Banana – kraljica voća

Jeste li znali da se banane ubrajaju u bobičasto voće? To znači da pripadaju istoj grupi kao rajčice, grožđe i brusnice.

Žuta, kremasta i puna okusa; banana je puno više od obroka koji zgrabite dok užurbano izlazite iz stana kasneći na posao. Zbog svog praktičnog “pakiranja” možete je ponijeti bilo kamo i pojesti usput, dok hodate, vozite automobil ili čekate tramvaj. No, znate li koje sve blagodati banana ima za vaš organizam? Donosimo vam malu priču o kraljici voća – banani.

Jeste li znali da se banane ubrajaju u bobičasto voće? To znači da pripadaju istoj grupi kao rajčice, grožđe i brusnice. Također, banana nije niti palma niti drvo, već visoka zeljasta biljka.

Banane se beru dok su još zelene, u tropskim dijelovima svijeta. Najveći svjetski proizvođačisu Indija, Brazil i Kina, a u Ekvadoru i Kostarici banane čine glavninu izvoza. Nakon branja, zelene banane prelaze dug put, raznim prijevoznim sredstvima – od broda do kamiona, kako bi dospjele do vama najbližeg supermarketa ili tržnice.

Kako bi poprimile žutu boju treba proći otprilike sedam dana, no tada je njihov okus još nerazvijen. Što je banana zrelija to je njezin okus intenzivniji, pa koliko god vam to možda odbojno zvučalo, tek kada banana sasvim pocrni, njezin okus se razvije do kraja.

Banane vrlo rijetko izazivaju alergije i zbog toga su idealan odabir za malu djecu. Veliki ljubitelji banana su i sportaši kojima predstavljaju izvor energije i kalija, a osim toga prava su blagodat za sve koji pate od grčeva. Nakon napornog trčanja, vožnje bicikla, ili nekog drugog oblika tjelovježbe, banana će ublažiti grčeve mišića već u roku od petnaest minuta.

Banana je bogata mineralima, dijetalnim vlaknima i vitaminima, najviši sadrži beta-karoten, vitamine B skupine, te vitamine C i E. Od minerala su značajni kalij, magnezij, kalcij, fluor, fosfor, željezo, cink i bakar.

Vitamini B skupine pomažu živčanom sustavu da se smiri. Stoga, ako radite stresan posao, banana dnevno bi vam uvelike mogla olakšati svakodnevicu.

Kalij ima veliku važnost u kontrakciji mišića i pravilnom radu živčanog sustava, a kada je razina kalija niska, možete osjetiti slabost, pa čak i grčeve u mišićima. On je zaslužan i za izgradnju proteina, razgradnju i iskorištavanje ugljikohidrata, izgradnju mišića, normalan rast tijela, te kontrolu električne aktivnosti srca.

Kalij je također iznimno važan za energiju organizma. Stoga, ako se osjećate umorno, iscrpljeno ili nervozno, možda patite od nedostatka kalija. Ako ga redovno konzumirate, smanjuje se i rizik od moždanog udara. Još jedan razlog da si odmah ogulite jednu bananu.

Isto tako, ako obilno uživate u slanim zalogajima, trebali biste povećati unos kalija u organizam. Zašto? Što više natrija unosite u organizam, to je veća potrošnja kalija, a ta dva minerala moraju biti u ravnoteži kako bi organizam pravilno funkcionirao. Banana ima i mnogo željeza te tako pomaže kod nekih slučajeva anemije.

Banana je lako probavljiva namirnica i odličan je međuobrok. Odaberite ju kao zamjenu za užinu bogatu kalorijama jer sadrži otprilike 100 kcal i gotovo da ne sadrži masnoće. U njoj se nalaze tri vrste šećera – fruktoza, saharoza i glukoza, ali i vlakna. Ta kombinacija vam pruža dugotrajan osjećaj sitosti. Šećeri ubrzano ulaze u krvotok, pa vam samo jedna banana može jako brzo povećati razinu šećera u krvi i dugo je održati stabilnom. To će spriječiti napadaje gladi.

Banane povoljno djeluju i na našu psihu. Razlog tomu je što banana sadrži tryptophan, vrstu bjelančevine koju naše tijelo pretvara u serotonin – poznatiji kao hormon sreće i zadovoljstva. Kad se osjećate depresivno, probajte pojesti bananu, pomoći će vam da se opustite i poboljšati raspoloženje.

Točkice su in

Većina ljudi ima naviku kupovati banane koje su žute i bez ikakvih nepravilnosti ili točkica. Sljedeća informacija bi vam mogla promijeniti navike kupovanja ili vas potaknuti da pričekate da vaše banane razviju točkice prije konzumacije.

U jednom japanskom istraživanju, otkriveno je da su upravo crne točkice, koje se nalaze na kori banane, ono što biste trebali tražiti kada ih kupujete.

Kako banana zrije, razvija tamne točkice po sebi, a one proizvode supstancu TNF (Tumor Necrosis Factor) koja ima sposobnost borbe protiv stanica tumora. Što su točkice tamnije, to je banana zdravija. Zrela banana ima višu razinu antioksidansa, koji je zaslužan za jačanje vašeg imuniteta. Tako su zrele banane osam puta zdravije od svojih nezrelih rođaka, te od mnogih drugih vrsta voća, poput jabuka, grožđa, ananasa ili krušaka.

Osim toga zrela banana je lakše probavljiva jer se šećer iz banane tada najlakše apsorbira. Banane u manje zrelom stadiju su teže za probavu zato što su pune škroba, odnosno škrob u njima se još nije pretvorio u šećer.

Dakle, nemojte bacati banane koje su točkaste, dapače, krenite u potragu za njima. Ako vam banane pak predugo stoje i postanu potpuno smeđe, ubacite ih u smoothie ili u zobenu kašu. Zbog svoje kremaste teksture odlično će se stopiti s ostalim namirnicama, a vi ćete uživati u bogatom okusu banane koji je u tom stadiju zrelosti najviše izražen.

Preporučujemo

Komentari

Fitness centri
▲ Povratak na vrh