Jaka volja je najbolja

Eliminiranje suvišnih kilograma više je pitanje uma nego dijete i vježbanja. Trenirajte snagu volje jednako kao što vježbate svoje mišiće i nema tog iskušenja kojem nećete moći odoljeti.

Sjedite za radnim stolom. Na stolu, u vašem vidokrugu, stoji krafna. Budući da nastojite smršavjeti, čvrsto ste odlučili da je nećete pojesti. Ne mičete se. Krafna i dalje stoji na svome mjestu. Velika debela krafna, puna marmelade… i kalorija. Pobijedite li ili izgubite, u ovoj je bici sve jednostavno pitanje snage volje.

Ipak, prije nego što zagrizete u 300 kcal tešku prženu slasticu, morate znati ovo: snaga volje se može uvježbati. Baš kao i biceps, vaša odlučnost odolijevanja iskušenjima gubi na snazi ako se rauba i postaje snažna ako se pravilno vježba. Istraživanja koja su se bavila samokontrolom pokazala su da kad vježbate disciplinu da ostvarite jedan cilj, postajete mentalno jači da se nosite i s nečim drugim.

U ovo doba godine, kad padaju slojevi odjeće pa mnogi s užasom ustanove da su se tijekom zime tako fino potkožili da izgledaju kao puh prije zimskog sna, više je nego dobrodošla ekstradoza samokontrole. Journal of Clinical Psychology objavio je studiju koja je pokazala da kad se donesu “velike odluke” poput onih (već ozloglašenih) novogodišnjih, odlučnost se istopi pa ne izdrži ni do kraja prvog mjeseca provođenja odluke koja je u jednom trenutku bila “prvi dan ostatka života”.

“Jedna od najvećih pogrešaka koje ljudi čine jest to što istodobno nastoje ostvariti više odluka”, kaže John Tierney, koautor knjige Willpower: Rediscovering Our Greatest Strength. “Pokušavamo smršavjeti u isto vrijeme kad prestajemo pušiti. A te se stvari napajaju iz istog, ograničenog izvora snage volje u našem organizmu.”

Slatki okus uspjeha

Snaga volje nije karakterna crta. Ona oscilira – zahvaljujući glukozi. Vaš organizam hranu pretvara u taj jednostavan šećer koji potom mozak koristi kad ste usredotočeni i donosite odluke. Kad je razina glukoze niska, vjerojatnije je da ćete pokleknuti pred iskušenjem. I nije samo riječ o hrani: tada ste slabiji i na cigarete, seks, surfanje internetom, prevrtanje očima na komentare svoje bolje polovice… Na sve protiv čega se morate boriti kad osjetite poriv da to učinite.

Jedan je od glavnih razloga zašto je smršavjeti i samo nekoliko kilograma tako teško taj što se postizanje dugoročnih ciljeva napaja iz istog izvora energije (glukoze) kao i mali, svakodnevni ciljevi.
Dr. Roy Baumeister, psiholog sa Sveučilišta Florida State i autor knjige Willpower, ustanovio je kako ljudi aktivno odolijevaju iskušenjima tri do četiri sata svakoga dana. “Kad je snaga volje na niskim granama, ljudi ‘zaboravljaju’ dugoročne ciljeve i fokusiraju se na kratkoročne”, kaže dr. Baumeister.

Čak i jednostavne odluke iscrpljuju snagu volje. Ako uoči obroka morate donijeti mnogo malih odluka – npr. usporediti kalorijsku vrijednost i odlučiti što ćete jesti – patit ćete od “zamora odlučivanja” te dva sata poslije slabije odolijevati iskušenju. Mišići snage volje bit će iscrpljeni i umorni pa neće imati snage da se odupru prepuštanju napasti.

Manje kila bez puno mozga

Kad je o mršavljenju riječ, isplati se biti rob navika. Na primjer, skuhati zalihu obroka za koje sigurno znate da vam neće iscrpiti snagu volje zahvaljujući tome što ne zahtijevaju razmišljanje o sastojcima i kalorijskoj vrijednosti. Jednostavno – samo kuhate. Kao što jogging u 7 sati potroši malo snage volje kad se obavlja po automatizmu, ali je potpuno iscijedi ako se ujutro u krevetu razmišlja o odlasku na trčanje.

