehrane uključuje omlet od 10 jaja pojačan masnim vrhnjem i lososom spravljenim na maslacu za doručak te otprilike 5-6 pljeskavica po 113 g od mljevene govedine sa sirom za večeru. (Ručak preskače.) “Prihvaćam različito meso i iznutrice za večeru, ali najčešće je to govedina”, kaže. Kao i mnogi drugi na svemesnom režimu, Irving kaže da je bio iznenađen što je dijeta djelotvorna i što se osjeća sjajno. Usput budi rečeno, “prva četiri ili pet tjedana na toj dijeti moj je probavni trakt imao probleme s obradom obilja masnoća koje sam mu davao”, kaže. Međutim, nakon šest tjedana simptomi su se umanjili.

Ipak, priče poput Irvingove anegdotalne su, a ne podaci. Jednostavno još nema rigoroznog, dugotrajnog znanstvenog istraživanja mesožderske dijete. No s dosad neviđenim razinama pretilosti i šećerne bolesti tipa 2 u SAD-u, skeptici se pitaju jesu li trenutačni pristupi prehrani doista oni pravi koje treba slijediti. Otuda svi ti ljudi koji jedu samo meso.

Ali, je li to dobro za vas?

MESOŽDERSKI režim prehrane, po svim tradicionalnim standardima, ne funkcionira normalno. Usporedbe radi, ketogena dijeta zahtijeva da 75 posto dnevnih makronutrijenata dolazi iz masnih izvora (avokado, losos, slanina itd.), 20 posto iz bjelančevina i 5 posto iz ugljikohidrata. “Čak i keto ili Atkins – ograničeni koliko već jesu – ipak uključuju povrće te možete pojesti i nešto voća s malo šećera”, kaže Abby Langer, registrirana dijetetičarka iz Toronta. “Ali filozofija je mesoždera da ugljikohidrati, voće i povrće nisu zdravi.”

“Da, mnogo smršavite”, nastavlja. “Ali to je zato što srežete svu ostalu hranu osim bjelančevina.” Istraživanja pokazuju da unos 25 do 30 g bjelančevina može pomoći da se brže zasitite tijekom obroka i dulje ostane siti nakon njega. Stoga se jedenjem samo mesa može znatno smanjiti ukupan kalorijski unos, a to dovesti do mršavljenja. Ali samo zato što dijeta pomaže smršavjeti, ne znači da je zdrava, ističe Langer. Zapravo, može biti vrlo nezdrava – i prilično vjerojatno opasna.

Primjerice, ako ne jedete voće i povrće, ograničit ćete unos vitamina C, esencijalnog nutrijenta koji organizam ne može stvoriti. Nedovoljan unos tog vitamina donosi propuštanje njegova antioksidacijskog djelovanja te rizik od skorbuta.

A tu je i izostanak vlakana, vrste ugljikohidrata poznatih po snižavanju rizika od bolesti kao što su one srčane i rak. Mesožderi vjeruju da se zahvaljujući tome što ne jedu ugljikohidrate ne trebaju brinuti zbog skokova razine šećera u krvi. Ali, objašnjava Langer, “čak i ako ne unosite šećer, to i dalje ne znači da vaš šećer u krvi neće postojati”. Usto, dodaje, “vlakna hrane bakterije u probavnom traktu, koje su možda odgovorne za sve od stanja našeg imunološkog sustava do našeg raspoloženja”. A svatko tko je vidio reklamu za Metamucil zna kako vlakna pomažu da probava bude redovita.

Brian St. Pierre, registrirani dijetetičar, voditelj prehrane za izvedbu u Precise Nutrition, ima problem s tim kako se dijeta promovira. “Kad mislite o ‘jede se kao čovjek’, koje su konotacije te izjave? To je jedenje crvenog mesa, steaka. Oni nekako izbor onoga što jedu vežu uza svoju muževnost, svoju seksualnu energiju, svoju moćnost.” Čak i ako prehrana jest povezana sa seksualnom energijom, daleko je od jasnoga da mesožderski životni stil doista muškarca čini muškarcem.

Samo pomislite na sportaše i ironmane kojima prehrana uključuje biljke, što mesožderima otežava tvrdnju da je njihova prehrana jedini put do apsolutne tjelesne moći.

