Umorni ste, ne spavate, gubite apetit…? A možda previše trenirate?

Evo zašto je važno kontrolirati vlastite treninge, ako ne želite smanjiti radne sposobnosti tijekom treninga i riskirati ozbiljne ozljede, upozorava osobni trener Nikola Mitrović

Postizanje željenih rezultata u sportu i rekreaciji jedan je od temeljnih ciljeva treninga. No, da bismo postigli željeni cilj moramo se podvrgnuti dugotrajnom trenažnom procesu. A on sam zahtjeva princip adaptacije i povećanja opterećenja.
Povećanjem opterećenja u trenažnom procesu na koje organizam nije naviknut dovodimo do adaptacijskih promjena organizma. Međutim, naše adaptivne rezerve nisu neiscrpne i ovise o mnogim faktorima. Zbog toga je bitno pravilno odrediti intenzitet i ekstenzitet treninga u pojedinim trenažnim ciklusima – gdje uloga kondicijskog trenera može biti od velike važnosti.

Naime, granice između nedovoljne treniranosti, optimalne treniranosti i pretreniranosti vrlo su teško uočljive, pa iz toga razloga često odstupamo od optimalne treniranosti, što dovodi do neželjenih stanja u formi.

Pretreniranost je zapravo disbalans između trenažnog opterećenja i oporavka. Dijelimo ju na akutnu i kroničnu pretreniranost.

AKUTNA (kratkoročna) PRETRENIRANOST – predstavlja nakupljanje pretjeranog trenažnog opterećenja, a očituje se kroz pad radnih sposobnosti. Oporavak nakon akutne pretreniranosti može trajati od nekoliko dana do nekoliko tjedana.

KRONIČNA (dugoročna) PRETRENIRANOST – predstavlja nakupljanje pretjeranog trenažnog opterećenja, a očituje se dugotrajnim padom radnih sposobnosti. Oporavak nakon kronične pretreniranosti može trajati od nekoliko tjedana do nekoliko mjeseci.

Mnogo je simptoma koji ukazuju na pretreniranost, a ovo su neki od najuočljivih pokazatelja:

  • Smanjena radna sposobnost
  • Sporiji oporavak (odmor)
  • Kronični umor
  • Smanjena kvaliteta sna
  • Pojačano znojenje noću
  • Gubitak apetita
  • Gubitak tjelesne mase
  • Učestale upale mišića i tetiva
  • Osjećaj depresije
  • Emocionalna nestabilnost
  • Slabljenje imuniteta – česte prehlade, infekcije

 

Stanje pretreniranosti neželjena je posljedica nepravilno vođenog trenažnog procesa, zato moramo preventivno djelovati na pojavu takvog stanja; prvenstveno pravilnim planiranjem, programiranjem, provođenjem i kontrolom trenažnog procesa. Stoga je vrlo važno uspostaviti kvalitetnu komunikaciju s trenerom.
No, ako (i kada) ipak dođe do pretreniranosti primarni cilj je smanjenje trenažnog opterećenja, a ovisno o stupnju pretreniranosti, možda ćete moratii prestati trenirati na određeno vrijeme. Primarni cilj treba biti ubrzavanje oporavka na razne načine.

Osnovni i svima dostupni načini tretiranja pretreniranosti su:

  • Adekvatna prehrana i dodatci prehrani
  • Kontrolirani regeneracijski trening niskog intenziteta i ekstenziteta
  • Izmjena vrućih i hladnih tuševa
  • Masaža

Zaključak: pretreniranost je stanje koje vas može udaljiti od trenažnog procesa na dulje vrijeme, te zbog toga morate težiti što većoj kontroli opterećenja trenažnog procesa kako biste sportsku karijeru progresivno razvijali ili rekreativno bavljenje tjelesnom aktivnošću stavili u funkciju unaprjeđenja kvalitete života.

Nikola Mitrović, kondicijski trener

 

 

Preporučujemo

Komentari

Fitness centri
▲ Povratak na vrh