Dizanje utega kao rekreacija

U posljednje vrijeme popularizacijom CrossFita i funkcionalnog treninga sve se više vježbača u teretani bavi klasičnim dizanjem utega

Što je to dizanje utega? Nemojte miješati sport – weightlifting – s vježbanjem utezima u teretani. Dizanje utega klasičnim načinom (weightlifting) je sport u kojem natjecatelj pokušava podići maksimalnu težinu u dvije discipline: trzaj i izbačaj.

Kod trzaja natjecatelj u jednom neprekinutom pokretu podiže uteg od poda do iznad glave. To je ujedno i najefikasniji način kako možemo uteg velike težine podići do iznad glave u jednom pokretu. Ako kojim slučajem izmislite novi, a bolji – ući ćete u povijest. Izbačaj se sastoji od dva pokreta: nabačaja do prsa, pa zatim izbačaja iznad glave. U toj se disciplini može podići veća težina nego kod trzaja. Postoje različite tehnike dizanja, što ovisi o školama učenja i dimenzijama tijela natjecatelja, ali osnovna je tehnika slična.

Zašto je dizanje utega dobro?

Budući da se klasičnim dizanjem utega jako brzo podiže velika težina, natjecatelji posjeduju visoku razinu eksplozivne jakosti, koordinacije i mobilnosti koja je potrebna da bismo tehnički mogli izvesti pokret. Korištenjem tehnologije klasičnog dizanja utega dolazi do pozitivnih hormonalnih i neuroloških promjena, što dovodi ovaj sport u sam vrh aktivnosti koje izazivaju transformaciju kod vježbača što se tiče motoričkih sposobnosti. Ako to djeluje kod vrhunskih sportaša, djeluje i kod rekreativaca.

Svakako bih kao trener preporučio tehnologiju klasičnog dizanja u treningu sportaša i rekreativaca, međutim postoje određene postavke koje moramo znati. Prva i osnovna stvar jest da je klasično dizanje utega vještina – jednako kao i tehnika u drugim sportovima. Naravno, da bismo digli veću težinu, pomaže nam da smo snažni, eksplozivni i mobilni, ali ako nam tehnika nije dovoljno dobra – nećemo to moći prebaciti na težinu koju dižemo. Zapravo, ići ćemo da neke razine, ali onda ćemo udariti u “strop”.

Trener u teretani ne bi smio forsirati rekreativce da dižu utege ako oni to ne žele raditi (jer im je prekomplicirano to učiti, ne žele imati žuljeve na rukama ili se jednostavno boje). Kondicijski trener valja odgovoriti na pitanje ima li sportaš s kojim radi dovoljno vremena za učenje dizanja utega ili se to vrijeme može efikasnije iskoristiti. Nemojte zaboraviti pliometriju, brzinu, agilnost (SAQ metode), izdržljivost (HIIT trening) i druge tehnologije koje moramo koristiti i sposobnosti koje moramo razvijati kod naših sportaša. Često nema dovoljno vremena za “informacijske” treninge na kojima se uče nove stvari…

Postoji još jedna stvar s kojom će se neki složiti, a neki možda i ne. Što je vježba općenitija, to ima bolji utjecaj na promjenu općih sposobnosti, a čim postaje specifična i traži više vještine, to je utjecaj manji. Što bi to značilo? Ako gledamo mrtvo dizanje i čučanj u usporedbi s klasičnim dizanjem utega, tada su prve dvije vježbe opće, zahtijevaju manje vještine i imaju bolji utjecaj na promjenu općih motoričkih sposobnosti nego klasično dizanje.

Još je jedna stvar vezana uz provođenje treninga dizanja utega važna, a to je broj ponavljanja i serija. Klasično dizanje utega izvodi se manjim brojem ponavljanja i serija, a većim težinama i većim pauzama. Tako se podiže eksplozivna jakost i u svaku se seriju ide potpuno odmoran. U CrossFitu se zna često raditi manjim težinama i velikim brojem ponavljanja – i to nakon neke druge aktivnosti poput trčanja ili skokova, pa se izvodi kad je vježbač već umoran. Tada se više razvija izdržljivost nego eksplozivna jakost. Tu treba biti oprezan i imati dobru tehniku jer je tehnologija dizanja utega koordinacijski zahtjevna i prilikom izvođenja sudjeluje cijelo tijelo. U svakom slučaju, svima bih savjetovao da iskušaju dizanje utega klasičnim načinom. Nadam se da će vam se svidjeti i da ćete se “navući” na njega.

Preporučujemo

Komentari

Fitness centri
▲ Povratak na vrh