Karijera nije stvar sudbine – razmišljajte smjelo, djelujte brzo i postavljajte jasne ciljeve

Osvojite posao iz snova – i plaću koja ide uz njega – s pomoću savjeta starih lisaca

Nekim je tipovima sjajna karijera zapisana u zvijezdama. Ili se barem tako čini. Oni ne šute na sastancima i ne drže se pokorno pravila. Poduzetni su i rječiti. Ne kriju da su ambiciozni, privlače našu pozornost svakim pokretom i podsjećaju nas da u posao moramo unositi više strasti, mašte i upornosti.

Ali njihova karijera nije stvar sudbine – oni su ti koji je stvaraju. Poduzetnici koje ćete upoznati upravo su takvi tipovi. Uspjeli su jer su razmišljali smjelo, djelovali brzo i postavljali jasne ciljeve. „Uspjet ćete budete li proaktivni“, tvrdi Dean Shepherd, profesor strateškog poduzetništva u poslovnoj školi Kelleys pri Sveučilištu Indiana. „Odlučite hoćete li riskirati u potrazi za vama privlačnim prilikama.”

Stoga se zapitajte: povlačite li u svojoj karijeri poteze koji umanjuju razliku između vas i glavnih igrača? Možda ste dobri u onom što radite, ali – tko nije? I veliki menadžeri s najvećim plaćama nekada su bili dobri. Sada su sjajni. Što i vi možete dosegnuti. U istraživanju objavljenom 2010. godine u časopisu Journal of Applied Psychology, istraživači su otkrili da su zaposlenici koji pokazuju više inicijative u boljim odnosima sa šefovima i da znaju u kojem im se smjeru kreće karijera. Drugo je istraživanje pak pokazalo da su najaktivnije zaposlenike – one koji razmišljaju kako bi njihova tvrtka mogla ostvariti bolje rezultate – kolege opisali kao djelatnike koji će najdalje dogurati. Stoga prestanite raditi samo ono što vam se kaže i postanite aktivni. Učinite li to, postat ćete djelatnik kojem se dive.

  1. Poboljšajte stari proces

Andy Katz-Mayfield propisno se razljutio 2011. godine dok je čekao desetak minuta da trgovac pronađe ključeve od vitrine sa žiletima. Kupio je četiri uloška za brijač i pjenu za brijanje, platio sve to 24 dolara i izjurio iz trgovine. Kad je došao kući, nazvao je svog prijatelja Jeffa Raidera, tipa koji je nekoliko godina prije bio jedan od financijera i osnivača tvrtke za proizvodnju naočala Warby Parker. „Kume, mislim da tu ima mjesta za nas“, viknuo je u slušalicu. „Mi to možemo napraviti bolje!“ Dogovorili su se da će izrađivati uloške sa žiletima za brijače kvalitete jednake postojećima, ali da će ih prodavati upola jeftinije. Za šest mjeseci pronašli su tvornicu u Njemačkoj koja će izrađivati uloške i kupili je.

Samo dvije godine poslije prodavali su uloške po 2 dolara komad – što je izuzetno povoljno za uloške s pet oštrica. Nakon što je njihov proizvod već zarana počeo osvajati tržište, investitori su počeli formirati red pred vratima uprave – iako su u startu bili skeptični. U samo godinu, tvrtka je na računu imala 122 milijuna dolara.

RJEŠAVAJTE PROBLEME Ne morate biti u poslu od milijardu dolara da biste napravili iskorak. Zapravo, često najmanje stvari donesu najveći uspjeh. „Kad smo pokrenuli tvrtku, samo smo pokušali riješiti problem koji smo osobno doživjeli“, prisjeća se Raider. Kad ste na poslu, okrenite se oko sebe i osvijestite način na koji se posluje. Loše vođeni sastanci, neiskorištene prostorije, slaba prisutnost na društvenim mrežama – sve to možete iskoristiti za boljitak. Evo izazova: „Prepoznajte probleme i pokušajte osmisliti rješenja“, predlaže H. Albert Napier, profesor u poslovnoj školi Jones pri Sveučilištu Rice. „Ako ne pokušavate poboljšati tvrtku, zaboravit će vas se.“ I godinama poslije čitat ćete u novinama priču o potrčku iz svoje tvrtke koji je postao uspješan poduzetnik.

