Dobrobiti prehrane probiotičkog karaktera

Umjesto multivitamina, radije potrošite novac na kvalitetan i pomno odabran probiotik, s kvalitetnim probiotičkim sojem te održivim brojem bakterija.

Prehrana za bolji performans ne svodi se samo na prehranu sa što više proteina (masti), na cikliranje ugljikohidrata ili pak na isključivi fokus na ove makronutrijente. Banalizacija činjenica o prehrani vrlo je opasna. Zdrava (sportska) prehrana ne znači uz obrok uzeti neki sustained-release multivitamin te poneki dodatni vitamin u obliku suplementa.

U stvarnom životu, mnogi programi prehrane osmišljeni od kvazi-stručnjaka izgledaju tako: piletina, tunjevina, posni sir, riža, zobene… Znate već kako to ide. No, izvedba na sportskom terenu ovisi o mnogim drugim, ne uvijek i jasno vidljivim detaljima. Zdravstveni status još je više pod tim direktnim učinkom.

Navest ću neke primjere: alkalizacijska svojstva prehrane, mineralni status, antioksidativni status, status nitrata u prehrani, protuupalni status masti u prehrani, prebiotički i probiotički karakter prehrane…

O svakom od ovih čimbenika dalo bi se razglabati. No ovoga puta ću se s razlogom pozabaviti probiotičkim i prebiotičkim karakterom prehrane. Naime, o bakterijama doslovce ovisi naše zdravlje, naš fiziološki učinak. Još je čuveni otac mikrobiologije Louis Pasteur rekao kako će bakterije (i virusi) imati posljednju riječ. Možemo reći kako mi nismo domaćini bakterijama, već mi živimo „na račun, i u svijetu bakterija“.

Bakterije su svuda oko nas, no u crijevu su one „gazde“. Zapanjujući je podatak kako je broj korisnih bakterija nastanjen u našem crijevu veći od ukupnog broja stanica u našem cjelokupnom organizmu! Jasno je kako bakterija nije – bakterija, već postoji nekoliko klasifikacija, od kojih možemo istaknuti jasnu glavnu podjelu na one patogene (koje uzrokuju bolest) i na one probiotičke (koje podržavaju i održavaju naše zdravlje). Probiotičke bakterije interferiraju s ostalim bakterijama, pa tako i onima patogenima, te djeluju antibiotski, pritom sprječavajući rast i razvoj neželjenih mikroorganizama bakterija, virusa i gljivica.

Koliko su moćne probiotičke bakterije, jasno je samo iz činjenice kako one u našem probavnom sustavu proizvode vitamin K, i neke druge vitamine iz B skupine. Uz to, proizvode i brojne druge tvari koje su zadužene za komunikaciju s našim živčanim sustavom. Jednako važno, o crijevnom mikrobioti (svijetu mikroorganizama) u našem crijevu ovisi naš imunološki odgovor. Naime, o probiotičkim bakterijama ovisi sazrijevanje imunosnog sustava i poticanje njihovog odgovora.

U prijevodu, jedete li samo bijelu rižu i punite se samo škrobom, a ne volite integralnu rižu, obilne porcije salate, ne dajete svojoj prehrani ni vrlo važan prebiotički učinak. Bez prebiotika, nema održivog preživljenja bakterija probiotika. To zovemo simbiotičkim učinkom.

Najvažniji probiotički sojevi su oni Lactobacillus (bakterije mliječnog vrenja) i Bifidobacterium bakterije, a tu su i zanimljivi probiotički kvasci Saccharomyces boulardii.
Bakterije mliječnog vrenja ne nalazimo samo u jogurtu i kefiru, već i u ostaloj fermentiranoj hrani posebno u kiselom kupusu, repi, krastavcima, ali i fermentiranoj soji. Upravo to je razlog zašto je tradicionalna azijska kuhinja jedna od najzdravijih na svijetu, pa tamo možemo naći i najviše stogodišnjaka na svijetu.

Vrijeme koje je pred nama (jesen i zima) savršena je za uvođenje reda u vašu crijevnu mikrobiotu, što će rezultirati s poboljšanjem vašeg zdravlja, ali i performansi na sportskom terenu i dinamici poslovnog te privatnog života.

Sportaši s „nervoznim crijevima“, s dijagnosticiranim sindromom iritabilnog kolona (i oni koji ne znaju da ga imaju), sportaši koji imaju kontinuirane epizode proljeva, ili pak opstipacije (probavnog zatvora), mogli bi razmisliti o tome ima li njihova prehrana probiotički karakter te potražiti savjet liječnika, ljekarnika i nutricionista.

Prehrana s namirnicama koje daju probiotički i prebiotički karakter takve simptome može smanjiti , ili pak potpuno „izbrisati“. Umjesto multivitamina, radije potrošite novac na kvalitetan i pomno odabran probiotik, s kvalitetnim probiotičkim  sojem, odnosno sojevima te održivim brojem bakterija. No, temelj je uvijek u prehrani. I u promjeni načina razmišljanja o njoj.


Nenad Bratković, magistar nutricionizma, sveučilišni magistar fitofarmacije i dijetoterapije vlasnik je i osnivač nutricionističkog savjetovališta za dijetoterapiju i sportsku prehranu NutriKlinika, utemeljenog 2007.godine. U proteklih 9 godina radi s mnogobrojnim klijentima s indikacijom za dijetoterapiju bolesti ali i sa sportašima te rekreativcima. Direktor je tvrtke NutriConsult d.o.o. za konzalting, voditelj odjela za prehranu sportsko-rehabilitacijskog centra Motus Melior. Kao sportski nutricionist je surađivao s košarkaškim klubom Cibona, a tijekom 2016. godine je postao službeni nutricionist košarkaškog kluba Cedevita. Rekreativno trenira dugoprugaško trčanje, a uživa i u cestovnom biciklizmu. Nutricionizam mu je više od struke, on mu je i način života.

Preporučujemo

Komentari

Fitness centri
▲ Povratak na vrh