20 tajni sretnog života

Pjevušite li blues, mogli biste si naškoditi. Ovim metodama odagnajte bolesti srećom i nasmijte se smrti u lice.

Zamislite da postoji tableta sreću. Farmaceutske kuće plasirale bi kutijice sa smajlićima na police ljekarni i brale milijarde. Ne samo da bi to bila posljednja i najbolja tableta protiv depresije: istraživanja kažu da sreća može odagnati infekcije, pojačati pamćenje, smanjiti bolove i spriječiti koronarnu bolest srca.

Nuspojave? Nikakve, osim blagih bolova u čeljusti i ponešto bora oko očiju od previše osmijeha. Takva tableta ne postoji, pa gdje da onda pronađemo više sreće? Morat ćete je stvoriti sami. Vaš život vaš je laboratorij, a ovo što slijedi jesu sastojci za zadovoljavajuću formulaciju.

1. Jedite bolji ručak

Ono što je dobro za vaše srce moglo bi biti i hrana za dušu: u istraživanju objavljenom u časopisu Nutrition, osobe koje su se 10 dana hranile u skladu s mediteranskom prehranom kazale su da su zadovoljnije od ispitanika koji nisu mijenjali režim hranjenja. Za to možemo zahvaliti magneziju koji stabilizira raspoloženje, a ima ga u orašastim plodovima. A hvala i omega-3 masnim kiselinama u masnoj ribi, koje smanjuju stres.

2. Ne vidite u svemu eure

Nije loše loviti povišicu, osim ako na taj način pokušavate uloviti i zadovoljstvo životom. Profesor ekonomije dr. sc. Richard Easterlin sa Sveučilišta južne Kalifornije ustanovio je da se s rastom plaće osobe priviknu i ne budu zadovoljne standardom koji si mogu priuštiti. Tražite zadovoljštinu na dubljoj razini: mogućnost rada od kuće. Osobe koje barem dio uredskog vremena ne moraju sjediti u uredu zadovoljnije su od kolega uredskih moljaca, pokazalo je istraživanje sa Sveučilišta Stanford.

3. Zgrabite frenda

Odvojite vremena za ponovno bratimljenje sa starim drugom. U istraživanju objavljenom u časopisu Emotion, osobe koje su pokušale na razne načine povećati sreću kazale su da im je i najznačajnije bilo osnažiti veze s drugima. Povratak starog frenda moglo bi vas izvući iz bedare, kaže autorica istraživanja dr. sc. Acacia Parks. Činite to uživo: ispitanici su proveli barem 40 minuta nekoliko puta tjedno u zbližavanju.

4. Nikamo ne hitajte

Čuli ste za trkačku euforiju, zar ne? E, pa ovo je primjer biciklističke hladovine. U istraživanju provedenom na Sveučilištu Stanford, osobe koje su pedalirale brzinom od 50 okretaja u minuti nakon 15 minuta bile su 19 posto bolje raspoložene. Iako nisu otkrili kako točno tjelovježba može tako brzo podebljati zadovoljstvo, znanstvenici za taj učinak zaslužnim smatraju porast endokanabinoida i neutrotrofnog faktora. Potonji je protein koji ubrzava aktivnost živčanog sustava i štiti mozak.

5. Ne namećite si rokove

Trebate biti pod stresom jedino zbog najvažnijih rokova. Istraživanje objavljeno lani u časopisu Journal of Personality and Social Psychology pokazalo je da su radnici koji uvijek određuju rokove za sve zadatke (“ovo mogu svladati za manje od dva sata”) manje sretni od onih koji to ne čine (“radit ću na tom projektu koliko treba da bude odlično obavljen”). Kad ste stalno u cajtnotu, možete propustiti kreativne momente, ali i zaboraviti cijeniti dobra vremena, objašnjava autorica studije dr. sc. Anne Laure Sellier.

6. Zahvalite i postanite sretni

Lakše je popraviti svoje gledište ako imate pravi alat. U ovom slučaju alat je olovka i papir. U istraživanju objavljenom u časopisu Emotion, osobe koje su jednom tjedno nekome pismeno zahvalile imale su veći porast u sreći i blagostanju od onih ljudi koji su jednostavno na papir izlistali nedavne aktivnosti. Najbolji dio: ne morate slati ta pisma da biste se osjećali bolje. Možete nam zahvaliti poslije.

7. Prosvijetlite se

Ujutro se osjećate očajno? Osobe često postanu namrgođene kad im se poremeti ciklus spavanja, kaže dr. sc. Mariana Figueiro, voditeljica centra za istraživanje rasvjete na Politehničkom institutu Rensselaer. Pustite sunca u život i resetirajte bioritam: svjetlo suzbija hormon spavanja melatonin. Doručkujte uz prozor. U zimsko doba rasvijetlite stan žaruljama koje imaju CCT od 6500K: one najbolje oponašaju dnevnu svjetlost, kaže Figuero.

8. Imajte na umu lijepe detalje

Pokušajte ovo: sljedeći put kad budete u šetnji prirodom, osvijestite sve ugodne prizore, zvukove i mirise. (Da, cura koja protrči kraj vas u tajicama broji se u lijep prizor.) Potom uživajte u njima. Kratkotrajne pozitivne emocije mogu popraviti perspektivu i s vremenom dovesti do trajnije sreće, kaže dr. Parks.

9. Uhvati ritam

Plesni podij može vam podignuti raspoloženje, kažu britanski znanstvenici. Osobe koje su pet minuta plesale osjećale su se 16 posto sretnije nego prije početka pokusa. Kombinacija pokreta i glazbe može potaknuti lučenje endorfina, objašnjava autor istraživanja dr. sc. Liat Levita. Ne možete se baš sad rasplesati, a treba vam šub sreće? I samo slušanje vedre brze glazbe može vam popraviti raspoloženje, kao što je i ispitanicima.