  1. Budite radišniji od konkurencije

Michaelu Kirbanu i Marku Rampolli možete zahvaliti na prisutnosti kokosove vode u CrossFit boksovima i na policama prodavaonica zdrave hrane. Kirban je 2004. godine živio u Brooklynu, na koturaljkama jurio od trgovine do trgovine i dijelio reklamne primjerke tada potpuno nepoznatog napitka nazvanog VitaCoco. „Ne postoji ništa slično ovome“, uvjeravao bi trgovce. Tu je rečenicu ponavljao stotinama puta, sve dok mu poslovođa jedne trgovine nije nezainteresirano odgovorio: „Prošloga mi je tjedna netko drugi pokušao prodati  istu stvar.“ Ta se stvar zvala Zico. Čak je i pakiranje bilo slično. Potpuno je slučajno i Mark Rampolla, tvorac Zica, došao na istu ideju kako prodati kokosovu vodu u New Yorku. Dva muškarca, dva slična proizvoda, jedno tržište. Počeo je rat. Kirban je pri posjetima trgovinama odmah udvostru-čio kilometražu, a kad bi na policama ugledao Zico, preuredio bi položaj proizvoda tako da VitaCoco prva privuče pogled. Zaposlio je i iskusnog trgovca da mu pomogne u borbi za položaj na policama. „Moj je plan bio uništiti Zico“, priznaje Kirban. „Sjedili bismo na sastanku i pitali se kako se što brže riješiti konkurencije.”

Rampolla se nije predao, počeo je smišljati protuudarce. Katkad bi njegovi ljudi dijelili uzorke Zica ispred zgrade u kojoj je bio Kirbanov ured. Kad je Kirban potpisao Madonnu kao  zvijezdu kampanje, Rampolla je angažirao Kevina Garnetta. Kirban mu se osvetio reklamom s Rihannom u bikiniju. Stalno pokušavajući biti bolji od konkurencije, obje su tvrtke ostvarivale eksponencijalni rast – današnje je tržište kokosovom vodom „teško“ 400 milijuna dolara (od čega je VitaCocovih 60 posto).

PRECIZNO ODREDITE METU „Ljudi koji dobro poznaju konkurenciju rade više – i postižu više“, tvrdi Grant Cardone, autor knjige If You’re Not First, You’re Last. Kirban je to iskusio iz prve ruke i drago mu je da ga je Rampolla cijelo vrijeme „pritiskao“. „Ako nemate konkurencije, opustite se“, kaže. Dakle, od koga ćete biti uspješniji? Ako ne znate odakle početi, počnite od kolege koji je u poslovnom smislu razinu-dvije iznad vas. „Morate uprijeti pogled prema gore“, savjetuje Cardone. „Ne gledajte kolegu koji sjedi stol do vas. On nije taj lik.“ Smislite u čemu možete biti bolji i učinite to – svakoga puta iznova. Što prije učinite da se uz vas tip doima suvišnim, to ćete se prije dočepati njegova ureda.

  1. Prestanite s glupostima

Tvrtka TaskUs niknula je na dobroj ideji: povezati prezauzete profesionalce s ljudima iz cijeloga svijeta kojima treba povremena dodatna zarada. Trebate poslati stotinu e-mailova ili organizirati zahtjevan put? Nazovite TaskUs! Ali tri godine poslije osnivači tvrtke Bryce Maddock i Jaspar Weir i dalje su živjeli s roditeljima. Imali su zaposlenike u 16 zemalja diljem svijeta, ali svaki korak naprijed bio je popraćen gomilom novih problema. Pokazalo se da je pakistanske studente puno teže organizirati nego američke kućanice, a katkad bi naručeni materijal bio potpuno neiskoristiv pa bi Maddock i Weir morali iznova obaviti posao. Stoga su 2011. godine njih dvojica sjela i ponovno razmislila o svemu. Uvjerili su se da najbolji tome govori pravilo 80/20”, kaže Fox. „Usredotočite se na ono važno.“

