Men's Health

Tko kombinira – profitira

SVE JE POČELO KAO NEOBAVEZAN RAZGOVOR na blagdanskoj fešti, a završilo kao otkriće – no, ovoga puta nije bila riječ o vječno pokvarenoj kopirki u uredu. Sve je počelo prije šest godina, kad su dr. Allan Conney i dr. George C. Wagner, znanstvenici sa Sveučilišta Rutgers, čavrljali na druženju ekipe s posla. Obojica su istraživala korist kofeina za zdravlje, ali iz drukčijih kutova. “Istraživao sam djelovanje kofeina na Parkinsonovu bolest”, kaže Wagner, “dok je Allan proučavao utjecaj zelenog čaja u zaštiti protiv raka kože.”
Nakon tog su razgovora odlučili ujediniti znanje i snage. Rezultat: iznenađujuća spoznaja da kombinacija kofeina i treninga može čovjeka zaštititi od raka kože.
To je samo jedan od dinamičnih dueta koje su otkrili – i jednostavan dodatak uobičajenom meniju može multiplicirati koristi za zdravlje.

Riba + brokula
Korist Možete zadati ozbiljan udarac raku.
Znanstveno objašnjenje Tuna i iverak sadrže selen, mineral što u tijelu podiže razinu enzima zvanog tioredoksin reduktaza, koji štiti od raka, A brokula će vas opskrbiti sulforafanom, biljnom kemikalijom koja potiče nastanak tioredoksin reduktaze. Kad su britanski znanstvenici kombinirali te dvije namirnice, primijetili su da su udružene 13 puta efikasnije u usporavanju rasta stanica raka nego svaka pojedinačno. Znanstvenici su uvjereni da što se više povećava koncentracija selena u stanicama, to je jača sposobnost sulforafana da poveća proizvodnju tioredoksin reduktaze.
Poučak Uz meso redovito jedite povrće. Osim ribe, govedina, puretina, brazilski oraščići i gljive također su odličan izvor selena. U povrće koje sadrži mnogo sulforafana još spadaju i brokula, cvjetača, prokulice i kupus.

Šalša + avokado
Korist Ideja o zdravoj hrani postat će primamljivija vašem nepcu.
Znanstveno objašnjenje Povrće jarkih boja – kao ono koje se upotrebljava za pripremu salata i šalše – bogato je karotenoidima, moćnim biljnim pigmentima koji smanjuju rizik raka, bolesti srca i očne mrene. No, ono što se baš i ne zna: kako biste od tih sastojaka imali punu korist za zdravlje, morate ih jesti s masnoćama. Zapravo, znanstvenici sa Sveučilišta Ohio otkrili su da ljudi koji jedu salatu pomiješanu s pola avokada apsorbiraju i do 10 puta više beta-karotena i luteina – karotenoida koji se nalazi u mrkvi i špinatu – od onih koji salatu jedu bez “masnog” voća. A, jedete li avokado sa šalšom, povećava se i apsorpcija likopena – karotenoida koji sadrže rajčice – i to gotovo pet puta.
“Masne kiseline potrebne su da pomognu karotenoidima da se otope u crijevima”, kaže glavni autor studije, dr. Steve Schwartz. “Ti lipidi također imaju esencijalni udio pri stvaranju lipoproteina koji prenosi karotenoide u krvotok.”
Poučak Uvijek kad jedete “obojeno” povrće – dodajte mu masnoću. To ne mora obavezno biti avokado:“30 grama sira, malo maslaca ili 2 žličice punomasnog dressinga imat će isti efekt”, kaže Schwartz.

Orašasti plodovi + pivo
Korist Ovaj “birtijaški” duet može smanjiti rizik od srčanog udara.
Znanstveno objašnjenje Brojne su studije pokazale da orašasti plodovi potiču stvaranje HDL (dobrog) kolesterola i smanjuju loši LDL. A smatra se da alkohol djeluje kao “razrjeđivač” krvi, odnosno sprječava stvaranje ugrušaka koji mogu blokirati krvotok prema srcu. Štoviše, švedski su znanstvenici otkrili da masnoće i vlakna iz orašastih plodova usporavaju apsorpciju alkohola u krvotok. A to vam može pomoći da smanjite omamljujući utjecaj alkohola. Najbolje je jesti orašaste plodove 15-ak minuta prije ispijanja prvog pića.
Poučak Ključ je suzdržavanje. Do 85 grama orašastih plodova te jedna do dvije čaše piva ili vina na dan mogu smanjiti rizik od srčanih bolesti bez opasnosti da se udebljate.

Više pročitajte u tiskanom izdanju, siječanj 2008., na 51. stranici!