Najedite se pravih gljiva i pripremite ih na pravi način

Gotovo 70 posto gljiva koje kupujemo obični su bijeli šampinjoni. Proširite vidike i jelovnik ovim vrstama te ih pripremite tako da vas preplavi milina okusa dok vam se tope u ustima

Oni spaljeni šampinjoni koji su pustili vodu po pizzi nipošto nisu reprezentativni. Razigrajte svoju prehranu i drugim vrstama te ih naučite pripremati kako biste u njima uživali i jeli zdravo.

Lisičarke – Zlatnonarančaste ljepotice imaju okus gotovo kao maslac. “Vrlo su orašaste, što ih čini posebnima”, kaže chef Chizmar koji vas niže savjetuje kako pravilno sotirati gljive. Kušajte ih sa slaninom i jakopskim kapicama.

Zlatni šampinjoni – Zovu ih i smeđim šampinjonima, a poznati su i kao baby bello. Omiljeni su jer su izrazito “mesnati”i kudikamo bogatijeg “zemljanog” okusa od bijelih šampinjona. Poslužujemo ih s odrescima.

Bukovače – Ove gljive blaga okusa sadrže više antioksidansa nego bijeli i portobello šampinjoni te shiitake. Kad se skuhaju, imaju teksturu ugodnu za žvakanje. Dobar su par s osvježavajućim suhim bijelim vinom te ribom i školjkama.

Smrčci – Gljivari ih rado beru hvaleći njihov saćast izgled i meku teksturu. Pirjajte ih na mnogo maslaca. I nikome nemojte reći gdje ste ih našli.

Shiitake – Stapke su im tvrde (upotrijebite ih za temeljac), no klobuci imaju ugodan “šumski” okus. Vlakana sadrže čak dvostruko više nego bijeli šampinjoni. Zbijene teksture i bogata okusa, slažu se s azijskim aromama.

Maitake – Zahvaljujući polučvrstoj teksturi i “zemljanom” okusu, savršene su za stir-fry – i osiguravaju više antioksidansa glutationa nego ostale vrste opisane na ovoj stranici.

SAUTÉ – VAŽNO JE ZNATI KAKO PROPIRJATI GLJIVE

Chef Lee Chizmar iz restorana Bolete u Bethlehemu, u Pennsylvaniji, objašnjava kako:

  1. Gljive nemojte oprati – inače će tijekom kuhanja postati ljigave. Ako na njima ima prljavštine, uklonite je prstima. Odrežite krajeve stapki, kao i tvrde i “drvenaste” krajeve, pa jestive dijelove narežite na komade veličine zalogaja.
  2. U velikoj tavi neprijanjajućeg dna na srednjoj vatri zagrijte otprilike žlicu ulja. Za pirjanje u tavu stavljajte samo po šaku gljiva: nemojte pretrpati tavu jer će se tako gljive pariti u tekućini koju puste umjesto da se pirjaju.
  3. Ovdje je ključ uspjeha strpljenje: prije no što gljive promiješate, ostavite ih da se pirjaju nekoliko minuta. Potom ih držite na oku te uz povremeno miješanje pirjajte dok ne prestanu ispuštati tekućinu.
  4. Sada smanjite temperaturu kako bi se smanjila opasnost da gljive zagore. Kuhane su kada potpuno posmeđe. Siguran znak: mirisat će“orašasto” i slasno.
  5. Završni dodir: dodajte prstohvat soli, žlicu maslaca, grančicu-dvije majčine dušice i nekoliko kapi octa od sherryja – to će uravnotežiti “zemljan” okus gljiva. Neodoljivo, zar ne? Prestanite kušati i odmah poslužite!

Naboostajte ih vitaminom D!

Dajte im sunca! Gljive često rastu u tami, stoga evo jednostavnog načina da im nabrijete nutritivni profil. Narežite ih i 30 minuta izravno izložite sunčevoj svjetlosti – ne iza prozora! Prema istraživačima s Virginije Techa, i samo 15-minutno izlaganje suncu može povećati količinu vitamina D u gljivama do 600 IU (međunarodnih jedinica) po šalici (100 posto vaše dnevno potrebne doze). Više o tome koje sve nutrijente gljive još sadrže i zašto biste ih trebali jesti…

Preporučujemo

Komentari

Fitness centri
▲ Povratak na vrh