Za TaskUs to je značilo smanjiti broj zaposlenih i ograničiti ponudu. To je značilo i odbiti jednokratne klijente i usredotočiti se na izgradnju dugoročnih partnerstva. „Fokus nam je uistinu bitan“, tvrdi Maddock. „Kad smo počeli, radili smo sve za svakoga.“ Zvuči poznato? To je pogreška koju rade mnogi od nas. „Ako u nečemu želite biti vrhunski, morate se fokusirati na pravu prirodu zadataka.“ Savjet: svakog ponedjeljka bacite oko na popis zadataka i pobrinite se da se barem nekoliko dana u tjednu bavite zadacima koji vas vode dugoročnim ciljevima. „Pokušajte uravnotežiti današnje zadatke s poslom po kojem želite biti poznati za pet godina“, predlaže Fox. To može značiti i nastavak školovanja ili druženje s ljudima koji vas mogu približiti dugoročnom cilju. Ali ma što odabrali, neka vam to postane prioritet. „Odaberite jednu stvar i bacite se na nju svom snagom“, kaže Maddock.

  1. Pronađite saveznika

Robin Thurston radio je u investicijskoj industriji kad je s prijateljima krenuo na put Europom na biciklima. Pokazivao im je putove koje je prošao dok je bio profesionalni biciklist. Jedne noći, nakon dana vožnje švicarskim dijelom Alpa, jedan mu je prijatelj postavio jednostavno pitanje: „Kako ću znati kuda vozim kad se jednoga dana vratim ovdje bez tebe?“ Thurston je bio iznenađen. Nije našao pravi odgovor. Ali prepoznao je priliku.

Thurston je 2006. godine počeo graditi MapMyRide, internetski portal koji koristi GPS podatke s pomoću kojih će biciklisti bilježiti gdje su bili i planirati daljnje kretanje. Bio je siguran da će, uspije li osigurati logistiku, biciklisti prihvatiti taj servis. Ali proces je bio spor. Thurston je bio poslovni čovjek i sportaš, a ne programer. Tada je otkrio da njegova ideja nije originalna. Kevin Callahan, tip iz Kalifornije, razvijao je sličan portal za trkače. Ime? MapMyRun. Pa vi vidite… „Nisam želio još jedan MapMyNešto“, prisjeća se Thurston.

Stoga je nazvao Callahana  nadajući se da će od njega kupiti prava na ime i portal. Ali to se nije dogodilo: umjesto toga, u razgovoru je Thurston shvatio da Callahan ima nešto što njemu nedostaje: znanje da izgradi platformu baziranu na GPS-u. S druge strane, Callahan je bio programer koji je živio na plaži, bez potrebne gotovine i poslovnog iskustva za pokretanje uspješne marke. Nakon što su jedan drugome izložili svoje vizije, ušli su u partnerstvo. „Zaključili smo da ćemo imati više šanse radimo li zajedno“, kaže Thurston. Zajednički su projekt nazvali MapMyFitness i preselili se u Denver kako bi ondje radili na njemu. Osmislili su ga tako da prati kretanje trkača, biciklista i pješaka te je portal s vremenom okupio 30 milijuna korisnika. Godine 2013., sedam godina nakon što su se Thurston i Callahan prvi put sreli, tvrtka Under Armour otkupila je njihov uspješan projekt za „sitnicu“ od 150 milijuna dolara.

BUDITE SVOJ NAJVEĆI KRITIČAR – Želite do uspješne suradnje? Najprije se zagledajte u oči vlastitom egu. „Najveća pogreška koju možete učiniti jest tražiti svoga klona“, upozorava Sally Hogshead, autorica knjige How the World Sees You. „Velika su partnerstva nastala na različitostima, a ne na sličnostima.“ Da biste pronašli partnera, prvo na papir stavite vještine i „sirovine“ koje vam trebaju da biste ostvarili cilj – veze, prodajne sposobnosti, tehničko znanje, novac… „Onda se okružite ljudima koji vam mogu donijeti ono što vam nedostaje“, predlaže Sally Hogshead. Kad pronađete osobu koja ima isti cilj kao i vi – i posjeduje nešto što vama nedostaje – pronašli ste idealnog partnera.

Preporučujemo

Komentari

Fitness centri
▲ Povratak na vrh