10. Zagrizite slatki gušt

Voće vas može izvući iz ponora. Britansko istraživanje pokazalo je da osobe koje 10 dana jedu banane, jabuke ili klementine osjećaju manje tjeskobe u usporedbi s onima koji se zaslade čokoladom. To se događa možda zato što voće sadrži C-vitamin, koji može popraviti raspoloženje.

11. Snimite mentalni selfie

Vizualizirajte se kako postižete najvažnije životne ciljeve. Sviđa li vam se kako se osjećate? Zapišite to. Ta se tehnika zove “vježbanje najboljih mogućih ega”, objašnjava dr. sc. Sonja Lyubomirsky, profesorica psihologije na Sveučilištu Kalifornije u Riversideu. “Ona potiče da se više potrudimo ma što radili, pa to donosi veći optimizam.”

12. U mislima otiđite na izlet

Kad vam se radno vrijeme čini kao robija, pobjegnite iz zatvora. Poznato je da okruživanje prirodom vodi u normalu, kaže dr. sc. Elizabeth Nisbet, docentica psihologije na Sveučilištu Trent u Ohiju. Ljudi često podcjenjuju koliko im se može poboljšati raspoloženje samo ako prošeću prirodom. Ako ne možete naći vremena za pauzu u parku, dovedite šumu u ured: ljudi koji imaju biljke u uredu doživljavaju radno mjesto pozitivnijim, kažu britanski znanstvenici.

13. Pobjegnite iz gužve

Neke cijene vožnje na posao jednostavno se ne isplati platiti. Kanadski znanstvenici pokazali su da su osobe koje do posla trebaju voziti više od sat vremena manje zadovoljne životom od onih s kraćim rutama. Stres stajanja u koloni može uništiti sreću, kaže autorica istraživanja dr. sc. Margo Hilbrecht. Dok ne promijenite adresu stana ili posla, na GPS-u potražite novu rutu. Odaberete li rutu s više kilometara, a manje zastoja, čak i ako to znači da ćete morati ustajati ranije, svakodnevna vožnja manje će škoditi vašemu miru u duši, kaže Hilbrecht.

14. Dajte malo love

Velikodušnost rađa sreću sve dok se osjećate povezani s karitativnom organizacijom ili osobom kojoj odlučite pomoći, navodi se u istraživanju iz časopisa Journal of Positive Psychology. Znanstvenici kažu da znanje gdje i kako se donacija koristi donosi veće zadovoljstvo nego davanje nasumičnoj, nepoznatoj grupi.

15. Prigrlite mala uzbuđenja

Dodavanje raznovrsnosti u raspored sprječava “hedonističko adaptiranje”, koje se dogodi kad se potroši prvotno zadovoljstvo pamtljivog trenutka, bio on bitan ili nebitan, kaže istraživanje sa Sveučilišta Missouri. Jednostavna iskustva, kao što je nova vježba jednom tjedno, mogla bi biti dovoljna da vam život ne uđe u rutinu, kaže Lyubomirsky.

16. Ispušite se

Ne držite paru u sebi čekajući da vam se raspoloženje popravi. Deset minuta disanja uz tehniku mindfulnessa (tečajevi postoje u udruzi HUBiKoT) mogu umanjiti negativne misli značajnije više nego da jednostavno pustite misli neka vam odlutaju, pokazalo je istraživanje u časopisu Journal of Research in Personality. Kako biste pozornost usmjerili daleko od negativnosti, zatvorite oči i primijetite kakve vam osjećaje izaziva svaki udah i izdah, savjetuje autorica istraživanja dr. sc. Laura Kiken.

17. Natječite se i očajavajte

Neka Kovačići i drugi s kojima se uspoređujete idu kvragu. “Osobe koje su relativno sretne ne uspoređuju se s drugima”, kaže Lyubomirsky. “Svaki put kad zdvajate da je susjedova kuća bolja ili da kolega ima višu plaću, skrenite pogled.” Prije nego što počnete cviliti od zavisti, pogledajte omiljeni TV program ili na neki drugi način odvratite pozornost.

18. Prekrižite živciranje

Ništa iz dana ne iscijedi više radosti od duge liste zadataka na poslu. Gledajte na nju kao na stvari koje želite napraviti, savjetuje dr. sc. Cassie Mogilner, docentica marketinga sa Sveučilišta Pennsylvanije. Ako si dužnosti prikažete kao zadatke koji će vam koristiti, osjećat ćete se sretniji i uspješniji jednom kad ih obavite, kaže Mogilner. Umjesto da na listu napišete “dovrši izvještaj”, napišite “dovrši izvještaj kako bi sljedeći tjedan imao jedan slobodan dan”.

19. Nasmiješite se kao pobjednik

Nije bitno ako se nemate zbog čega ceriti: svejedno se nasmijte. Istraživanje provedeno na Sveučilištu Kanzasa zaključilo je da se osobe koje se smiju tijekom teškog zadatka poslije osjećaju pozitivnije nego one s neutralnim izrazom lica. Ipak, cerekate li se bez razloga, netko može misliti da ste pošandrcali, pa budite pažljivi s primjenom ove strategije.

20. Sretna svršavanja

Već znate da je seks pravi antidepresiv. No koja je doza minimalno učinkovita? Znanstvenici sa Sveučilišta Colorado u Boulderu zaključili su da osobe koje barem jednom tjedno imaju snošaje čak 44 posto vjerojatnije iskuse visoke razine sreće u usporedbi s onima kojima se tijekom prošle godine nije posrećilo. (“Dušo, vrijeme je za moju dozu.”)

Komentari

▲ Povratak na vrh