“Razmišljanje da uz biljnu prehranu ne možete izgraditi mišiće pogrešno je i iskrivljen argument”, naglašava St. Pierre. “Aktualna istraživanja izgradnje mišića upućuju da bi mesožderska dijeta zapravo bila suboptimalna kad je riječ o izgradnji mišića. Ljudi i dalje mogu nabaciti mišiće hraneći se tako, ali u prosjeku ili u usporedbi s inteligentnim svejedstvom, to bi vjerojatno bilo manje učinkovito.”

Ipak, forumi na Redditu obiluju sjajnim svjedočanstvima i fotografskim dokazima muškaraca koji navode da su smršavjeli nakon prihvaćanja svemesne prehrane. A Baker ponosno objavljuje da je sretan zbog svoje redovitosti.

“Uvijek je važno da se pristupi ne odbace odmah”, kaže St. Pierre. “Vrijednih djelića uvijek može biti, čak i ondje gdje ima elemenata koji nisu mudri ili istiniti. Stoga da, [mesožderska dijeta] može imati nešto održivosti za neke ljude, osobito ako pate od tegoba probavnog trakta koje biljke mogu otežati. Za malenu podskupinu, vrlo malenu podskupinu ljudi, možda djeluje. Mislim li da je široko primjenjiva, da su izneseni argumenti primjenjivi na velike slojeve populacije? Ne. Ne mislim da istraživanje to podupire.”

Planetarna rasprava

A TU JE i okoliš. Mnogocitirani izvještaj koji je objavio časopis Nature tvrdi da pohlepni zapadnjaci moraju srezati konzumaciju govedine za 90 posto kako bi se preokrenule klimatske promjene. Ako stražnjice stoke uništavaju planet, manjak vitamina C može vam postati zadnja briga.

Bez obzira na to što mislite o budućnosti planeta, morate razmotriti kako se mesožderska dijeta uklapa u našu povijest mesojeda. Jedenje samo mesa izazov je za kompletnu zamisao o tome što je to biti čovjek. To sugerira da su ljudi razvojem agrikulture krenuli pogrešnim putem. Ta se tvrdnja nametnula protiv keto i paleo dijete te ističe da je prehrana temeljena potpuno (ili gotovo potpuno) na mesu i bjelančevinama u suprotnosti s temeljnom evolucijskom logikom.

Shawn Baker, neslužbeni mesožderski kralj, tvrdi da bi lovac iz ledenog doba, kad bi se našao pred izborom da ubije mamuta, bogatog hranjivim tvarima i kalorijama, ili da čeprka unaokolo tražeći orašaste plodove i bobice, neizbježno odabrao mamuta. To može biti istina, no nisu svi lovci skupljači imali pristup mesu, a kamoli mamutima. Postoje i dokazi koji upućuju na to da su ljudi konzumirali zrnje mnogo prije takozvane agrikulturne revolucije – desetke tisuća godina prije.

“Kad gledate istraživanja o paleolitiku, nema takve stvari kao što je paleolitska dijeta”, kaže St. Pierre. Rani su ljudi jeli ono što im je bilo dostupno na temelju mjesta na kojem su živjeli. Nisu imali izbor kao suvremeni mesožderi i morali su jesti ono što su mogli kako bi živjeli i razmnožavali se.

I nisu jeli samo meso. “Ako su ljudi evoluirali da budu čisti mesojedi, imali bismo probavni sustav mesoždera, a nemamo ga. Imamo probavni sustav svejeda, nekoga kojemu je prehrana mješovita.”

Tu su i očite vanjske anatomske razlike, uključujući veličinu mišića čeljusti i, naravno, oblik zuba. Iako imate sjekutiće namijenjene rezanju mesa, kutnjaci su vam četvrtasti, oblikovani za žvakanje. Kutnjaci životinjskih mesoždera oštro su nazubljeni u usporedbi s ljudskim kutnjacima.

“Ljudi mogu živjeti na vrlo raznolikim prehranama”, kaže dr. Timothy Spector, genetički epidemiolog na King’s Collegeu u Londonu i autor knjige The Diet Myth. “Neki, kao što su Inuiti, Masaiji ili mongolski narodi, prilagodili su se prehrani s mnogo mesa. No većina to ne podnosi.” Na posljetku, tu je i golem jaz između prehrane s malo ugljikohidrata i one ni sa čim osim mesom.