A tu je i tajna vezana uz snagu volje koju bi self-help industrija željela skriti od vas: nikad ne biste smjeli držati dijetu ili si uskratiti bilo koju hranu koju volite. “Držanje dijete na vašu snagu volje djeluje kao tsunami”, kaže John Tierney. Većina dijeta tjera vas da svaki dan donesete stotine odluka povezanih s (novim) životnim stilom, što djeluje pogubno na snagu volje. A kao da to nije dovoljno, čine vas i ranjivijima na buduća iskušenja, što vam otežava situaciju kad (neminovno) pokleknete pa se kilogrami vrate – scenarij koji je gotovo neizbježan tijekom držanja dijete.

U školi zvanoj evolucija ljudski je organizam naučio da držanje dijete doživljava kao oskudicu i glad – iznenadno uskraćivanje hrane protiv kojeg se bori tako da se još čvršće drži svojih masnih naslaga. “Zbog ho-ruk prirode dijeta svaka je teža od one prethodne”, kaže Tierney.

Snaga koja traje

Zbog svega toga o svojoj snazi volje morate razmišljati kao o mišiću: trenirajte je i pravilno hranite pa će biti djelotvornija od bilo koje dijete (pogotovo od onih koje obećavaju brze i dramatične rezultate). Primijenite ove savjete i snaga volje s vremenom će vam ojačati, baš kao i tijelo kad slijedite MH treninge. I, što je najbolje od svega, bit će vam lakše što ih budete više primjenjivali.

“Istraživanja su pokazala da kad ljudi jačaju snagu volje kako bi se bolje hranili ili pametnije trošili novac, poboljšanja osjete ne samo na ciljanom području – i sve ostalo postane lakše jer izgrade mišić samokontrole”, zaključuje John Tierney.

Na kraju vam donosimo nekoliko savjeta kako vježbati snagu volje:

Zagrijavanje

Postavite si jedan mali cilj koji možete trenirati u specifičnoj situaciji. Na primjer, svaki put kad u ruke uzmete Men’s Health, nemojte se zavaliti u kauč kao da vas je na njega nanijela voda, nego svoj omiljeni časopis čitajte pravilno sjedeći ravnih leđa. Iako to nema nikakve veze s mršavljenjem, s vremenom izgrađuje mentalne rezerve snage volje.

Jedan cilj

Smanjite unos ugljikohidrata ILI konzumirajte manje alkohola ILI prestanite prostačiti. Pokušate li sve ciljeve postići odjednom, vjerojatnije je da nećete postići nijedan od njih.

Mršavljenje sad i odmah

“Danas ću unijeti 250 kcal manje” neusporedivo je djelotvornije nego “Do Prvog maja smršavjet ću 5 kilograma”. Neka vam ciljevi budu trenutačni, određeni i dostižni – i bit će rezultata.

Krizni plan

Unaprijed odlučite što NEĆETE učiniti u određenoj situaciji. Primjerice, “U buffetu neću jesti mini pizze”. Tako ćete svoju snagu volju programirati da odoli iskušenjima kad se ona pojave.

Osjećaj krivnje

Ljudi mrze osjećaj krivnje – iskoristite to. Na primjer, teško vam se odvući na trčanje? Nađite kompanjona: puno ćete lakše ići trčati – i to činiti redovito – ako znate da vas na startu netko čeka.

Odgođena nagrada

Ako sami sebi kažete da ćete već spomenutu krafnu pojesti kasnije, vjerojatnije je da je uopće nećete pojesti nego da kažete kako više nikad nećete jesti krafne, ustanovili su nizozemski znanstvenici s Instituta Tilburg.

Sigurna oklada

Ako trebate još kakvo osiguranje, kladite se s nekim da će vaša snaga volje izdržati, a vi smršavjeti. Britanci su otišli i korak dalje pa se oklada na samog sebe može uplatiti na stickk.com – tako u slučaju da pokleknete ipak ima neke koristi jer uplaćeni novac ide u humanitarne svrhe.

Preporučujemo

Komentari

Fitness centri
▲ Povratak na vrh