Alkohol u sportu – da ili ne?

Alkohol i sport ne idu ruku pod ruku, uče nas od naših sportskih početaka. Kažu da ne možemo biti uspješni sportaši ako pijemo alkohol. A onda vidimo profesionalce u nezavidnim situacijama s bocom u ruci. Kako im to uspijeva, pitamo se

Istraživanja o utjecaju alkohola na sportsku izvedbu je malo jer etička povjerenstva teško odobravaju takva potencijalno opasna istraživanja. Dobro su ustanovljeni negativni učinci na metaboličke, mišićne, živčane i kardiovaskularne funkcije te na termoregulaciju, ali kad ih se prenese na sportske terene, ne dobivamo jednoznačne rezultate.

Odnos alkohola i sportske izvedbe nije toliko crno-bijeli kako nam govore. Pozitivan utjecaj umjerenog unosa alkohola na kardiovaskularno zdravlje dobro je dokumentiran. No, to je tema za neki drugi članak – sada ćemo ukratko opisati učinke alkohola na sportsku izvedbu, odnosno na oporavak od treninga ili natjecanja.

O učestalosti i razini konzumacije alkohola postoje različiti podaci. Prema nekim istraživanjima, populacija sportaša u prosjeku konzumira više alkohola nego “sjedilačka” populacija. Također, postoje podaci kako alkohol čini i do 5% dnevnog energetskog unosa sportaša. Međutim, podaci su vrlo varijabilni i uvelike ovise o sportu kojim se ispitanici bave, zemlji u kojoj žive te mnogim drugim okolnostima.

Istraživanja o utjecaju alkohola na sportsku izvedbu je malo jer etička povjerenstva teško odobravaju takva potencijalno opasna istraživanja. (Zamislite čovjeka s 3 promila alkohola u krvi kako izvodi čučanj sa 150 kg na leđima.) Dobro su ustanovljeni negativni učinci na metaboličke, mišićne, živčane i kardiovaskularne funkcije te termoregulaciju, ali kad ih se prenese na sportske terene, ne dobivamo jednoznačne rezultate. Ustanovljena je čak i pozitivna korelacija s izvedbom u ekipnim sportovima, gdje je konzumacija alkohola važna komponenta “teambuildinga” i metoda redukcije napetosti.

Sinteza glikogena
Glikogen je primaran rezervoar energije za svakog sportaša. Riječ je o glukozi akumuliranoj u mišićima i jetri koju tijelo upotrebljava tijekom aktivnosti te njenu zalihu obnavlja u razdobljima odmora i adekvatnog unosa ugljikohidrata.
Konzumacija alkohola 8 sati nakon treninga blago, statistički neznačajno, usporava obnovu glikogena. U 24 sata učinak potpuno nestaje. U praksi bi to značilo da alkohol vjerojatno neće negativno djelovati na resintezu glikogena ako je pojedinac uključen u jedan trening na dan. U takvim uvjetima obnova glikogena nije od esencijalne važnosti jer se uobičajenom prehranom bogatom ugljikohidratima glikogen može u potpunosti nadoknaditi za 24 sata. U slučaju dva ili više treninga na dan, pri čemu je potrošnja glikogena pojačana, nužno je obratiti pozornost na brzinu njegove resinteze. Tada bih za svaki slučaj preporučio minimalizirati, ako ne i potpuno izbaciti alkohol iz prehrane.

Hidratacija
Alkohol djeluje kao diuretik, što znači da povećava izlučivanje tekućine iz tijela. Za svaki gram konzumiranoga alkohola izluči se 10 ml urina. Mehanizam odgovoran za navedeno djelovanje jest inhibicija ADH (antidiuretskog hormona), međutim učinak je zamjetan samo kod konzumacije pića s volumnim sadržajem alkohola većim od 4 posto.

Sinteza bjelančevina (mišićna masa)
Pitanje na koje će odgovor zanimati mnoge (sve?) koji pokušavaju dobiti na mišićnoj masi ili je, u najmanju ruku, ne žele izgubiti, glasi: “Inhibira li alkohol sintezu bjelančevina u mišićima?” Laičkim rječnikom: “Mogu li se nabildati ako pijem?”
Odgovor je: da. Naime, iako nedostaje istraživanja koja direktno istražuju utjecaj alkohola na sintezu bjelančevina, mnogi sportaši i bodybuilderi ne bježe od alkohola, a i dalje napreduju u pogledu snage i mišićne mase. Nije savršen dokaz, no dok čekamo potvrdu iz laboratorija, trebat ćemo se zadovoljiti njime.

Ostali učinci
Budući da djeluje kao periferni vazodilatator, odnosno uzrokuje širenje krvnih žila blizu površine tijela, alkohol negativno djeluje na termoregulaciju. To do izražaja dolazi u hladnim uvjetima, gdje povećava gubitak dragocjene topline. U većim dozama, koje, nadam se, nitko ne unosi neposredno prije ili tijekom treninga ili natjecanja, negativno utječe na ravnotežu, vrijeme reakcije, prepoznavanje, pamćenje i preciznost motoričkih vještina.

Mamurnost
Gotovo neizbježna mamurnost dan nakon uživanja u alkoholu jasno kompromitira izvedbu, odnosno njenu aerobnu komponentu. Utjecaj na anaerobnu komponentu nije zamijećen. Mehanizmi negativnog utjecaja mamurnosti nisu u potpunosti razjašnjeni, no vjerojatno uključuju dehidraciju, poremećaj acido-bazne ravnoteže, promjene u metabolizmu glukoze… Neće vas stoga začuditi da ne bih preporučio opijanje dan (noć) prije važnog natjecanja, posebno onoga koje uključuje i najmanju komponentu izdržljivosti, odnosno aerobnog metabolizma.

Zaključak

I dok su negativni učinci na izvedbu u sportovima izdržljivosti više-manje dobro dokumentirani, veći dio literature ne pronalazi značajnu uzročno-posljedičnu vezu između akutnog unosa alkohola i anaerobne izvedbe (dizanje utega, sprint… ). Zanimljiva je činjenica kako su takva istraživanja, iako ih nema puno, dobrim dijelom provođena na ispitanicima direktno pod utjecajem alkohola, da ne kažem pijanim ljudima. Bilo bi zabavno, ako ne sudjelovati u takvim istraživanjima, onda im barem svjedočiti.

Čitajući ovaj članak, netko bi mogao dobiti dojam da zagovaram konzumaciju alkohola u sportaša. Naravno da nije tako, ali ono što u svom radu pokušavam učiniti jest demistificirati određene navike vezane uz prehranu (i sport) te istaknuti – što sam na početku teksta i naveo – kako stvari najčešće nisu crno-bijele.

Preporučujemo

Komentari

Fitness centri
▲ Povratak na vrh