Sugerirati da su ljudi nekako evoluirali dok su jeli samo (ili čak primarno) meso bilo bi antropološki netočno. Potom sugerirati, kao što bi mogli mesožderi, da su ljudi “pogrešno skrenuli” na evolucijskom putu, pa, to bi bilo tvrditi nešto potpuno drugo. Evolucija ne mari za ispravno ili pogrešno; evolucija mari za opstanak.

 

Osjećaj u želucu

MESOŽDERSKA DIJETA, čini se, nekako prkosi logici i znanosti. Čak se i neki mesožderi na Redditu žale da je otkad se Jordan Peterson javno izjasnio njoj u prilog, zavladalo stanovito “ludilo” u nekada malenoj otkvačenoj zajednici. Mnogi od bizarnijih postova vode do YouTube računa Sv3rige, koji radi videoklipove o svojim eksperimentima s postom na sirovome mesu i pijenju svinjske krvi. Sv3rigeov kanal izvor je i ravnozemljaških teorija zavjere.

Mnogi mesožderi sumnjaju da su se u pokret infiltrirali ruski trolovi za širenje dezinformacija. Ideja da su mnogi od ekstremnijih postova o mesožderskoj dijeti lažni nije nategnuta: otkriveno je da su uoči američkih predsjedničkih izbora 2016. ruski trolovi širili teorije protiv cijepljenja. Čini se kako im je širi cilj bio potkopati vjeru u stručnjake i uzrokovati podjele. Ova se teorija uklapa u trenutačno iskazivano nepovjerenje u znanost i vlasti.

Sva je ekstremnost znak nesigurnih vremena, objašnjava Langer: “Ona kaže da idemo prema točki gdje je što ekstremnije, to bolje te da cijenimo stvari kao što su snaga i moć volje.” Ali ljudi traže i utjehu, dodaje. Mesožderska zajednica, kao bilo koja supkultura, osigurava osjećaj pripadnosti, osjećaj da ste u pravu, da znate više od stručnjaka. “To postaje protiv establišmenta”, kaže Langer. “[Mesožderi] misle da su biljke nešto poput simbola establišmenta. A potom se žele distancirati od toga.”

Nedavna rasprava na Redditu usredotočila se na takve sumnje. Čak i ako se, anegdotalno, mnogi mesožderi osjećaju bolje, ne bismo li zbog realnosti da je njihova prehrana u kontradikciji sa svim dokazanim savjetima trebali s dozom sumnje dobro razmisliti o njoj? “Smatram da su sumnje znak zdravog skepticizma”, glasio je jedan odgovor. “Ovo je potpuno protiv onoga što velika većina ljudi trenutačno smatra zdravim… Unatoč tome, moje su sumnje vrlo malene. Kad sam jeo ono što mi je rekao liječnik, osjećao sam se užasno: bolovi u želucu, napuhnutost, malo energije, dekoncentriranost, žgaravica i visok krvni tlak. Sad jedem potpuno suprotno i osjećam se nevjerojatno… Nikad se neću vratiti na prijašnju prehranu.”

U ovim modernim vremenima nesigurnosti čini se kako su neki ljudi, pokretani frustracijama što proizlaze iz nemogućnosti da slijede standarde, čak spremniji vjerovati svom osjećaju u želucu.

 

MATEMATIKA O MESU
Mesožderi tvrde da životinjske bjelančevine daju sve potrebne hranjive tvari. Možda, ali to nije uvijek praktično.

VITAMIN C
Trebali biste pojesti… 37,6 žlica ikre da pojedete ekvivalent naranče

VITAMIN E
Trebali biste pojesti… 35 sirovih žutanjaka da pojedete ekvivalent… ¼ šalice badema

VLAKNA
Trebali biste pojesti… 450 g narezane šunke da pojedete ekvivalent… 1 kruške

FOLAT
Trebali biste pojesti… 90pačje jetre da pojete ekvivalent… 2 šalice žitnih pahuljica

 

Preporučujemo

Komentari

Fitness centri
▲ Povratak na vrh